Hirdetés

Hatalmas a botrány Indiában, miután egy színésznő megjátszotta a saját halálát

Horváth Fanni portré Horváth Fanni

Heves vitát váltott ki az online reklámkampányok etikai problémáiról egy közösségi médiában közzétett bejegyzés, amely azt állította, hogy egy indiai színésznő méhnyakrák következtében halt meg. Csakhogy ezután nem sokkal "feltámadt", és egy videóban jelentette be, hogy életben van.

Poonam Pandey hivatalos Instagram-fiókja pénteken egy közleményt tett közzé, amelyben az állt, hogy a 32 éves színésznő "bátran küzdött a betegséggel", de a szervezete feladta a küzdelmet és meghalt.

A posztot mindenki tényként kezelte, a hírcsatornák is perceken belül közölték a halálhírt, a közösségi oldalak pedig tele voltak a színésznőt búcsúztató bejegyzésekkel - írja a BBC.

Pandey több filmben játszott, de leginkább az ellentmondásos posztjai és reklámkampányai miatt vált online szenzációvá. A színésznő 2011-ben megígérte, hogy meztelenre vetkőzik, ha az indiai krikettcsapat megnyeri a világbajnokságot, bár ezt nem tartotta be.

Alig egy nappal a "halála" után Pandey egy videót tett közzé, amelyben azt állította, hogy "megrendezte a halálát", és az 1,3 millió követőjének szóló Instagram-poszt egy közösségi média kampány része volt, amellyel a méhnyakrákra próbálta felhívni az emberek figyelmét.

"Hirtelen mindannyian a méhnyakrákról beszélünk, ugye?" - mondja Pandey a videóban, hozzátéve, hogy "büszke" arra, amit a halálhírével "el tudott érni".

A méhnyakrákot gyakran nevezik "csendes gyilkosnak", mivel korai stádiumában nem mutat észrevehető tüneteket. A mellrák után ez a második leggyakoribb rákos megbetegedés a nők körében Indiában, évente több mint 77 ezren halnak meg ebben a betegségben.

Ugyanakkor ez az egyik leginkább megelőzhető rákos megbetegedés is, mivel a HPV (humán papilloma vírus) elleni védőoltás véd a vírus magas kockázatú, rákot okozó törzsei ellen. A nőknek azonban azt tanácsolják, hogy továbbra is folytassák a rendszeres méhnyakrákszűrést, mivel a vakcina nem véd minden rákkeltő HPV-törzs ellen.

Múlt csütörtökön, mindössze egy nappal azelőtt, hogy Pandey megrendezte volna a halálát, Nirmala Sitharaman indiai pénzügyminiszter bejelentette, hogy a kormányt indítanak a 9 és 14 év közötti lányok HPV-törzs elleni oltására, bár konkrét részleteket nem említett erről a kampányról.

Pandey időzítése sok közösségi médiafelhasználót arra késztetett, hogy azt találgassák, hogy az a kormány HPV-vakcina népszerűsítésére irányuló stratégiájának része volt, de sem a kormány, sem Pandey vont párhuzamot a kettő között.

A hétvégén a színésznő a posztja és a videója hatalmas vitát generált arról, hogy milyen módszerrel hívják fel az emberek figyelmét egy olyan súlyos problémára, mint a méhnyakrák.

Míg néhányan dicsérték a közösségi médiakampányt, amiért eléggé "sokkolta" az embereket ahhoz, hogy foglalkozzanak a betegséggel, sokan kritizálták, hogy érzéketlen volt azokkal szemben, akik a rákkal küzdenek, vagy akik családtagjaikat elvesztették a betegségben.

"A halál nem vicc" - írta az egyik felhasználó az X-en (korábban Twitter), míg egy másik felhasználó, aki gyermekkorában rákban vesztette el édesapját. Hozzátette, a kampányt megrázónak találta, mivel nehéz emlékeket idézett fel benne.

Néhányan a médiát is bírálták, amiért a hír ellenőrzése nélkül számoltak be Pandey haláláról.

"Poonam Pandey halálát az indiai média halála követte. Semmi ellenőrzés, semmi tényellenőrzés... Egyik sem számított. Ma visszatért az életbe. Ugyanezt nem mondhatjuk el az újságírásunkról" - írta egy felhasználó az X-en. Néhány újságíró azonban azzal védekezett, hogy a döntést a színész "hivatalos Instagram-fiókja" osztotta meg, így azt tényként kezelték.

Szombaton a Schbang - a kampány létrehozásáért felelős közösségi médiaügynökség - bocsánatot kért azoktól, akiket a kampány "kiakasztott".

"Cselekedeteinket egyetlen küldetés vezérelte: a méhnyakrákkal kapcsolatos figyelemfelkeltés" - áll az ügynökség közleményében, miközben statisztikákat is megosztott a betegség indiai elterjedtségével kapcsolatban.

Azt is elmondta, hogy Pandey édesanyja is küzdött a rákkal, és hogy "megérti a megelőzés fontosságát és a tudatosság kritikus fontosságát, különösen akkor, amikor már létezik vakcina". A kampány miatti visszhang azonban még nem csillapodott.

Az emberek megkérdőjelezték, hogy vajon helyes-e, ha a hatékonyság az etika fölé kerekedik az olyan, vírusmarketingre épülő kampányok létrehozásakor, mint amilyen ez is volt. Néhányan azt is megkérdezték, hogy ki a felelős azért, hogy ezeket a normákat felállítsák - a hirdetők, a média vagy a nézők?

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés