Hirdetés

Az illat és íz, amit mindenki ismer - de miért pont popcornt eszünk a moziban?

Szabó Bianka portré Szabó Bianka

A moziélmény nem a vetítőterem párnázott székeiben kezdődik, hanem már akkor, amikor a film előtt megvesszük a pattogatott kukoricát. De miért pont azt? 

Fotó: Pixabay

A kellemes, vajas illat betölti a mozik előcsarnokát, és valljuk be, sokan nem bírjuk kivárni, hogy elkezdődjön a film, már előtte beleeszünk a mennyei csemegébe. Már több mint 90 éves a mozi és a pattogatott kukorica kapcsolata, ami generációkon ível át.

„A popcorn és a filmek olyan elválaszthatatlanul kapcsolódnak egymáshoz, mint Fred Astaire és Ginger Rogers, a mogyoróvaj és a csokoládé; és mint ilyenek, talán a modern történelem egyik legnagyobb duóját képviselik” - mondta Paul Dergarabedian, a Comscore vezető médiaelemzője a CNN-nek. „Nehéz elképzelni ennél tökéletesebb kombinációt, amely ilyen mélyen és mindenütt jelenlévő módon vált a kultúra részévé.”

Az Egyesült Államok legnagyobb mozilánca, az AMC Theaters a vállalat szerint évente 222 olimpiai méretű úszómedence megtöltéséhez elegendő popcornt pattogtat. De a mai tökéletes (és nagyon jövedelmező) párosítás nem volt mindig ilyen: a mozik sokáig ódzkodtak attól, hogy rágcsálnivalót árusítsanak.

A vajban sült csoda, és a kezdetek

Hivatkozás másolása

Andrew F. Smith „Popped Culture: Avagy a popcorn társadalmi története Amerikában” című könyve szerint a popcorn eredettörténetéhez rengeteg történet fűződik, és a filmekkel való kapcsolata is elég drámai.

Smith a pattogatott kukorica felemelkedésének katalogizálása során a legtöbb, régóta élő mendemondát végigkutatta. Mint kiderült, a popcorn a 19. század első felében került Új-Angliába, valószínűleg a Dél-Amerikából hazatérő amerikai tengerészek hozták magukkal.

A kukoricapattogtatás az 1840-es évekre népszerű szabadidős tevékenységgé vált, miután feltalálták a pattogtató készülékeket. A következő évtizedekben a vásárokon, cirkuszokban és a városok utcáin megjelentek a pattogatott kukorica árusok. Több kereskedelmi vállalkozás is megjelent, a Cracker Jack például a stadionok elengedhetetlen részévé vált, és megkezdődött az óvatos nyitás a mozik felé.

Ez az üzletág, amelyet a „hangosfilm” megjelenése mentett meg, a 20. század elején virágzott fel. Smith szerint 1930-ra már 90 millióan jártak moziba hetente. A popcornárusok számára a tömeg természetesen vonzó volt, de a mozitulajdonosok ellenálltak.

„Néhány tulajdonos számára ez csupán szükségtelen kellemetlenségnek tűnt, egyesek szerint egyenesen »méltóságukon aluli« volt” - írta Smith. A popcorn nagy részét ugyanis szétdobálták vagy a padlóra szórták. A mozikban a szétszórt pattogatott kukoricadarabok összemocskolták az értékes szőnyegeket, amely a nagyszínházi előcsarnokok stílusát hivatott utánozni.

A mozitulajdonosok azonban hamarosan kezdték meggondolni magukat, és a popcorneladás fellendülése az egyik legvalószínűtlenebb időszakban következett be: a nagy gazdasági világválság idején.

„Zacskónként öt vagy 10 centért a popcorn a legtöbb amerikai számára megfizethető luxus volt” - írta Smith.

A popcornkészítés kezdetben a színházakon kívül zajlott, ahol az üzemeltetők bérbe adták a helyiségeket az eladóknak, mivel túl költségesnek tartották az épületek szellőzőkkel való felszerelését. Amikor azonban megjelentek a versenytársak, és futótűzként terjedtek a „popcorngazdagság” történetei, a koncessziót házon belülre vitték.

„A popcorn az aromája miatt fogyott olyan jól - amiatt az illat miatt, amelyet néhány mozitulajdonos korábban mélyen megvetett” - írta Smith. „Az aromát a pattogtatás során maximalizálták. Amint a gépeket elhelyezték az előcsarnokokban, az üzlet felpörgött.”

A pandémia után

Hivatkozás másolása

Ugorjunk előre az időben, mégpedig a koronavírus-járvány utáni időkbe! Az újranyitások után az emberek több és drágább jegyeket vásároltak - mondta Alicia Reese, a Wedbush média- és szórakoztatóiparral foglalkozó elemzője.

„Úgy gondoltuk, hogy egyszerűen felhalmozódott a kereslet a szórakozni járás iránt, és az emberek most végre kényeztetik magukat. De ez a tendencia kitartott. Nem csökkent, és még mindig növekszik” - fogalmazott a szakértő.

Ez jó hír a mozik üzemeltetői számára egy olyan időszakban, amikor a látogatottság még nem tért vissza a járvány előtti szintre. Ez azért van így, mert a mozik alapvetően vendéglátó- és ingatlanüzemeltetéssel foglalkoznak - mondta Ricard Gil, a kanadai Queen's University szervezeti közgazdaságtanra szakosodott docense.

Általában a jegybevételt 50-50 százalékban osztják meg a moziüzemeltetők és a filmstúdiók között - mondta Gil, aki korábban azt kutatta, hogy a mozi koncessziók miért kerülnek ilyen sokba. A legnagyobb amerikai AMC és Cinemark láncoknál a koncessziók a teljes belföldi értékesítés körülbelül egyharmadát teszik ki - mondta Reese.

„Ennek a bevételnek több mint 80%-a a profit, ami jelentős és a legtöbb más üzletágtól eltérő” - mondta. „Ennek oka, hogy a koncessziós eladások nagy része popcorn, ahol a költségek meglehetősen alacsonyak”.

A popcorn és a filmek

Hivatkozás másolása

2023-ban az AMC Theatres élelmiszer- és italüzletága 1,67 milliárd dolláros bevételt ért el, derül ki a pénzügyi nyilvántartásokból. 

Nels Storm, az AMC Theatres élelmiszer- és italtermék-stratégiáért felelős alelnöke szerint a popcorn továbbra is „tiszteletreméltó erő” marad az üzlet mögött. De az iparágat fenyegető külső veszélyek - például az otthoni szórakoztatás elterjedése és a streamingszolgáltatók törtetése - miatt a popcornnak együtt kell fejlődnie a korral.

Az AMC számára ez azt jelenti, hogy mikrohullámú sütőben elkészíthető és fogyasztásra kész pattogatott kukorica termékcsaládot kezd árulni a kiskereskedőknél, például a Walmartban és a Krogerben, egyedi vagy filmes témájú ízeket kínál.

A népszerű filmek gyakran magukkal hozzák a gyűjthető poharakat és popcornos vödröket. Az AMC-nél ezek közé tartoztak az R2-D2 popcornvödrök, de hozott a konyhára a Dűne és a Garfield is. 

A mozik évek óta bővítik koncesszióikat, egyesek a dine-in mozi szintjére lépve. Az Alamo Drafthouse, amely 1997-ben indult, teljes menüt és bárt kínál (felszolgálókkal együtt). Ennek ellenére a popcorn továbbra is a leggyakrabban vásárolt élelmiszer, mondta Heather Morgan, az Alamo személyzeti és stratégiai vezetője.

Csokoládés pattogatott kukorica és házi ízek

Hivatkozás másolása

Ez az őrület a kisebb mozikra is jellemző. A New York-i Brooklynban a Nitehawk Cinema a szarvasgombás popcornjáról ismert. Iowa Cityben a FilmScene nonprofit mozi az Iowai Egyetem diákmozi csoportjától örökölt receptet használja. „Nem kínálunk vajat mert nincs is rá szükség” - írta Andrew Sherburne, a FilmScene ügyvezető igazgatója és társalapítója a CNN-nek.

Seattle-ben a filmrajongók örültek, amikor az ikonikus Cinerama mozi a járványos bezárás után feltámadt, és visszatért a híres csokoládés popcorn. A kaliforniai Cinelounge Cinemas-ban az alapító Christian Meoli nyolc kézműves popcornt készített, amelyeket a helyszínen, online és az üzletekben árulnak.

A moziüzletág tovább fog fejlődni, de egy dolog állandó marad, vélekedik Gil.

„A mozik üzleti modellje annyiban változott meg,, hogy a filmvetítés romantikája egy kicsit eltűnt, és a mozitársaságok rájöttek, hogy ők ingatlancégek, és van kapacitásuk, amit meg kell tölteni, és bármit megtesznek, hogy ezt ténylegesen meg is tegyék” - fogalmazott. „A mozik előbb fogják abbahagyni a filmek lejátszását, minthogy ténylegesen abbahagynák a popcorn eladását.”

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés