Hirdetés

Súlyos viselkedési problémákhoz vezethet, ha túl korán adunk a gyerekek kezébe tabletet

Garai Kitti portré Garai Kitti

Azok az óvodások, akik tabletet használnak szórakozásra, nem tanulják meg kezelni az érzelmeiket, ami dühkitörésekhez vezethet. Bár ez arra késztetheti a szülőket, hogy odaadják nekik az eszközt, azonban ez nem biztos, hogy jó ötlet - derül ki a kanadai Université de Sherbrooke kutatóinak a tanulmányából. 

A tanulmány szerzői kitértek arra, hogy a kisgyermekek mobileszközökön töltött átlagos ideje a 2020-as napi öt percről 2022-re napi 55 percre nőtt, és sok 4 éves gyermeknek már saját telefonja, tabletje is van - írja a New York Post. Azonban a kutatók szerint a túl sok képernyőidő negatívan befolyásolhatja az óvodáskorú gyermekek egészségét, tanulmányait és szociális készségeit, mivel az eszközök miatt nem érintkeznek a szüleikkel - akik megtaníthatnák őket arra, hogyan szabályozzák az érzelmeiket - vagy nem játszanak más gyerekekkel. 

A tanulmányhoz 315 új-skóciai gyerek szülei számoltak be a gyermekük eszközhasználatáról, három és fél éves koruktól egészen öt és fél éves korukig. A kutatók a gyerekek temperamentumát viselkedési kérdőívvel mérték. 

A vizsgálatban részt vevő gyermekek 3 és fél éves korban átlagosan 6 és fél órát, 4 és fél éves korban heti 6 óra és 42 percet, 5 és fél éves korban pedig 7 órát töltöttek a tablet előtt.

A kutatók azt, hogy a 3 és fél évesek tabletet használtak, összefüggésbe hozták azzal, hogy egy évvel később gyakoribbak voltak náluk a düh és a fusztráció megnyilvánulásai. 4 és fél, valamint 5 és fél éves korukra pedig gyakoribbá váltak a dühkitörések, amelyek a több tablethasználathoz köthetőek. 

"A képernyőhasználat általánosságban, különösen a mobileszközök használata egyre inkább jelen van a kisgyermekek életében. Tanulmányunk azt javasolja, hogy a szülőket érzékenyítsék arra, hogy a kora gyermekkori táblagép-használat megzavarhatja a düh és a fusztráció kezelésének képességét, és a kisgyermekeknél fokozott kirohanásokhoz vezethet" - írták a kutatók. 

A vizsgálatnak azonban voltak bizonyos korlátai, többek között az is, hogy a koronavírus-járvány idején zajlott, amikor a képernyőket gyakran bébiszitterként használták a szülők. A tanulmány szerzői nem vették figyelembe az óvodások által megtekintett tartalom minőségét sem, például azt, hogy könyvet vagy YouTube-ot néztek. "Egyes alkalmazások és programok támogatást nyújthatnak az érzelmi szabályozás és a készségek fejlesztésében. Például a Daniel Tiger program és mobilalkalmazás bizonyítottan segít a gyerekeknek fejleszteni az érzelemszabályozási készségeiket" - jegyezték meg. 

Ráadásul a kutatók nem tudják, hogy a szülők interakcióba léptek-e gyermekeikkel, miközben azok a táblagépet használták. A tablet közös használata segíthet a szülőknek és a gyerekeknek megerősíteni a kapcsolatukat, miközben együtt keresgélnek a világhálón.

Dr. Scott Krakower, a queensi Northwell Zucker Hillside Kórház gyermekpszichiátere azt mondta, a képernyő előtt töltött idővel kapcsolatban mértéket kell tartani. "Például, ha hagyjuk, hogy a gyerekek iPadet használjanak, akkor állítsunk be magunknak egy ésszerű időt, amit észben tartunk. Lehet, hogy ez 20 perc, vagy 15 perc, de utána legyen szünet" - magyarázta. 

Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia azt javasolja, hogy a képernyő előtt töltött időt napi egy órára (vagy heti hét órára) korlátozzák a 2-5 éves gyermekek számára, és lehetőség szerint magas színvonalú programokkal kössük le őket még a készüléken keresztül is. 

Korábban a naphire.hu írt arról is, hogy a szakértők meglepően kevés óraszámot javasolnak, amit a gyerekek a képernyő előtt tölthetnek

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés