Hirdetés

Tömegkatasztrófával nyílt meg a leghíresebb filmes városjelkép

Morvay Péter portré Morvay Péter

Aki nem járt New Yorkban, az is ismeri a város leghíresebb hídját, hiszen a Brooklyn Bridge számtalan filmben feltűnt, mint ikonikus helyszín.

A 2001-ben Meg Ryan és Hugh Jackman főszereplésével készült Kate and Leopold című romantikus fantasyben például a híd építése is szerepel.

A híres hidat 140 évvel ezelőtt ezen a napon, 1883. május 24-én adták át a forgalomnak, és New York két lefontosabb negyedét, Manhattant és Brooklynt köti össze. 

A Kate and Leopold című romantikus fantasy a híd építésekor kezdődik, Meg Ryan és Hugh Jackman főszereplésével
A Kate and Leopold című romantikus fantasy a híd építésekor kezdődik, Meg Ryan és Hugh Jackman főszereplésével The FilmTripper

A híd népszerűségéhez hozzájárul, hogy egyszerre használhatják a járművel és kerékpárral közlekedők, valamint a gyalogosok is. 

A Brooklyn-híd megnyitója azonban tragikusra sikerült, az összegyűlt tömegben elterjedt a hír, hogy 

a híd össze fog omolni.

Emiatt a kétségbe esett emberek menekülni kezdtek, és a kitört pánikban 12 személyt agyontapostak. 

Az álhír tehát közösségi média nélkül már akkor is pusztító hatású volt, jóllehet kiderült, maga a híd szerkezetileg tökéletes és ép volt, mind a mai napig.

A Brooklyn-híd a saját korában a világ leghosszabb függőhídja volt, fő fesztávolsága 486 méter.

Ikonikus státusát azonban főként a két, gótikus stílusú, 84 méter magas kőpillére adja.

14 éven át építették, tervezője John Augustus Roebling német származású amerikai mérnök volt, akinek korai halála miatt a projektet fia, Washington Roebling felügyelte.

Úgy tűnt, hogy az építkezés félbemarad, amikor a fiú is megbetegedett, ám Roebling továbbra is felügyelte a projektet otthonából, távcső segítségével, a hídépítő mérnökökkel pedig feleségén, Emily Warren Roeblingen keresztül kommunikált.

Az elmúlt évszázadban voltak különös tervek is a híddal kapcsolatban. A 20. század elején úgy gondolták, hogy a léghajók jelentik majd a közlekedés jövőjét. 

Emiatt a Brooklyn-híd tornyait nagy vasgyűrűkkel látták el, amelyeket a léghajók rögzítésére terveztek. Ez az ötlet azonban soha nem valósult meg, és a gyűrűket 1917-ben eltávolították.

Időközben a híd színe is megváltozott. Eredetileg természetes szürke színben épült, hasonlóan a tornyaihoz használt mészkő színéhez. A megnyitó után azonban néhány évvel a híd színét az ikonikussá vált bronzbarnára cserélték. 

A híd történetében a legkritikusabb pillanat 1978-ban következett be, amikor 

ellopták a híd függőkábeleinek egy részét. 

A színesfémtolvajok átvágták a kábelek védőburkolatát, és több huzalszálat elvittek. A híd azonban stabil maradt, és a gyors javításokat követően hamarosan újra megnyitották. 

Az incidens azonban fokozott elővigyázatosságra intette a mérnököket. Ennek esett áldozatául

 több ezer „szerelmi lakat”,

amelyeket a többletsúly és a híd esetleges károsodása miatt a hatóságok eltávolítottak. 

Cimkék:
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés