Hirdetés

Így változtatta meg a világot a Facebook

Garai Kitti portré Garai Kitti

Mark Zuckerberg és a barátai 20 évvel ezelőtt indították el a Facebookot, ami azóta a világ egyik legnépszerűbb közösségi hálózatává vált. A platform azóta többször is átalakult, azonban a célja ugyanaz maradt: az emberek összekapcsolása. És hogy a reklámokból "hegyekben álljon a pénz" - írja a BBC. 

Nos, a Facebook az elmúlt 20 év alatt teljes mértékben megváltoztatta az eddig ismert világunkat. Megváltoztatta a közösségi média világát, az emberek szokásait, sokak életének teljes részévé vált az online tér. 

Íme négy mód, hogyan változott a világ a Facebook megjelenésével

Hivatkozás másolása

1. Átalakult az online közösségi világ: Bár már korábban is léteztek közösségi platformok, a Facebook 2004-es indulásakor azonnal bebizonyosodott, hogy egy  ilyen típusú online oldal milyen gyorsan képes teret nyerni. Kevesebb mint egy év alatt egymillió felhasználója volt, és négy éven belül megelőzte a MySpace-t. Ezt olyan újítások is elősegítették, mint például az emberek fotókon való "megjelölésének" lehetősége. A BBC szerint a tinédzsereket nagyon vonzotta, hogy meg tudják egymást jelölni a képeken, az állandóan változó adatfolyam pedig szintén rengeteg fiatalt csábított a közösségi oldalra. 2012-re a Facebook meghaladta a havi egymilliárd felhasználót, és a 2021 végén bekövetkezett rövid megtorpanástól eltekintve - amikor a napi aktív felhasználók száma először csökkent - a platform azóta is folyamatosan növekszik.

Azzal, hogy a vállalat a kevésbé összekapcsolt országokba terjeszkedett, és ingyenes internetet kínált, megőrizte és növelte a Facebook-felhasználók számát. A Facebook 2023 végén arról számolt be, hogy 2,11 milliárd napi felhasználója volt. 

Mostanra azonban a Facebook már kevésbé népszerű a fiatalok körében, ennek ellenére továbbra is a világ legnépszerűbb közösségi hálózata, ami az online közösségi tevékenység új korszakát indította el. 

2. A Facebook a személyes adatainkat is értékesítette, ezzel számos bonyodalmat okozva: A Facebook anyavállalatát már többször megbüntették személyes adatok helytelen kezelése miatt. 

Napjainkban a Facebook anyavállalata, a Meta egy olyan reklámóriás, amely a Google mellett a globális reklámpénzek oroszlánrészét viszi el. Csütörtökön a Meta több mint 40 milliárd dolláros  bevételről számolt be 2023 utolsó negyedévéről, amely főként abból származik, hogy a hirdetőknek rendkívül jól célzott hirdetési szolgáltatásokat kínál. Mintegy 14 milliárd dollárt nyereségként jelentettek be. A Facebook azonban azt is megmutatta, hogy az adatgyűjtés hol mehet félre, ugyanis a Metát már többször is megbüntették a személyes adatok helytelen kezelése miatt.

A legnagyobb nyilvánosságot kapott eset a 2014-es Cambridge Analytica-botrány volt, amelynek következtében a Facebook 725 millió dollárt fizetett a jelentős adatsértés miatt indított per rendezésére. 2022-ben a Meta 265 millió eurós uniós bírságot is fizetett, amiért lehetővé tette, hogy személyes adatok kerüljenek ki az oldalról. Tavaly pedig rekordösszegű, 1,2 milliárd eurós bírságot szabott ki a vállalatra az ír adatvédelmi bizottság, amiért az európai felhasználók adatait a joghatóságon kívülre továbbította. A Facebook jelenleg fellebbez a bírság ellen.

3. A Facebook átpolitizálta az internetet

A Facebook a célzott hirdetések révén világszerte a választási kampányok egyik fő platformjává vált, Donald Trump csapata például milliókat költött Facebook-hirdetésekre a 2020-as választások előtt. A Facebook az alulról építkező politika megváltoztatásában is szerepet vállalt, amikor lehetővé tette a felhasználók különböző csoportjainak, hogy globális szinten összegyűljenek, kampányoljanak és akciókat tervezzenek. A Facebook és a Twitter az arab tavasz idején is kulcsfontosságú szerepet játszott a tüntetések koordinálásában és a helyszíni eseményekről szóló hírek terjesztésében.

A Facebook politikai célokra történő felhasználását azonban kritika is érte néhány súlyos következmény miatt, beleértve az emberi jogokra gyakorolt hatását is. 2018-ban még Zuckerbergék is egyetértettek azzal az ENSZ-jelentéssel, amely szerint nem sikerült megakadályozni, hogy a platformot arra használják, hogy "offline erőszakra uszítsanak" a mianmari rohingják ellen. A Facebook most viszont az ellenkező utat járja, erről itt írtunk.

4. A Meta uralmát a Facebook lendítette be

A Facebook hatalmas sikerével Mark Zuckerberg olyan közösségi hálózatot és technológiai birodalmat épített, amely a felhasználók számát és az ebből következő hatalmát tekintve máig példátlan. A feltörekvő cégeket, köztük a WhatsAppot, az Instagramot és az Oculust mind felvásárolta és felturbózta a Facebook, amely 2021-ben Metára változtatta a nevét. A vállalat most azt állítja, hogy több mint hárommilliárd ember használja naponta legalább az egyik termékét.

Amikor pedig nem tudta megvásárolni riválisait, a Metát gyakran vádolták azzal, hogy - dominanciája megőrzése érdekében - lemásolja őket.

A Facebook és az Instagram eltűnő Stories funkciója hasonló a Snapchat egyik kulcsfontosságú funkciójához; az Instagram Reels a vállalat válasza a TikTok videómegosztó alkalmazás által támasztott kihívásra; a Threads pedig a Meta kísérlete az X, korábbi nevén Twitter utánzására. A taktikázás fontosabbá vált, mint valaha, köszönhetően a megnövekedett versenynek és a szigorúbb szabályozási környezetnek.

2022-ben aztán a Meta kénytelen volt veszteségesen eladni a GIF-készítő Giphy-t, miután az Egyesült Királyság szabályozó hatóságai megakadályozták a szolgáltatás tulajdonjogának birtoklását, ugyanis aggódtak a Meta piaci túlsúlya miatt.

Vége a közösségi hálózatnak?

Hivatkozás másolása

A naphire.hu írt arról a Facebook 20. évfordulója kapcsán, hogy bár a közösségi média egyre népszerűbb, de a közösségi háló haldoklik. Mint írtuk, a gwi adatszolgáltató cég szerint az átlagos internetező tavaly közel két és fél órát töltött naponta közösségi platformokon. A használat a világjárvány idején megugrott, és azóta sem tért vissza a járvány előtti szintre. Ahogy egyre többen interneteznek, egyre többen regisztrálnak a közösségimédia-platformokra is, azonban az a fajta közösségi hálózatépítés, amelyben a Facebook úttörő szerepet játszott, eltűnőben van. A legnyilvánvalóbb változás a videók fogyasztására való áttérés. 

Sokan már azt is megkérdőjelezték egyébként a Facebook 10. születésnapján, hogy a platform a 20. évfordulón is jelen lesz-e még, így az elemzők már nem tudják meghatározni, mikor érhet véget a platform ideje. Az viszont biztos, hogy a legnépszerűbb közösségi hálózat koronájának megtartása monumentális kihívás lesz a következő 20 évben Zuckerbergéknek. Ez nem csak azért van így, mert az iparág brutál gyorsan változik, hanem azért is, mert maga a Meta is erőteljesen arra törekszik, hogy a Metaverse gondolata köré építse üzleti tevékenységét. A mesterséges intelligencia szintén nagy prioritást élvez a Meta számára, tehát a vállalat bizonyos szinten továbblépett a Facebooktól. 

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés