Hirdetés

Most derült ki: az értesítéseken keresztül nyúlja le az adatait a Facebook, a Tiktok és az X

Garai Kitti portré Garai Kitti

Egy új kutatás szerint az olyan népszerű alkalmazások, mint a Facebook, az X, a LinkedIn és a TikTok, az értesítéseken keresztül gyűjtik össze az iPhone-felhasználók adatait, még akkor is, ha a felhasználó úgy dönt, hogy figyelmen kívül hagyja a felugró üzenetet.

A Mysk alkalmazásfejlesztő cég biztonsági kutató szerint ami még ennél is aggasztóbb, hogy nem teljesen világos, hogy a technológiai cégek miért gyűjtik az adatokat, amelyek nagy része nem kapcsolódik a felhasználói élmény javításához. "Meglepődve tapasztaltuk, hogy ez a gyakorlat széles körben elterjedt" - mondta Tommy Mysk.

"Ki gondolta volna, hogy egy olyan egyszerű, ártalmatlan művelet, mint egy értesítés elutasítása, rengeteg egyedi eszközinformációt küld távoli szerverekre? Aggasztó, ha belegondolunk, hogy a fejlesztők ezt igény szerint megtehetik" - tette hozzá. 

A kutatásból az is kiderült, hogy mindez nem sérti az Apple adatvédelmi szabályait, mivel egy "ujjlenyomatnak" nevezett módszert használ, amely az eszköz részletei alapján azonosítja a felhasználót a célzott hirdetések küldéséhez - írja a New York Post.

Az értesítések lehetővé teszik, hogy az ujjlenyomatok akkor is tovább működjenek, ha egy alkalmazás bezárásra kerül, ami egyébként általában megakadályozza, hogy egy alkalmazás nyomon kövesse az ilyen információkat. "Szándékosan küldhetnek értesítést egy célzott eszközre, csak azért, hogy az alkalmazás elinduljon a háttérben, és adatokat küldjön vissza" - mondta Mysk.

A jelentés szerint a Facebook értesítései összegyűjtik az IP-címeket, a telefon újraindítása óta eltelt ezredmásodpercek számát, a telefonon lévő szabad memóriaterület nagyságát és számos más adatot. A LinkedIn állítólag ugyanezt a technikát használja arra, hogy kiderítse a felhasználó időzónáját, a kijelző fényerejét és azt, hogy milyen mobilszolgáltatót használ.

A Mysk megállapításait mindkét vállalat kategorikusan cáfolta, és kijelentette, hogy csak a felhasználó élmény javítása érdekében használják az értesítési adatokat. 

A TikTok és az X esetében is kiderült, hogy az értesítéseken keresztül bányásztak felhasználói adatokat. A két vállalat azonban nem reagált az ezzel kapcsolatos megkeresésekre. 

Az Apple várhatóan hamarosan új frissítést fog kiadni, amely jobban megvédi a felhasználókat a megacégek adatbányászatától. Az alkalmazásfejlesztőknek pedig kötelező lesz megmagyarázniuk, hogy miért és hogyan gyűjtik be az ilyen információkat. Ettől azt remélik, hogy megakadályozzák a vállalatokat az illegitim célra való felhasználásban.

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés