Hirdetés

Sikerült megoldani az elektromos autók egyik legnagyobb hátrányát?

Garai Kitti portré Garai Kitti

Egy brit startup cég talán megtalálta a választ az elektromos autóvezetés egyik frusztráló problémájára - a várakozásra, amíg az akkumulátor feltöltődik.

A cambridge-i székhelyű Nybolt egy új, 35 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátort fejlesztett ki, amely a múlt heti első élő bemutató során 10%-ról 80%-ra alig több mint négy és fél perc alatt töltött fel. Ez jóval gyorsabb, mint amit eddig tapasztaltunk, ugyanis eddig 20 perc volt a legrövidebb idő, ami alatt ennyit töltődött volna az elektromos autó, ám ezt is csak gyorstöltővel érték el, mint például a Tesla Supercharger. És ez az eredmény sokkal közelebb van ahhoz az időhöz is, amelyre szükség van egy átlagos benzines autó tankolásához - írja a CNN

"Kiterjedt kutatásaink itt az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban egy olyan újszerű akkumulátortechnológiát hoztak létre, amely már most készen áll és méretezhető" - mondta a Nyobolt társalapítója és vezérigazgatója, Sai Shivareddy. "Lehetővé tesszük a jelenleg életképtelennek vagy lehetetlennek tartott új termékek és szolgáltatások villamosítását".

A Nyobolt technológiája a Cambridge-i Egyetem akkumulátorokkal foglalkozó tudósa, Clare Grey és a Cambridge-ben tanult Shivareddy által vezetett egy évtizedes kutatásra épül - közölte a vállalat. Az akkumulátorok szupergyors töltésének kulcsa, hogy az élettartamukat nem befolyásolja nagymértékben az a kialakítás, amelynek köszönhetően kevesebb hőt termelnek. Ez biztonságosabbá is teszi őket, mivel a túlmelegedés következtében a lítium-ion akkumulátorok kigyulladhatnak és felrobbanhatnak. Ezenkívül az akkumulátorok anódjainak előállításához használt anyagok gyorsabb elektronátvitelt tesznek lehetővé.

A Nyobolt jelenleg nyolc elektromosautó-gyártónak értékesíti akkumulátorait. A 35 kWh-s akkumulátor jóval kisebb, mint a tipikusabb amerikai elektromos autókban (EV) található 85 kWh-s akkumulátor. Mégis a technológia a jövőben nagyobb akkumulátorcsomagokban is felhasználható lesz.

A viszonylag hosszú töltési idő a jelenleg forgalomban lévő elektromos autók egyik legnagyobb hátránya. Lelassítják a közúti utazásokat, és kellemetlenséget jelentenek azon tulajdonosok számára, akik nem tudják otthon feltölteni autójukat.

Paul Marchment, a BNP Paribas tulajdonában lévő, járműlízingre szakosodott Arval tanácsadója szerint a Nyobolt innovációja, amelyet a cég sportautó-prototípusán teszteltek, különösen biztató a kereskedelmi elektromos autó flották és a munkájuk során elektromos autókra támaszkodó vezetők számára.

Az elektromos járművek gyorsabb elterjedésének másik akadálya az Egyesült Államokban és Európában a nyilvános töltőinfrastruktúra hiánya. Jack Evans, a Blackball Media autós szakembere üdvözölte a Nyobolt akkumulátoráról szóló híreket, amelyet csütörtökön egy pályán teszteltek egy 350 kW-os egyenáramú ultragyors töltővel, amelyhez hasonlót nehéz találni az Egyesült Királyságban. 

"A Nyobolt akkumulátor töltésére használt egységéből nagyon kevés van az Egyesült Királyságban, ezért ahhoz, hogy ez valóban hatást gyakoroljon, növelni kell az ultragyors töltők kínálatát" - mondta.

Shivareddy a CNN-nek elmondta, hogy a gyorstöltők száma az Egyesült Államokban és az Európai Unióban egyaránt növekszik, és arra számít, hogy az évtized végére „nagyjából mindenhol meglesznek”.

Észak-Amerikában négyből három gyorstöltő a Tesla Superchargere, és az Egyesült Államokban gyakorlatilag minden nagy autógyártó elkötelezte magát amellett, hogy az elektromos autókat kompatibilissé teszi a Tesla töltési technológiájával, az Észak-Amerikai Töltési Szabvány néven ismert töltési technológiával. A Nyobolt akkumulátora kompatibilis a Superchargerrel - közölte a startup a CNN-nel.

"Szívesen dolgoznánk együtt a Teslával és más vezető gyártókkal, hogy megvalósítsuk elképzelésünket - azzal a céllal, hogy a töltési idő megegyezzen a tankolási idővel" - mondta Shivareddy. "Ehhez az iparnak együtt kellene működnie az ilyen nagy teljesítményű töltők nagyszámú bevezetése érdekében, a hálózati/nem hálózati áramellátással együtt" - tette hozzá.

Még nem áll teljesen készen a Nyobolt akkumulátora

Hivatkozás másolása

A Nyobolt akkumulátorainak független tesztelése az egyik vezető globális gyártó által azt mutatta, hogy a Nyobolt több mint 4000 gyorstöltési ciklusra képes, ami 600 000 mérföldnek (965 600 kilométer) felel meg, miközben a kapacitás több mint 80%-át megtartja - áll a Nyobolt pénteki közleményében. "Ez többszörösen magasabb, mint a ma forgalomban lévő, jóval nagyobb elektromos autó akkumulátorainak garanciája" - jegyezte meg.

William Kephart, a P3 Group tanácsadó cég e-mobilitási szakértője szerint a Nyobolt által kifejlesztett típusú elektromos autó akkumulátorok "elméletileg" olyan gyorsan tölthetők, ahogyan azt a cég ígéri, de a kihívást az ilyen akkumulátorok ipari méretű gyártása jelenti. A Nyobolt akkumulátoraiban kulcsfontosságú kémiai elem a nióbium, de - mint Kephart rámutatott - tavaly világszerte csak 83 000 tonnát bányásztak belőle. Hasonlítsuk ezt össze a lítium-ion akkumulátorokban anódanyagként gyakran használt grafittal: 2023-ban becslések szerint 1,6 millió tonnát termeltek ki.

Emellett jelenleg "sok ismeretlen" van a niobium akkumulátor-technológiával kapcsolatban. "Az iparág ki fogja dolgozni... de az iparág még nem tekinti skálázható technológiának" - tette hozzá Kephart. 

A lassú töltésen kívül az elektromos autók birtoklása előtt álló akadályok közé tartozik az úgynevezett hatótáv-szorongás - az az aggodalom, hogy az autó akkumulátorának töltöttsége nem lesz elegendő a célállomás eléréséhez, ami különösen hosszú utak során jelentkezik -, valamint az elektromos autók magasabb átlagára az hagyományos autókhoz képest.

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés