Hirdetés

Gigantikus botrány robbant ki az Adidasnál, ebbe akár bele is rokkanhat sokak kedvenc márkája

Horváth Fanni portré Horváth Fanni

Az Adidas közölte, hogy vizsgálatot indított Kínában, az egyik legfontosabb piacán, miután állítólagos "szabályszegésekre" derült fény.

A kínai állami média, a Jiemian a múlt héten arról számolt be, hogy helyi vezetőket "több millió euró" elsikkasztásával vádoltak meg egy aláírás nélküli levélben, amelyet a magukat az Adidas China alkalmazottainak nevező bejelentők írtak. A levél széles körben nyilvánosságra került az interneten.

Claudia Lange, a ruházati óriásvállalat médiakapcsolatokért felelős vezetője hétfőn a CNN-nek elmondta, hogy június 7-én kapott egy névtelen levelet, amely "a szabályok betartásának lehetséges megsértésére utal Kínában".

"Az Adidas jelenleg intenzíven vizsgálja az ügyet külső jogi tanácsadókkal együtt"

- írta e-mailben küldött válaszában. Lange a vizsgálat kimeneteléig további kommentárt nem kívánt adni.

Az Adidas részvényei 3,7 százalékot estek hétfőn a hír megjelenése után.

Jiemian azt írta, hogy a bejelentők levelét közvetlenül a vállalat németországi központjába küldték, mielőtt megosztották volna a közösségi médiában.

A bejelentett panaszban azt állítják, hogy egy távol-keleti, a tágabb értelemben vett Kínában (Greater China-ban, vagyis Kínában, Hongkongban vagy Tajvanon) élő felsővezető, aki az Adidas marketingköltségvetését kezeli, több millió eurót sikkasztott, és hatalmas kenőpénzeket vett fel külső reklám- és sztárügynökségektől. A kínai állami média által közzétett levél másolata szerint a vezető csapatának több tagja és más alkalmazottak is érintettek.

Az Adidas Greater China teljes reklámköltségvetése évi 250 millió eurót tett ki, beleértve a marketingre, a márkaépítésre és vásárokra fordított kiadásokat.

A felsővezetőt "nepotizmussal" és "munkahelyi megfélemlítéssel" is vádolták, beleértve néhány alkalmazott elszigetelését és távozásra kényszerítését - állították a bejelentők. Azokat az embereket, akik követték az utasításait, előléptették - tették hozzá.

A panasz azt is állította, hogy a vezető egyik beosztottja "milliókat kapott... küztük fizikai tárgyakat, például ingatlanokat is".

A bejelentők megfogadták, hogy nyilvánosságra hozzák az ügyet a média és a bűnüldöző szervek előtt, ha a vállalat nem foglalkozik az állításokkal.

Az Adidas a világ második legnagyobb sportruházat-kiskereskedője. A Greater China - a kontinentális Kínát, Hongkongot és Tajvant magában foglaló régió - a vállalat forgalmának 15 százalékát adja.

Kínában az Adidas a második legnagyobb nemzetközi sportruházati márka a Nike mögött. A német vállalat töretlenül élvezi az eladások növekedésének fellendülését Kínában, hogy Peking 2022 végén eltörölte a Covid-korlátozásokat.

Piaci részesedése azonban jelentősen csökkent a pandémiát megelőző szinthez képest a helyi riválisok által támasztott verseny és a hszincsiangi gyapot használatának elutasítása következtében kirobbant vita miatt.

2021-ben az Adidas - a H&M-mel, a Nike-val és más nagy nyugati ruházati márkákkal együtt - bojkottal nézett szembe Kínában, mert állást foglaltak az ország nyugati részén, Hszincsiangban a gyapottermelés során alkalmazott állítólagos kényszermunka ellen.

Az Adidas jól ismert arról, hogy marketingtevékenységében Kínában a "hírességek" kártyáját játssza ki. Korábban népszerű színészekkel és énekesekkel dolgozott márkanagykövetként.

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés