Hirdetés

150 éves az aranyásók nadrágja, ami a divattörténelem etalonja lett

Morvay Péter portré Morvay Péter

„A minőség soha nem megy ki a divatból” – Levi Strauss leghíresebb szlogenje nem csak puszta szó maradt, hanem az általa szabadalmaztatott farmer valóban 150 éve divatikon.

A Yahoo Finance adatai szerint a mai napig évente 1,25 milliárd Levi’s farmert értékesítenek világméretekben. 

Pedig a tervező csak a kaliforniai cowboyoknak és aranybányászoknak akart tartós ruhadarabot készíteni.

A német születésű üzletember 1873. május 20-án kapta meg az amerikai szabadalmat a rézszegecselt farmerek tervére.

A híres reklámszlogen szerint még lovakkal sem lehet kettétépni a rézszegecses Levi's farmert
A híres reklámszlogen szerint még lovakkal sem lehet kettétépni a rézszegecses Levi's farmert Yahoo

A bajor család több lépésben vándorolt ki az Egyesült Államokba: a hat testvér közül a legfiatalabb, Levi 1847-ben, 18 éves korában csatlakozott idősebb testvéreihez, akik New Yorkban telepedtek le, ahol „J. Strauss Brother & Co.” néven élelmiszerkereskedést alapítottak.

Amikor néhány évvel később Kaliforniában kitört az aranyláz, Levi Strauss San Franciscóba költözött, ahol saját szatócs-nagykereskedést alapított. 

A cég népszerű volt a szerencsevadászok között, de az igazi sikert a munkások részére készített munkásnadrág hozta meg.

Levi Straus 1873-ban egy ismerősével, Jacob Davis szabóval együtt szabadalmaztatta a rézszegecsekkel megerősített nadrágot. Az amerikai szabadalmat 139,121-es számon jegyezték be.

A később Levi's farmer néven forgalmazott farmernadrág eredetileg még nem indigó színű volt, barna pamutszövetből készült, amelyet csak később cseréltek kék festékre.

A Levi Strauss farmerek tartósságuk és minőségük miatt rendkívül népszerűvé váltak a bányászok, cowboyok és munkások körében és hamarosan az amerikai munkaruha szimbólumává vált.

A cég 1890-ben mutatta be híres "501" farmerjét, amely hamarosan a legkelendőbb stílusává vált.

A Levi's ikonikus piros fülét a hátsó zseben 1936-ban vezették be, hogy megkülönböztessék a Levi's farmert az utánzatoktól.

Korszakalkotó társadalmi lépés volt, amikor 1934-ben bemutatták az első női farmert, amelyet "Lady Levi's"-nek neveztek el. Jelenős újítás volt az is, amikor a férfiak számára az 1950-es években bevezették a cipzáras sliccel ellátott farmert.

Levi Strauss üzletemberként és a magánéletben is konzervatív elveket vallott.

„Egy becsületes ember józan ésszel többet ér, mint egy zseni józan ész nélkül” – ez volt egyik alapelve, a kereskedelemről pedig azt tartotta, hogy 

„Úgy lehetsz sikeres ebben a világban, ha mások érdekeit nézed."

Gyermekeinek – akik az alapító 1902-ben bekövetkezett halála után tovább vitték a Levi’s márkát – azt tanította, hogy 

„az árunak kiváló minőségűnek kell lennie, őszintén kell képviselni, és mindenekelőtt meg kell felelnie a vásárló igényeinek."

A jótanácsok immár másfél évszázada beváltak, mert a divat nagyon is gyorsan forgó világában a Levi’s farmerek és dzsekik már a sokadik nemzedék megunhatatlan kedvencei, nem csak Amerikában, hanem az egész világon.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés