Hirdetés

A zseniális francia festő ikonikus műve ma is zavarba hozza az iskolai rajztanárokat

Morvay Péter portré Morvay Péter

160 éve, 1863. augusztus 13-án hunyt el Párizsban a forradalmi romantika leghíresebb művésze, a francia Eugène Delacroix.

Delacroix nem szenvedett önbizalomhiányban, művészetének ösztönzőiről például ezt mondta:

„Ami a zseniket mozgatja, ami a munkájukat inspirálja, az nem az új ötletek, hanem 

az a rögeszméjük, hogy amit már elmondtak, az még mindig nem elég.”

Tény azonban, hogy képei feledhetetlen módon megragadtak egy korszakot.

Drámai és érzelmekkel teli művei a 19. századi művészet egyik legjelentősebb alakjává és a romantikus mozgalom egyik vezető alakjává emelték.

Gyakran ábrázolt történelmi, mitológiai és egzotikus témákat. Leghíresebb festménye „A szabadság vezeti a népet” című kép, amely az 1830-as júliusi forradalmat ábrázolja Franciaországban.

A félig fedetlen nőalak a Szabadság szimbolikus megjelenítője, 

és bár a francia kormány kezdetben nem fogadta túl jól a képet radikális és érzékinek tartott tematikája miatt, a festményt azóta is előszeretettel használják forradalmi jelképként és számos aktualizált változata is készült.

Delacroix festménye a forradalmak egyik leghíresebb jelképe lett
Delacroix festménye a forradalmak egyik leghíresebb jelképe lett Wikipédia

Delacroix 1798. április 26-án született a franciaországi Charenton-Saint-Maurice-ban. Öt gyermek közül ő volt a legfiatalabb.

Apja kormánytisztviselő volt, anyja pedig egy neves művészcsaládból származott, ami segített neki, hogy korán felismerjék művészi tehetségét.

Delacroix kezdetben egy neoklasszikus festőnél tanult, de már ekkor jobban megragadták képzeletét a korabeli romantikus írók és gondolkodók, például Goethe és Byron művei.

Hatással voltak rá a reneszánsz mesterek, köztük Rubens és Tiziano, valamint a barokk festők művei is, valamint később 

életre szóló barátságot és levelezést folytatott Frédéric Chopin romantikus zeneszerzővel.

Munkásságát életében egyaránt érte dicséret és kritika. A romantika bajnokaként tekintettek rá, de a hagyományos akadémikus technikáktól való eltérése miatt sokan bírálták.

Ennek ellenére utóbb kinevezték a Francia Akadémia tagjává, és művészete nagy hatással volt a későbbi művészekre, különösen az impresszionistákra és a szimbolistákra.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés