Hirdetés

Iszonyú botrány robbant ki a Google körül, elképesztő dologgal vádolják a keresőóriást

Gavra Gábor portré Gavra Gábor

Az amerikai technológiai óriás, a Google „versenyellenes gyakorlatot” alkalmaz az online hirdetésekkel kapcsolatban - állapította meg pénteken a brit versenyfelügyelet egy kétéves vizsgálat előzetes megállapításaiban.

A vizsgálat középpontjában az úgynevezett ad tech állt - az a rendszer, amely eldönti, hogy az emberek milyen online hirdetéseket láthatnak, és azok mennyibe kerülnek. Az amerikai igazságügyi minisztérium és az Európai Bizottság hasonló vizsgálatokat folytat a Google ellen.

Nagy-Britanniában a Versenypiaci Hatóság „megállapította, hogy a Google versenyellenes gyakorlatot alkalmaz a nyílt megjelenítésű hirdetési technológiában, amely véleménye szerint több ezer brit kiadót és hirdetőt károsíthat” - áll a CMA pénteki közleményében az AFP szerint.

A szabályozó hatóság, amely 2022 májusában indította el a vizsgálatot, közölte, hogy „a végső döntés meghozatala előtt gondosan megvizsgálja a Google által benyújtott észrevételeket”.

A Google nem ért egyet

Hivatkozás másolása

Pénteki nyilatkozatában a Google globális hirdetésekért felelős alelnöke, Dan Taylor azt állította, hogy a CMA „ügye a reklámtechnológiai ágazat hibás értelmezésén alapul. „Nem értünk egyet a CMA álláspontjával, és ennek megfelelően fogunk reagálni”.

Hozzátette, hogy a Google „hirdetési technológiai eszközei segítenek a weboldalaknak és az alkalmazásoknak finanszírozni a tartalmukat, és lehetővé teszik a különböző méretű vállalkozások számára, hogy hatékonyan érjenek el új ügyfeleket.

„A Google továbbra is elkötelezett amellett, hogy értéket teremtsen kiadói és hirdető partnerei számára ebben a rendkívül versenyképes ágazatban” - mondta Taylor.

A CMA közölte, hogy „ideiglenesen megállapította, hogy a kiadók és hirdetők túlnyomó többsége a digitális hirdetések weboldalakon történő elhelyezésekor a Google hirdetési technológiai szolgáltatásait használja a hirdetési felületre való licitáláshoz és értékesítéshez”. A felügyelet „aggódik amiatt, hogy a Google aktívan kihasználja erőfölényét ebben az ágazatban, hogy saját szolgáltatásait előnyben részesítse.”

„A Google hátrányos helyzetbe hozza a versenytársakat, és megakadályozza őket abban, hogy egyenlő feltételek mellett versenyezzenek, hogy a kiadók és hirdetők számára jobb, versenyképesebb szolgáltatást nyújtsanak, amely támogatja üzleti tevékenységük növekedését” – írják.

A hatezermilliárdos per

Hivatkozás másolása

A brit Versenyjogi Fellebbviteli Bíróság nemrégiben úgy döntött, hogy a Google ellen a digitális hirdetések terén állítólagos versenyellenes magatartás miatt indított, több milliárd fontos keresetet bíróság elé lehet vinni. Az Ad Tech Collective Action LLP által benyújtott 13,6 milliárd fontos, vagyis 6200 (!) milliárd forintos kereset azzal vádolja a vállalatot, hogy visszaélt erőfölényével, és jelentős veszteségeket okozott a brit online kiadóknak.

Juliette Enser, a CMA végrehajtási ügyekért felelős ideiglenes ügyvezető igazgatója pénteken megjegyezte, hogy „számos vállalkozás képes ingyenesen vagy olcsóbban tartani digitális tartalmát azáltal, hogy az online hirdetéseket használja a bevételszerzéshez. „Az ezeken a weboldalakon és alkalmazásokon megjelenő hirdetések emberek millióit érik el az Egyesült Királyságban - segítve az áruk és szolgáltatások vásárlását és eladását” - áll a CMA közleményében. „Ezért olyan fontos, hogy a kiadók és a hirdetők - akik lehetővé teszik ezt az ingyenes tartalmat - részesüljenek a hatékony verseny előnyeiből, és tisztességes üzletet kössenek a digitális hirdetési felület megvásárlásakor vagy eladásakor” - teszik hozzá.

A Google anyavállalata, az Alphabet nemrég arról számolt be, hogy az online hirdetési keresésekből származó bevétel 48,5 milliárd dollárra emelkedett az idei második negyedévben.

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés