Hirdetés

Virtuális valóság segít gyógyulni a gyerekeknek

Horváth Fanni portré Horváth Fanni

Az orvosok gyakran végeznek MR vizsgálatot egy-egy betegség diagnosztizálásához, azonban a gyermekeknél ez sokkal nehezebben kivitelezhető  a szorongásuk miatt. Emiatt sokszor csak altatásban tudják náluk elvégezni a képalkotást. Most erre találtak megoldást a magyar szakemberek, méghozzá egy virtuális valóságot felhasználó videójáték segítségével.

A kutatásoknak hála a szakemberek arra jutottak, hogy megfelelő felkészítéssel csökkenthető az altatások száma az MR vizsgálatoknál. Ráadásul ma már egy új lehetőség is van a szorongás csökkentésére, mégpedig a virtuális valóság (VR). Egy speciális szemüveg segítségével valósághűen szimulálható a képalkotás.

A magyar egészségügyi szakemberekből álló OncoVR csapata nemrég egy tartósan kórházban fekvő, főként daganatos gyermekek számára fejlesztett virtuális élménnyel hívta fel magára a figyelmet. A járék jelenleg nyolc hazai kórházban segíti a pszichológusok munkáját, aminek a célja, hogy a gyerekek még a valós vizsgálat előtt átélhessék a procedúra élményét, így kevésbé érezhetik feszültnek magukat az MR helyiségben - írja az Egészségkalauz.

Az OncoVR csapata orvosok, kutatók, valamint pszichológusok segítségével dolgozták ki a virtuális élmény fő elemeit. A játék első része során a teljes vizsgáló helyiség körbejárható a gyerekek számára, az MR készülék pedig klassz célpont egy célbadobós játékhoz. 

A játék második felében a vizsgáló készülék egy űrhajóvá alakul át, ahol Mendi, a sárkány egy űr utazásra kalauzolja a bátor gyermekeket. Az űrhajóban egy hibernációs fázis jelképezi a mozdulatlanságot, míg a cél a Mars bolygón való landolás.  A barangolás során egy meditációt hallhatnak a gyermekek, aminek a célja a relaxáció, amit a valós vizsgálat során is alkalmazni tudnak majd.

Az OncoVR bizonyítani szeretné a módszer hatékonyságát, ennek érdekében pedig a következő évben 100 gyermekkel és a szüleikkel szeretnék kipróbálni a játékot. Amennyiben sikeresnek bizonyul a módszer, csökkenhet az altatások száma. A jövőben minden megyeszélyhely számára ingyenessé tennék a szoftvert, amivel sok gyermekéletet menthetnek meg az altatás szövődményeitől.

    Mi az a virtuális valóság?

    Bővebben Bezárás

    A virtuális valóság speciális, széleskörűen alkalmazható elektronikus technológiák gyűjtőneve. Magába foglalja az oktatás, sport, ipari tervezés, építészet és tájrendezés, városrendezés, űrkutatás, orvostudomány és rehabilitáció, modellezés és a tudomány számos területét. György Péter megfogalmazásában a virtuális valóság alatt a digitális technikával létrehozott és az általa felkeltett perceptuális élmény egészét értjük. Egy másik definíció szerint a virtuális valóság egy számítógépes környezet által létrehozott, mesterséges világ, melybe a felhasználók megpróbálnak minél jobban belemélyedni és beleélni magukat az adott virtuális világban történő eseményekbe.

    Forrás: Wikipédia

A technikát a jövőben elképzelhető, hogy a mindennapjaink során is sokan és rendszeresen használjuk majd. Főleg, ha (megint) bejön Mark Zuckerberg látomása, aki az utóbbi időben csillagászati összeget költ a Metaverzum fejlesztésére. Ez egy olyan virtuális tér lenne, ahol bármit átélhetünk, úgy, hogy ki sem tesszük a lábunkat a lakásból.

"Elmehetünk" a tengerpartra délután ötkor, míg este hétkor már "hegyet" mászunk, míg napközben akár a munkahelyünk pontos másában dolgozhatunk, a kollégáinkkal. Erre a látomásra egyébként annyi dollárt költ a Facebook ura, hogy a Meta részvényesei, de még az elnökségi tagok is kezdenek berágni.

A Telex cikkéből idézve lehet talán a legpontosabban megfogalmazni, hogy mi ez az egész. Magát a metaverzum szót 1992-ben alkotta meg Neal Stephenson a Snow Crash című cyberpunk regényében, ahol ez volt a jövőbeli virtuális valóság neve. Egy olyan, háromdimenziós virtuális teret jelölt, ahol a felhasználók avatárjai hasonlóan élhetik az életüket, mint a valóságban.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés