Hirdetés

Szarvast gyorsítva kell gázolni, rókánál fékezhet is

Morvay Péter portré Morvay Péter

Így kéne ütköznünk az erdei vadállatokkal a TEK szerint

Hivatkozás másolása

Nem minden esetben védhető ki a gépjármű ütközése az elé szaladó vaddal – mondta el az inforádió kérdésére a TEK gépjármű-vezetéstechnikai osztályvezetője, Hoffer Zsolt rendőr alezredes, aki szerint ha elkerülhetetlen az ütközés, törekedjünk arra, hogy az ne szemből történjen.

A szakember arra hívta fel elsőként a figyelmet, hogy ebben az időszakban – különösen azokon az útszakaszokon, amelyeken vadveszélyt jelző tábla van kihelyezve – kellő körültekintéssel kell közlekedni annak érdekében, hogy időben észrevegyük az út szélén vagy az út irányába tartó vadakat. Ez világosban viszonylag könnyű.

„Sötétben nehéz, de ilyenkor is lehetnek olyan árulkodó jelek, akár az árnyékok, akár a vadak szemének a tükröződése, amelyeket észrevehetünk” – monda az alezredes. Ezen kívül vészhelyzet-elhárítási technikát kell alkalmazni, ami gyakorlatokkal elsajátítható.

„Ez megfelelő üléspozíciót jelent, megfelelő kormányfogást és az üléspozícióból adódó megfelelő látómezőt, hogy jól lássuk az út szélét, és a szemben jövő járművek fényei is sokszor segítenek abban, hogy lássuk, mire lehet számítani” – összegezte a készenlét összetevőit a TEK-alezredes.

Ha ebben a készenléti állapotban a vad belép elénk, először is drasztikusan fékezni kell. Ilyenkor bízhatunk benne, hogy a vad átér, nem áll meg, nem fordul vissza.

A szarvast különösen veszélyesnek tartják. 

Ezzel kapcsolatban elmondta, hogy ha oldalról érkezik, akkor a mozgási sebességével, a tömegével hatást gyakorol az autóra, és a vezető reflexével együtt lehet veszélyes.

„Abban az esetben, amikor motortérrel ütjük el az állatot, akkor vagy az agancsával vagy a lábaival, patáival okozhat olyan jellegű sérülést, hogy akár a szélvédő is betörhet, a vad bekerülhet az utastérbe, és mivel jó esetben az utazók be vannak kötve, a védekezés lehetősége nehéz.”

Ezért arra kell törekedni, hogy abban a pillanatban, amikor már látjuk, hogy elkerülhetetlen az ütközés a vaddal, akkor ne a féket nyomjuk, hanem engedjük el a féket, hogy a fékezés hatásából lefelé nyomódó, lefelé szoruló első motorteret felengedjük, így magasabb ponton találjuk el az állatot annak érdekében, hogy lehetőleg ne kerüljön fel a motortérre. Ezzel egyidőben végezzünk olyan kormányzást, hogy minél nagyobb legyen a valószínűsége, hogy lecsúszik, elcsúszik a jármű oldala irányába a vad. 

„Ezekkel tudjuk azt elérni, hogy az utastérbe ne kerüljön be, hiszen akkor tudna végzetes sérüléseket okozni”.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés