Hirdetés

Ön is a szívéhez kap, ha ezt tapasztalja egy repülőn? Nyugalom, nem gyulladt ki a gépe!

Szabó Bianka portré Szabó Bianka

Ez a jelenség ismerős lehet mindenkinek, aki valaha is utazott már repülővel egy párás napon. Elsőre ijesztőnek tűnhet, hiszen olyan, mintha füst kavarogna körülöttünk. De semmi pánik, a szakértők most elmagyarázzák, mi ez, és miért nem kell tartani tőle!

Egy Savannah Gowarty nevű TikTok-felhasználó nemrég egy videót tett közzé erről a jelenségről. A videó több mint 13,1 millió megtekintést ért el, sok kommentelő pedig nem értette, mégis mi folyik a fedélzeten.

A rövid válasz: ez egy természetes jelenség, amely általában csak rövid ideig tart, és nem kell aggódni miatta - írja a CNN

„Meleg és viszonylag párás napokon a repülőgép légkondicionáló rendszeréből származó hideg levegő keveredik a melegebb, párás levegővel, és a harmatpontig csökkenti azt, így köd keletkezik” - mondta a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szóvivője. 

A köd általában rövid ideig tart, mivel a lehűlt levegő gyorsan felmelegszik a harmatpont fölé.

Tudományos magyarázat

Hivatkozás másolása

Amikor egy repülőgép az indulás előtt a földön várakozik, kabinjának levegőjét „vagy egy külső, földi légkondicionáló egység, vagy a repülőgép saját segédhajtóműve (APU) tartja hűvösen” - magyarázza az FAA szóvivője.

Mindkettő hideg levegőt biztosít (általában a környezeti hőmérsékletnél jóval hidegebbet), amely átmenetileg eléggé lecsökkentheti a repülőgép kabinlevegőjének harmatpontját ahhoz, hogy köd keletkezzen.

Indrani Roy klímakutató, a University College London munkatársa szerint a repülőgép fedélzetén uralkodó környezet szintén tökéletes feltételeket teremt a kondenzációhoz - így az utasok nedvesnek érezhetik az utastér felületeit. Kondenzáció akkor keletkezik, amikor a levegőben lévő vízgőz - amely Roy szavaival élve „hajlamos a tapadásra” - bármilyen hűvösebb szilárd felülettel érintkezik, márpedig a repülőgépek belsejében rengeteg szilárd felület van.

„Ezért a kondenzáció nagyobb valószínűséggel fordul elő az utastér hideg szilárd felületein” - mondja Roy.

Roy azt is hangsúlyozza, hogy sem a köd, sem az ebből eredő kondenzáció nem „ok a riadalomra”. 

De bár a páratartalom okozta köd teljesen biztonságos, az utasok néha aggódhatnak, különösen, ha először tapasztalják ezt a jelenséget, mondja Rich Henderson amerikai légiutas-kísérő. Ez általában azért van, mert összetévesztik a ködöt a füsttel.

„De egy gyors magyarázat általában segít enyhíteni az esetleges idegességüket” - mondja Henderson. „Általában viccelődni szoktam, hogy ez olyan, mintha egy 80-as évekbeli klipben lennénk, és ez általában elég hamar oldja a feszültséget” - teszi hozzá.

Bár aggódhatunk amiatt, hogy a páratartalom esetleg tönkreteszi a frizuránkat, a szakemberek megnyugtatnak, hogy a köd éppen olyan hirtelen tűnik el, mint ahogy megjelent - másodpercek alatt. A hidegebb levegő ugyanis (amely a kabin levegőjének hőmérsékletét a harmatpontra csökkentette) gyorsan visszamelegszik a harmatpont fölé. Amint ez megtörténik, a köd eltűnik.

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés