Hirdetés

A "repülő bálna", a repülőgéprajongók kedvence: de mi is ez pontosan?

Szabó Bianka portré Szabó Bianka

Az Airbus Beluga, a világ egyik legfurcsább repülőgépe mostantól saját légitársasággal rendelkezik. Aki már látta, az valószínűleg sosem felejti el, de jellegzetes külseje mellett brutális teljesítménye is világhírűvé tette.

Fotó: Pixabay

A furcsa külsejű, túlméretezett teherszállító repülőgép - amely világszerte a repülőgép-rajongók kedvence - közel két évtizede áll szolgálatban. Elsősorban repülőgép-alkatrészeket szállít az Airbus Európa-szerte szétszórt gyártóüzemei között.

Most a Beluga új típusa váltja fel az eredeti flottát, amely az Airbus Beluga Transport nevű önálló teherszállító légitársaságot alkotja.

„Nagyon kevés lehetőség van a piacon a túlméretezett áruk szállítására” - mondja Benoît Lemonnier, az Airbus Beluga Transport vezetője. „Leggyakrabban a szállítmányt részben szét kell szedni, hogy beférjen egy repülőgépbe - míg a Belugában minden további alakítgatás nélkül elfér” - fogalmazott a CNN szerint

Az eredeti flotta

Hivatkozás másolása

A legelső Beluga eredetileg Airbus Super Transporter néven volt ismert. Miután azonban a becenév - amely a fehér sarkvidéki bálnára való hasonlóságból ered - népszerűvé vált, az Airbus úgy döntött, hogy átnevezi a repülőgépet Beluga ST-re, megtartva az eredeti nevet a rövidítésben.

A repülőgép 1994-ben repült először, és 1995-ben állt szolgálatba, majd az évek során további négy darab követte, amelyek közül az utolsó 2000 végén került forgalomba.

„A Belugát arra fejlesztették ki, hogy az Airbus repülőgépek nagyméretű részeit a francia, német, brit, spanyol és török gyáraiból a toulouse-i és hamburgi összeszerelő üzemekbe szállítsa” - magyarázza Lemonnier. „Ez egy nagyon különleges konstrukció, mert tulajdonképpen egy A300-600-as átalakítása, amelyet speciális törzshéjakkal, nagyobb ajtóval és speciális repülési berendezésekkel látták el.”

Most az eredeti Belugát egy tágasabb és fejlettebb modell, a Beluga XL váltja fel. Az ST-nél hosszabb és nagyobb Beluga XL képes az Airbus A350-es, a vállalat legújabb repülőgépének mindkét szárnyát egyszerre szállítani, nem pedig csak az egyiket.

Idős, de még bírja

Hivatkozás másolása

Lehet, hogy az eredeti Beluga ST-k lassan két évtizede szolgálnak, de Lemonnier szerint semmi probléma nincsen velük. Mint mondja, attól függően, hogy milyen gyakran repülnek, könnyen lehet, hogy még jó 20 évig szolgálatban maradnak. Egyikük továbbra is az Airbusnak dolgozik majd, és repülőgép-alkatrészeket szállít, de a másik négy is az új teherszállító légitársaság flottájában lesz.

Gary Crichlow, az AviationValues tanácsadó cég légiközlekedési elemzője szerint az Airbus Beluga Transport tervezett működése jelentősen eltér a szokásos kereskedelmi teherszállító társaságokétól.

„A helikopterek, műholdak és más nagyméretű eszközök szállítása bizonyos működési összetettséggel jár, amellyel mondjuk az Amazon számára csomagokat szállító cégeknek általában nem kellene foglalkozniuk” - mondja. „Például az a maximális magasság, amelyre a helikopter szerkezete tanúsítvánnyal rendelkezik, meghatározza azt a maximális magasságot, amelyen a szállítórepülés működhet.”

Crichlow azt is megjegyzi, hogy bár a Beluga ST 40 tonnás kapacitása még mindig semmi az Antonov repülőgépekhez képest, a Beluga ST-ből öt darab van, és az Airbus úgy hirdeti őket, hogy a ma repülő polgári vagy katonai repülőgépek közül az egyik legterjedelmesebb rakterük van.

„Nyilvánvaló, hogy az Airbusnak nem célja, hogy olyan piaccal rendelkezzen, mint mondjuk az Amazon Prime, de miután minden egyes Beluga 183 millió eurós költségét az elmúlt 20 év alatt amortizálta, ez egy viszonylag alacsony kockázatú lehetőségnek tűnik arra, hogy bevételt szerezzen a teherszállító repülőgépek piacának egy réséből” - fogalmazott a szakértő.

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés