Hirdetés

Tényleg egyre veszélyesebb repülni?

Garai Kitti portré Garai Kitti

Mint azt a naphire.hu is megírta, egy ember meghalt és többen megsérültek a Singapore Airlines Londonból induló járatán, amely súlyos turbulenciába keveredett. A repüléskövető adatok szerint az utasszállító repülőgép néhány perc alatt 2000 métert zuhant, miután átkelt a Bengáli-öböl felett. Állítólag a fedélzeten emberek és tárgyak repültek az utastérben. A Szingapúrba tartó Boeing 777-300ER típusú gépet Bangkokba irányították át, és helyi idő szerint 15:45-kor (08:45 GMT) hajtotta végre sikeresen a kényszerleszállást. De mi az a turbulencia, és egyáltalán mi okozza? 

Azok, akik utaztak már repülőn, pontosan ismerik azt a hirtelen rázkódást, amely akkor következhet be, amikor a repülőgép turbulenciába kerül. Ez megmozgathatja a gépet, illetve hirtelen magasságváltozásokat okozhat. Turbulencia leggyakrabban a felhőkben fordul elő, ahol fel- és leszálló széllökések vannak - mondja Simon King, a BBC Weather egykori RAF-tisztje. Hozzátette, ennek nagy része meglehetősen enyhe, de a nagyobb felhőkben -  például a cumulonimbus zivatarfelhőben - a levegő kaotikus mozgása közepes vagy akár súlyos turbulenciát is okozhat. 

A turbulenciának van egy másik típusa is, a „tiszta levegő” turbulencia, amely, mint a neve is mutatja, felhőtlen és nem látható. Ez sokkal problémásabb, mivel nagyon nehéz észlelni. "Ez a fajta turbulencia a sugáráramlat, a levegő gyors áramlású „folyója” körül fordul elő, amely jellemzően 40 000-60 000 láb (12 ezer méter-18 ezer méter) magasságban található" - mondja Guy Gratton repüléstudós és kereskedelmi pilóta.

Szerinte könnyen előfordulhat, hogy 161 kilométer/órás sebességkülönbség is lehet a sugáráramlatban lévő levegő és a környező levegő között. A sugáráramlat körül a lassabb és gyorsabb levegő közötti súrlódás turbulenciát okoz. Ez mindig ott van, és mozog, így nehéz elkerülni. "Ha például Európából Észak-Amerikába repülünk, nehéz teljesen elkerülni" - tette hozzá Gratton, aki szerint ez súlyos turbulenciával járó időszakokat eredményezhet - írja a BBC.

Mennyire veszélyes a turbulencia?

Hivatkozás másolása

Gratton, a Cranfieldi Egyetem légiközlekedés és környezetvédelem docense elmondta a repülőgépeket úgy tervezték, hogy a legrosszabb turbulenciát is kibírja. Hozzáteszi, hogy "nem valószínű", hogy a turbulencia valaha is tönkre tudna tenni egy repülőgépet, azonban az biztos, hogy nem tesz jót neki és szerkezeti károkat is okozhat, mivel a szél ereje igen erős lehet. 

Az erős turbulencia viszont veszélyes lehet a repülőgép utasaira, mert heves mozgásokat okozhat, melynek következtében a biztonsági öv nélkül utazókat az utastéren keresztül dobhatja. A repülésbiztonsági szakértők szerint azonban a turbulenciából eredő halálesetek és sérülések továbbra is ritkák.

John Strickland repülési szakértő szerint a súlyos turbulenciából eredő sérülések "viszonylag ritkák” a több millió repülőjáratot tekintve. Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal szerint 2009 és 2022 között 163 „súlyos turbulenciasérülés” történt az amerikai légitársaságoknál, ami évente átlagosan körülbelül 12 sérülést jelent.

Hogyan kezelik a pilóták a turbulenciát?

Hivatkozás másolása

A pilóták repülés előtt konkrét légiközlekedési előrejelzéseket kapnak, amelyek meteorológiai adatokat is tartalmaznak. Ezeket az információkat tanulmányozzák az útvonalaik megtervezésekor. Mindez azt jelenti, hogy el kell tudni kerülni például az elszigetelt zivatarokat. A "tiszta levegő" turbulenciáját azonban egy kicsit nehezebb elkerülni. Gratton ugyanakkor tudatta, hogy az előttük ugyanazon az útvonalon közlekedő más repülőgépek is jelentik a turbulenciát, így a pilóták megpróbálják elkerülni ezeket a területeket, vagy lelassítják a gépet, hogy csökkentsék a hatást. A személyzetet pedig arra is kiképzik, hogyan reagáljanak a turbulenciára. 

Mit tehetnek az utasok a biztonság érdekében?

Hivatkozás másolása

Az utasoknak azt tanácsolják, hogy mindig legyenek bekötve, és ne vigyenek fel nehéz tárgyakat a fedélzetre. A pilótáknak pedig azt javasolják, hogy figyelmeztessék mindig az utasokat arra, hogy legyenek bekötve, mert a turbulenciák kiszámíthatatlanok lehetnek. 

Egyre gyakoribbá válik a turbulencia?

Hivatkozás másolása

Egyes kutatók szerint a turbulenciák valószínűbbé váltak az éghajlatváltozás miatt. Tavaly a Readingi Egyetem tudósai megállapították, hogy 1979 és 2020 között 55%-kal nőtt a súlyos turbulenciák száma egy jellemzően forgalmas észak-atlanti útvonalon. A növekedést a nagy magasságokban bekövetkezett szélsebesség-változásoknak tulajdonítsják, amit a szén-dioxid-kibocsátás okozta melegebb levegő eredményez. Grutton is megerősítette, hogy több a turbulencia, ám szerinte ennek az is az oka lehet, hogy többet repülünk, mint régen, így az égbolt forgalmasabb lett. Ez pedig csak tovább nehezíti a pilóták dolgát abbn, hogy elkerüljék a turbulenciákat, mivel meg kell tartaniuk a biztonságos minimális távolságot a térségben lévő többi repülőgéptől.

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés