Hirdetés

Azt hitte, Ravel egyedül írta a Bolerót? Az örökösök másképp látják!

Gavra Gábor portré Gavra Gábor

Egy francia bíróság pénteken kimondta, hogy a "Bolerót", a világ egyik legismertebb klasszikus zenei művét Maurice Ravel egyedül írta. Ezt azonban nemcsak az állítólagos társszerző, az orosz származású Alexandre Benois leszármazottai, hanem meglepő módon magának Ravelnek az örökösei is vitatják. A tét rengeteg pénz.

A Párizs melletti Nanterre-ben működő bíróság elutasította azokat az állításokat, amelyek szerint a "Bolero" Alexandre Benois-val, egy híres orosz színpadi tervezővel közös munka volt. A mű "következésképpen továbbra is köztulajdonban marad" - áll a bíróság közleményében.

2016 vagy 2039?

Hivatkozás másolása

Ravel "Bolero" című műve 1928-ban debütált a párizsi operában. A műből azonnal szenzációnak számított. Ravel 10 évvel később meghalt, örökösei pedig dollármilliókat kerestek vele, amíg a mű szerzői joga 2016-ban le nem járt, és a mű közkinccsé nem vált.

Franciaországban a szerzői jog a zeneszerző halála után 70 évig él, bár a második világháború éveinek kompenzációjaként ehhez további éveket adtak hozzá. De Benois örökösei, aki színpadtervező volt és a "Bolero" eredeti előadásán dolgozott, ragaszkodtak ahhoz, hogy őt társszerzőként kellett volna feltüntetni. A bevételből való részesedést követelték, és mivel Benois 1960-ban halt meg, a "Bolero" így 2039-ig ismét szerzői jogvédelem alatt állt volna.

"Közös munka"?

Hivatkozás másolása

"A "Bolero" zenéje kifejezetten a balett számára készült", és nem tekinthető önálló zenekari zeneműnek, mondta a Benois hagyaték ügyvédje februárban egy francia bíróságon.

Ravel örökösei első hallásra meglepő módon támogatták Benois örököseinek állítását, miszerint a Bolero hogy az orosz díszlettervezővel "közös mű" volt. Erre persze jó okuk volt, mert ha a szerzői jogok meghosszabbodnak, akkor Ravel örökösei is ismét szerzői jogdíjakat kaptak volna. A felperesek különböző dokumentumokra mutattak rá, amelyek Benois-t a darab társszerzőjeként nevezik meg.

A bíróság másik oldalán azonban a francia szerzők, zeneszerzők és zeneműkiadók társasága (Sacem) állt, amely azzal érvelt, hogy a követelés "történelmi fikción" alapul. A Sacem egy Ravel által 1929-ben aláírt hivatalos nyilatkozatra hivatkozott, amely őt egyedüli szerzőként jelölte meg. "Ez egy nagyon jól megindokolt döntés, amely gondosan megvizsgálta a bíróság tudomására hozott összes elemet" - mondta Yvan Diringer, a Sacem ügyvédje pénteken az AFP-nek.

Mit lépnek az örökösök?

Hivatkozás másolása

A Sacem jogi csoportja szerint a jogok egykor "több millió eurót" hoztak évente, bár ez a szerzői jog lejárta előtti években, 2011 és 2016 között évi 135 ezer euró körüli összegre csökkent.

A bíróság arra is kötelezte Ravel leszármazottját, Evelyne Pen de Castelt, hogy fizessen egy eurót a Sacemnek "a szerző erkölcsi jogaival való visszaélésből eredő kárának megtérítésére". Gilles Vercken, a Ravel-hagyaték ügyvédje elmondta: "Nyugodtan elemezzük a döntést, mielőtt reagálnánk a sajtónak". Az ítélet elutasította azt az elméletet is, miszerint Bronislava Nijinska koreográfus hozzájárult a darab megkomponálásához. Ő "soha nem szerepelt társszerzőként a 'Bolero' dokumentációjában" – mondta ki a bíróság.

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés