Hirdetés

Lehet, hogy Önnek is a mesterséges intelligencia lesz a főnöke

Garai Kitti portré Garai Kitti

Úgy tűnik, nemcsak az alkalmazottakat lehet helyettesíteni a mesterséges intelligenciával, hanem a vezetőket is.

A 83 alkalmazott irányításával járó stressz nagyon megviselte Hannu Raumát, aki a nagy felelősséggel járó irányítástól elkeseredettnek és frusztráltnak érezte magát. Rauma a Student Marketing Agency nevű cégnél dolgozik vezető beosztásban. Főként egyetemi hallgatókat alkalmaznak, és kisvállalkozásoknak nyújtanak marketingtámogatást. "Amikor új ügyfeleket hoztam a fedélzetre, az agyam egyik fele azt mondogatta, hogy "el fogjuk cseszni", és ez tompította a lelkesedésemet" - osztotta meg tapasztalat. 

Rauma szerint azonban mindez tavaly novembertől megváltozott, ugyanis a cég akkor elkezdte használni az amerikai Inspira vállalat által kifejlesztett autonóm mesterséges intelligencia menedzsert. Ezzel rugalmas munkaidőt tudtak kialakítani, és a menedzser a távolról dolgozó alkalmazottaknak is segített abban, hogy előre meghatározzák időbeosztásukat és megtervezzék munkaterhelésüket. Emellett ellenőrzi a beosztásokat, határidőkre emlékeztet, rögzíti a különböző ügyfelekre fordított időt, és pontosabb lehet a számlázás - írja a BBC

A mesterséges intelligencia emellett javaslatokat tesz az írott szövegek megfogalmazásának javítására, rendelkezésre áll a munkával kapcsolatos kérdések megválaszolására, és automatikusan frissíti mindenki munkájának előrehaladását egy központi portálon.

Rauma szerint a mesterséges intelligencia menedzserre való áttérés nemcsak stressz-szintjét csökkentette, hanem lehetővé tette alkalmazottai számára, hogy gyorsabban és produktívabban dolgozzanak. "Képes vagyok a vállalat növekedésére és minden pozitív dologra összpontosítani. Biztos vagyok benne, hogy ez éveket adott az életemhez" - mondta, hozzátéve, hogy az alkalmazottaival való kapcsolata is drasztikusan javult. 

"Korábban sokszor olyan volt, mintha apa-gyerek helyzet lenne. Most már sokkal inkább egyenrangúak vagyunk. Korábban csak a problémák megoldásáról szólt a dolog, de most már könnyedebb beszélgetéseket is tudunk folytatni" - mesélte. 

A Student Marketing Agency-nél azonban még nem mindenki használja a mesterséges intelligencia menedzsert. Rauma és 83 alkalmazottja közül 26-an tulajdonképpen részt vettek az Inspira és a Columbia Egyetem, az Arizonai Állami Egyetem és a Wisconsini Egyetem tudósai által vezetett tanulmányban, amelynek célja az volt, hogy a mesterséges intelligencia menedzser teljesítményét összehasonlítsák az emberek teljesítményével. 

A mesterséges intelligencia menedzser 44%-os sikert ért el abban, hogy az alkalmazottak előre megtervezzék a munkanapjaikat, és 42%-ban sikerült motiválnia az alkalmazottakat, hogy időben jelentkezzenek be. Ezek az adatok összehasonlíthatóak voltak az emberi menedzserrel, aki 45%-os és 44%-os eredményt ért el ezen a két területen. Amikor azonban a menedzser egy emberi menedzserrel dolgozott együtt, akkor 72%-os sikert értek el abban, hogy a dolgozókat rávegyék a munkanapjaik előzetes megtervezésére, és 46%-os pontosságot értek el.

Annak ellenére, hogy a tanulmány statisztikailag kicsi, és egy bizonyos típusú munkavállalóra és területre koncentrált, eredményei érdekes következményekre utalnak a mesterséges intelligencia eszközöket bevezető vállalatok számára.

Míg az olyan vállalkozások, mint a UPS, a Klarna, a Dell és mások jelentős létszámleépítést jelentettek be idén, azzal a szándékkal, hogy a mesterséges intelligencia vegye át a dolgozók helyét, Paul Thurman, a New York-i Columbia Egyetem professzora azzal érvelt, hogy a vezetői szerepkörök teljes felcserélése mesterséges intelligenciára hiba.

"A középvezetői réteg a legkritikusabb réteg minden szervezetben. Ők az a réteg, amelyik, ha elkezd felborulni, akkor baj lesz. Az embereid nem látják a folyamatosságot, nem kapnak mentorálást" - mondta a menedzsmentprofesszor, hozzátéve, hogy szükség van az olyan emberi dolgokra, amelyeket a mesterséges intelligencia nem tud. 

Thurman professzor hozzáteszi, hogy a mesterséges intelligencia felszabadíthatja a vezetőket a végtelen emlékeztetés és ellenőrzés alól, hogy a munka innovatívabb módjaira összpontosíthassanak. A vezetők például az egyéni képességek alapján kiválaszthatják a projektcsapatokat, felügyelhetik a megbízást, majd átadhatják a mesterséges intelligenciának az olyan apróságok kezelését, mint a határidők.

A mesterséges intelligencia azt is képes azonosítani, hogy a csapatban ki az, aki lemarad, és akit szorosabban kell irányítania az emberi vezetőnek. És ugyanígy képes felismerni azokat is, akiknek extra elismerésre van szükségük a munkájukban. Thurman szerint azonban a vállalatoknak mégis el kellene kerülniük, hogy a mesterséges intelligencia menedzserek felügyeleti eszközzé váljanak. 

„Nem akarod elérni azt a pontot, ahol már nem csak azt jegyzed fel, hogy az emberek nem érkeznek időben munkába, hanem azt is, hogy túl sok időt töltenek ebédszünettel, és nem esznek elég salátát. Nem akarsz ilyen messzire menni. Meg kell találni a megfelelő módját annak, hogy ösztönözzük a helyes viselkedést” – mondja Thurman professzor. 

A mesterséges intelligencia menedzserek segíthetnek azoknak is, akik "véletlenül" váltak menedzserekké, tehát az olyan embereknek, akik kiemelkedőek a szerepükben, és ennek eredményeképpen emberek kerülnek a kezük alá, annak ellenére is, hogy a menedzsment nem természetes készség számukra - mondta Tina Rahman, a HR Habitat londoni székhelyű HR-tanácsadó cég alapítója.

"Végeztünk egy tanulmányt, amely azt vizsgálta, hogy az emberek miért hagyják ott a munkahelyüket. A válaszadók majdnem 100%-a azt mondta, hogy a rossz vezetés miatt. Néhányan azt mondták, hogy nem tetszett nekik, ahogy irányították őket, és a legtöbben azt is megjegyezték, hogy azért, mert nem tudták, mit várnak el tőlük, vagy hogy egyáltalán jó munkát végeznek-e. Az ember azt feltételezné, hogy a mesterséges intelligencia menedzsert úgy építették fel, hogy a megfelelő utasításokat adja, és hogy teljes átláthatóságot biztosítson a követelményekről és az eredményekről. Az emberek valószínűleg produktívabbak lesznek, ha tudják, mit várnak el tőlük" - fogalmazott.

Rahman azonban arra figyelmeztet, hogy a mesterséges intelligencia menedzsmentre való túlzott támaszkodás azt jelezheti, hogy a vállalatok csak a teljesítménnyel törődnek, az emberekkel nem. "Nagyon nehéz lesz egy vállalatnak azt mondani az alkalmazottaknak, hogy bevezetik ezt a vadonatúj mesterséges intelligencia rendszert, amely teljesen menedzselni fogja őket, majd ugyanezzel az arccal azt mondani, hogy törődünk a munkahelyi tapasztalataikkal" - mondta. 

James Bore, a Bores kiberbiztonsági tanácsadó cég ügyvezető igazgatója pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a mesterséges intelligencia menedzserekkel kapcsolatos legnagyobb aggodalom talán kiberbiztonsági szempontból merül fel. "Ha van egy mesterséges intelligencia menedzserünk, melynek átadtuk a vállalat összes folyamatát, eljárását és szellemi tulajdonát, az hirtelen egy szoftverbe kerül. Ezt akár el is rabolhatja valaki, és lemásolhatja vagy váltságdíjat követelhet érte" - sorolta.

"Ha a vállalatok erre fognak támaszkodni, amikor elkezdik az embereket a mesterséges intelligenciával helyettesíteni, akkor egyfajta csapdába esnek, mert nincs rugalmasság, és nincs leheteőség visszaváltani az emberekre, mert már nem fognak ott dolgozni" - mondta Bore, aki szerint ahelyett, hogy a vállalatok hatékonyabbá válnának a mesterséges intelligencia széleskörű alkalmazásával, nem szándékolt következménye lehet annak, hogy függővé válnak a rendszerektől. 

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés