Hirdetés

Ön is kiborul, ha november elsején csokimikulást vagy karácsonyfát lát a boltokban? Lesz ez még durvább is!

Szabó Bianka portré Szabó Bianka

Alig ocsúdtunk fel az ősz beköszöntéből, máris karácsonyi édességekkel vannak tele a boltok. Van, aki panaszkodik emiatt, mondván, mindez túl korai, de a kereskedők szemszögéből nézve érthető a sietség.

A kiskereskedők számára a karácsony és az azt megelőző pár hét az év legcsodálatosabb időszaka. Csak 2023-ban a Nemzeti Kiskereskedelmi Szövetség (NRF) várakozásai szerint a vásárlók fejenként körülbelül 900 dollárt költenek majd a karácsony, a hanuka és más év végi ünnepek alkalmából történő vásárlásokra. Ez természetesen magában foglalja az édességet is, amely vitathatatlanul minden ünnep fontos része - írja a BBC. 

A Hershey, a világ legnagyobb csokoládégyártója, a Halloween és a húsvét mellett a téli ünnepek alatt húzza be éves bevételének negyedét. Hónapokkal azelőtt, hogy ténylegesen beköszöntene az ünnepi időszak, a kiskereskedők és az ünnepi édességgyártók már aláírják a megállapodásokat arra vonatkozóan, hogy hatalmas mennyiségben gyártják és értékesítik az édességeket. Ami nem fogy el, az mindkét fél számára drága veszteség.

Mivel a kiskereskedők versenyeznek az ünnepi bevételért, az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy a riválisok reklámjai, promóciói és eladásai közepette profitot termeljenek, ha egy kicsit korábban kezdik el az értékesítést. 

"Amikor az egyik kiskereskedő korán elkezdi árulni a karácsonyi édességeket, akkor a többiek követik a példáját, hogy versenyképesek maradjanak" - mondja Jason Dubroy, egy torontói független kiskereskedelmi elemző.

Egyes kiskereskedők nem is várnak november 1-jéig, van, ahol már szeptemberben feltűnnek a karácsonyi édességek, csokimikulások. A tárgyi ajándékokkal ellentétben az ünnepi édesség olcsó, még a magas infláció és a meredek kamatlábak idején is - és Dubroy szerint sokan idén a drágább ajándékok helyett is inkább a csokik, cukorkák felé fordulnak. 

Az alacsony árak és a korai megjelenés dupla profitot is hozhat: a vásárlók lecsaphatnak az olcsóbb édességekre novemberben, de aztán néhány hét (vagy talán nap) alatt elfogy az összes, és végül vissza kell térniük a boltba, hogy az ünnepekre újra feltöltsék a készleteiket.

"Azt, hogy a termék ki van téve a kirakatba, az agyunk úgy értelmezi, hogy a termék fizikai elérhetőségbe került, vagyis ott az üzenet, hogy mi is megkaphatjuk" - mondja Dubroy. 

És még ha sokan panaszkodnak is, hogy túl korán érkeznek az ünnepi termékek a boltokba, az adatok azt mutatják, hogy igenis szeretnek korán vásárolni. Az NRF jelentése szerint az emberek mintegy 43%-a általában már november előtt elkezd bevásárolni az ünnepekre.

Hirdetés
Hirdetés

Kapcsolódó cikkek

Hirdetés
Hirdetés