Egy új felmérés szerint sok vállalat már néhány hónappal a felvételük után kirúgta a Z generációs munkavállalóit, és számos cégtulajdonos azt mondta, hogy a friss diplomások munkamoráljával, kommunikációs készségeivel és a munkára való felkészültségével kapcsolatos aggodalmak miatt nem szívesen alkalmazza őket.
Az Intelligent.com által végzett felmérés szerint 10-ből hat munkaadó nyilatkozott úgy, hogy idén már elbocsátotta a friss diplomásokat, míg minden hetedik munkaadó azt mondta, hogy a jövőben hajlik arra, hogy ne vegyen fel Z generációs munkavállalókat. A felmérésben közel 1000 vállalatvezető vett részt - írja a New York Post.
„Sok friss diplomás küzdhet azzal, hogy először lépjen be a munkaerőpiacra, mivel ez hatalmas kontrasztot jelenthet ahhoz képest, amit az oktatási útjuk során megszoktak” – mondta Huy Nguyen, az Intelligent oktatási és karrierfejlesztési vezető tanácsadója.
Nguyen szerint a cégtulajdonosok óvakodtak a századforduló környékén születettek felvételétől, mert „gyakran nem voltak felkészülve a kevésbé strukturált környezetre, a munkahelyi kulturális dinamikára és az elvárásra az önálló munkavégzésre”.
„Bár a főiskolán szerzett elméleti ismeretekkel rendelkezhetnek, gyakran hiányzik belőlük a gyakorlati, valós tapasztalat és a munkahelyi környezetben való sikeres helytálláshoz szükséges készségek” - mondta Nguyen. Ellentétben idősebb társaikkal, a Z generációt az a közvélekedés sújtja, hogy krónikusan rövid a figyelmi idejük, a lustasági hajlamuk és a munka-magánélet egyensúlyának erőteljes igénye pedig korlátozza őket — mindez a digitális világban való felnövés mellékterméke.
A fiatalabb munkavállalókra úgy tekintenek, mint akiket nagyobb valószínűséggel „indítanak be” és gerjesztenek a közösségi média által vezérelt politikai és társadalmi kampányok, amelyek megzavarhatják a munkafolyamatokat és fejfájást okozhatnak főnökeiknek.
A felmérés szerint a vállalatok 75%-a jelezte, hogy a nemrég végzett egyetemi hallgatók egy része vagy mindegyike nem felelt meg az elvárásoknak. A munkáltatók szerint a Z generációs munkavállalók leginkább a motiváció hiányát mutatják, míg 39 százalékuk szerint a kommunikációs készségek hiányoznak - derült ki a felmérésből.
A vállalatok majdnem fele (46%) szerint a Z generációs munkavállalók nem mutattak megfelelő szakmai hozzáállást a munkahelyen.
Egyes szakértők az oktatási rendszert okolták azért, hogy „nem készíti fel a diákokat a valós munkára”. Bryan Driscoll, HR tanácsadó azt mondta, hogy szerinte a mai oktatás a gyakorlat helyett az elméletet hangsúlyozza, és bár a görög mitológia tanulása lenyűgöző lehet, de nem tanítja meg például azt, hogy hogyan lehet hatékonyan kommunikálni egy vállalati megbeszélésen.
Mások szerint ezek az általánosítások a Z generációról helytelenek.
„A legtöbb ilyen sztereotípia kulturálisan beágyazódott minden generációval kapcsolatban, és a 'rövidebbik bot' stafétáját 20 évente továbbadják” – mondta Jessica Kriegel, a Culture Partners munkaerő- és munkakultúráért felelős stratégiai igazgatója.
Kriegel szerint az ezredfordulósok - akik az 1980-as évek elején születtek, és akik még az okostelefonok megjelenése előtt váltak nagykorúvá - nem is olyan régen még „problémás gyerekeknek” számítottak. Most viszont egyfajta kollektív előítélet sújtja őket a munkaerőpiacon - tette hozzá Kriegel, aki szerint az üzleti vezetőknek ahelyett, hogy a leendő alkalmazottak születési dátumára összpontosítanának, mélyebbre kellene ásniuk.
„Valójában nem a generáció teszi a nagyszerű munkavállalót, hanem egy sor más érték és meggyőződés, amelyeket az egész életen át tartó tapasztalatainkból merítünk” - mondta.
Scott Baradel, a dallasi székhelyű Idea Grove B2B digitális marketingcég vezérigazgatója arról számolt be, hogy sok Z generációs alkalmazottat vett fel. "Nem értem a Z generációs munkavállalókkal kapcsolatos tétovázást" - fogalmazott Baradell, hozzátéve, hogy őt nem riasztotta el az a vélekedés, miszerint a Z generáció túl követelőző lenne.
„Ha valami, akkor a rugalmasság és a céltudatosság iránti vágyuk még elkötelezettebbé és motiváltabbá teszi őket” - mondta. „Nem csak munkát akarnak - hatást akarnak gyakorolni, és ez hatalmas előny minden vállalkozás számára”.
Baradell szerint azok a vállalkozások, amelyek elkerülik a Z generációs munkavállalókat, „lemaradnak a tehetségek következő generációjáról, amely előrébb viheti őket”.
Karla Trotman, a pennsylvaniai Electro Soft Inc. tulajdonosa és vezérigazgatója egyetértett Baradell-lel, és azt mondta, hogy a vállalkozásoknak a Z generációs munkavállalók számára olyan előnyöket kellene nyújtaniuk, mint a tandíj-visszatérítés, a rugalmas fizetett szabadidő, a hibrid munkakörnyezet és az olyan egészségügyi ellátás, amely mind a fizikai, mind a mentális jólétet magában foglalja.
Korábban írtunk arról is, hogy a Z generáció már most életközepi válságban szenved. Az 1997 és 2012 között születettek már most elszenvedik azt, amit sokan csak középkorúként tapasztalnak meg - és mindez a közösségi médiának köszönhető Vivek Murthy amerikai sebész főorvos szerint.
Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!
Kapcsolódó cikkek
- Így vált Mariah Carey "All I Want for Christmas is You" című dala három évtized alatt karácsonyi klasszikussá Amikor 1994-ben megjelent, még csak kis feltűnést keltett - de 30 évvel később is ez a szám az ünnepi szezon egyik meghatározó dala. Mi a siker titka?
- Elképesztő felfedezés: bizonyítékot találtak arra, hogy a Mars lakható lehetett Ausztrál tudósok bizonyítékot találtak arra, hogy a Mars valószínűleg lakható lehetett.
- Döbbenetes számokat húztak ki az Ötös lottón Telitalálatos szelvény nem született ezen a hétvégén, de 20 szerencsés játékos több mint kétmillió forintot nyert a négyessel. Mivel mind az öt számot senki sem találta el, ezért jövő héten immár 1 milliárd 230 millió forint lesz a főnyeremény.
- Nagyon kemény döntést hozott a világsztár sportoló: egy időre visszavonul a közösségi médiától LeBron James szerdán bejelentette, hogy szünetet tart a közösségi médiában.