Hirdetés

Miért rettegnek az Y és a Z generáció tagjai a telefonhívásoktól?

Horváth Fanni portré Horváth Fanni

Egy nemrégiben végzett felmérés szerint a 18-34 évesek negyede soha nem veszi fel a telefont - a válaszadók azt mondják, hogy figyelmen kívül hagyják a csörgést, SMS-ben válaszolnak, vagy online keresik meg a számot, ha nem ismerik fel.

Fotó: Netflix

Az Uswitch 2000 ember körében végzett felmérése azt is megállapította, hogy a 18-34 évesek közel 70%-a jobban szereti az SMS-t, mint a telefonhívást - írja a BBC.

Az idősebb generációk számára a telefonbeszélgetés normális dolognak számít.

Sokan emlékeznek arra a pillanatra, amikor megkapták az első mobiltelefonjukat. Ezek után a fiatalok hamar az SMS-ezés megszállottjai lettek, főleg azért, mert akkoriban még egy vagyonba kerültek a telefonhívások.

"Nem azért adtük neked ezt a telefont, hogy a barátaiddal pletykálhass" - mondták sok tizenéves gyermek szülei 10-20 évvel ezelőtt, miután átnézték a havi telefonszámlát.

Így született meg az sms-ezők nemzedéke: a mobiltelefonhívások vészhelyzetekre voltak, a vezetékes telefont pedig ritkán használták, hogy beszéljenek a nagyszülőkkel.

Dr. Elena Touroni pszichológus tanácsadó elmagyarázza, hogy mivel a fiataloknál nem alakult ki a telefonbeszélgetés szokása, "most furcsa érzés, mivel nem ez a norma".

Emiatt a fiatalok a legrosszabbtól tarthatnak, amikor a telefonjuk csörögni kezd (vagy csendben világít, mert 35 éves kor alatt senkinek sincs hangos csengőhangja).

Az Uswitch felmérésében részt vevő fiatalok több mint fele elismerte, hogy úgy gondolja, egy váratlan hívás rossz hírt jelent.

Eloise Skinner pszichoterapeuta elmagyarázta, hogy a hívások körüli szorongás "valami rosszra való asszociációból - az előérzet vagy a rettegés érzéséből" ered.

"Ahogy az életünk egyre zsúfoltabbá és a munkarendünk egyre kiszámíthatatlanabbá válik, egyre kevesebb időnk marad arra, hogy felhívjunk egy barátot, hogy egyszerűen csak beszélgessünk. A telefonhívások így az életünk fontos híreinek lesznek fenntartva, amelyek gyakran bonyolultak és nehezek lehetnek".

"Pontosan ez a helyzet" - mondja a 26 éves Jack Longley, hozzátéve, hogy ő sem válaszol soha ismeretlen számokra, mivel sokszor csalókról vagy telefonos értékesítőkről van szó.

"Könnyebb egyszerűen figyelmen kívül hagyni a hívásokat, ahelyett, hogy kiderítsük, melyek a legálisak".

De az, hogy a fiatalok nem beszélnek telefonon, nem jelenti azt, hogy nem tartják a kapcsolatot a barátaikkal - a csoportos csevegéseinkben egész nap banális üzenetek, mémek, pletykák és újabban "hangüzenetek" keverékével találkozhatunk.

E beszélgetések nagy része ma már a közösségi médiában zajlik, különösen az Instagramon és a Snapchaten, ahol a szövegek mellett könnyebb képeket és mémeket is küldeni.

Miközben abban egyetértés van az érintett generációkban, hogy nemet mondanak a telefonhívásra, de a "hangüzenetek" használata megosztotta a fiatalabb generációkat.

Az Uswitch felmérése szerint a 18-34 évesek 37%-a mondta, hogy a hangjegyzeteket részesíti előnyben a kommunikációban. Ehhez képest a 35-54 évesek mindössze 1%-a részesíti előnyben a hangüzeneteket a hívással szemben.

"A hangüzenet olyan, mint a telefonbeszélgetés, csak jobb"

- mondta Susie Jones, egy 19 éves diák. "Meghallgathatod a barátod hangját, de nem kényszerít válaszadásra, így ez udvariasabb módja a kommunikációnak".

Sokak számára azonban fájdalmas, hogy meghallgassanak egy ötperces hangüzenetet, főleg akkor, ha azt röviden egy SMS-ben is össze lehetett volna foglalni.

Mind az SMS-ek, mind a hangüzenetek lehetővé teszik a fiatalok számára, hogy a saját tempójukban vegyenek részt a beszélgetésekben, és átgondoltabb és megfontoltabb válaszokat tudnak adni.

Munkahelyi telefonfóbia

Hivatkozás másolása

De vajon a magánéletben jelentkező telefonfóbia milyen mértékben kezd kihatni a munkahelyi életre?

Henry Nelson-Case 31 éves ügyvéd és tartalomkészítő azt mondja, hogy "a valós idejű beszélgetésekkel járó szorongás, az esetleges kínos helyzetek, a válaszok hiánya és az azonnali válaszadási kényszer" miatt utál telefonon beszélni.

"A telefonhívás sokkal kitárulkozóbb és nagyobb intimitást igényel, míg az üzenetküldés távolságtartóbb, és lehetővé teszi a kapcsolatot anélkül, hogy sebezhetőnek vagy kiszolgáltatottnak éreznénk magunkat" - magyarázta Dr. Touroni.

Dunja Relic, egy 27 éves jogász úgy fogalmazott, hogy távol tartja magát a munkahelyi hívásoktól, mert "időigényesek lehetnek, és hátráltatják a feladatok elvégzésében".

Skinner ezt a "ez lehetett volna e-mail is" érzéssel írja le.

"Egyre inkább védjük az időnket, és ha valakit felhívunk, a címzettnek meg kell szakítania a napját, és figyelmet kell szentelnie a beszélgetésnek - ami a multitaskingolók számára nehéz dolog".

James Holton, egy 64 éves vállalkozó azt mondta, hogy fiatalabb alkalmazottai ritkán válaszolnak a telefonhívásokra, és "vagy van egy alapértelmezett üzenet, amely szerint elfoglaltak, vagy a számomat átirányított hívásokra teszik, így a hívás soha nem megy át".

"Mindig van valami kifogás a tarsolyukban, a leggyakoribb, hogy a telefonom néma, ezért nem láttam, és elfelejtettem később visszahívni".

Hozzátette, mindenképpen alkalmazkodnia kellett, miután észrevette "a látható kommunikációs szakadékot", és "ha az alkalmazottaknak kényelmesebb az SMS, akkor az én felelősségem, hogy tiszteletben tartsam ezt a választást".

De a nem verbális kommunikáció előnyben részesítésével és az otthonról történő munkavégzés tendenciájával elveszítjük a nem tervezett és informális beszélgetések képességét?

Skinner szerint, ha a jelenlegi tendencia folytatódik, akkor "elveszíthetjük a közelség vagy a kapcsolat érzését".

"Amikor verbálisan kommunikálunk, akkor érzelmileg, szakmailag vagy személyesen jobban összehangolva érezzük magunkat" - emelte ki. "Ez a kapcsolat nagyobb kiteljesedéshez vezethet, különösen a munkahelyen".

Ciara Brodie, egy 25 éves szupermarket területi vezetője ellenszegül a trendnek, és úgy fogalmazott, hogy szereti és értékeli, amikor a munkahelyi vezetői felhívják.

"Ez sokkal átgondoltabb, mint egy SMS, mert bizonyos mértékű erőfeszítést igényel, így tényleg tudja, hogy a vezetője értékeli a hozzájárulását".

Különösen szeret telefonon beszélgetni a kollégáival azokon a napokon, amikor otthonról dolgozik, mivel "magányos lehet, ezért jó, ha kapcsolatban maradunk".

Bár egyesek szerint ez az új kommunikációs trend újabb bizonyítéka annak, hogy mi vagyunk a "hópehely generáció", valójában messze nem erről van szó.

Ehelyett inkább az alkalmazkodásról van szó. Kétségtelen, hogy 25 évvel ezelőtt az emberek ellenálltak a faxról az e-mailre való áttérésnek, de a változás sokkal hatékonyabbá tette a kommunikációt.

Lehet, hogy itt az ideje, hogy felismerjük a szöveg erejét, és ahogyan az 1990-es években lemondtunk a faxról, 2024-ben magunk mögött hagyhatjuk a "rettegett" telefonhívásokat?

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés