Hirdetés

Vitézy Dávidnak nagyon-nagyon nem tetszik a Lázár-Karácsony megállapodás

Nap Híre portré Nap Híre

Mint azt a naphire.hu is megírta, a napokban megállapodott a Budapest bérletről Lázár János és Karácsony GergelyA megállapodás értelmében a Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad a főváros egész területén a BKK mellett a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is. A Pest vármegyére váltott havi bérletet, illetve a havi országbérletet 2024. március 1-től a BKK járatain is elfogadják. Mindegyik bérletet mindkét fél árusítani fogja minden értékesítési csatornáján.

Az eddigi, számos vitára okot adó költségalapú elszámolás helyett a felek abban állapodtak meg, hogy a Budapest-bérletből, a Pest vármegyei bérletből és az országbérletből származó bevételt és az ahhoz kapcsolódó menetdíjkiegészítést – az adott érvényességi terület sajátosságaihoz igazodóan – teljesítményarányosan osztják meg.

A BKK, reagálva az építési és közlekedési miniszter és a főpolgármester tegnapi megállapodására, kedd reggel bejelentette, hogy 8950 forint lesz a Budapest-bérlet. Vitézy Dávidnak azonban nagyon-nagyon nem tetszik ez a megállapodás, és egy hosszas Facebook-bejegyzésben írta le a véleményét. A közlekedési szakember szerint ez mintegy 20 milliárd forintos tartós éves bevételkiesést jelent, aminek a közösségi közlekedés minősége láthatja kárát.

Vitézy azzal kezdte a bejegyzését, hogy erősen indul a szezon, ugyanis még csak január van, de az utasok már 2:0-ra vezetnek a tömegközlekedés színvonalának csökkentését célzó ötletelők ellenében. Először a járatritkításokat sikerült megakadályoznunk, majd most a budapesti közvélemény felháborodása nyomán a Budapest-bérletet is sikerült megvédeni.

A közlekedési szakember azzal folytatta a bejegyzését, hogy az agglomerációs hév- és buszjáratok kapcsán az együttműködés mélyebb volt eddig, mint önmagában a közös bérlet.

Számos részlet tisztázásra szorul még: mi lesz március elsejétől a jegyekkel? Érvényesek lesznek a BKK-vonaljegyek, gyűjtőjegyek, 24 órás jegyek, 30 és 90 perces jegyek a héveken és a kék Volánbuszokon? Mi lesz a közös forgalomirányítással és utastájékoztatással, maradnak a BKK felügyelete alatt ezek a járatok? Ezekre mostanáig nem kaptunk választ, pedig egy olyan bonyolult rendszer működtetése, amilyen Budapest tömegközlekedése, pont az ilyen részleteken áll vagy bukik

- írta a bejegyzésben. 

A harmadik pontban megjegyezte, hogy az árcsökkentésnek mindneki örül, hisz a közösségi közlekedés a mainál is megfizethetőbb lesz az olcsóbb bérleteknek köszönhetően. De még ha egy választási kampány előtti hónapokban a döntéshozók részéről nem is szokás pénzről beszélni, ám neki felelős szakemberként muszáj. Kifejtette, az új tarifarendszerben: 

  • Mindazoknak, akik az agglomerációból ingáztak, 50%-kal kevesebb, 19 ezer forint helyett 9450 lesz a havi bejárás költsége amiatt, mert elég nekik vármegyebérletet vásárolni.
  • Minden budapesti és agglomerációs diáknak, az egyetemistákat is beleértve, a 3450 forintos BKK havibérlet helyett elég lesz 945 forintért venni diák havi vármegyebérletet, ez 72%-os spórolás a budapesti diákoknak, 79%-os az agglomerációból ingázóknak, akik eleve eddig is volt vármegyebérletük.
  • Minden budapesti 500 forinttal olcsóbban kapja a bérletet, 8950 forintért, 5%-kal olcsóbban, hogy ne mindenki menjen a MÁV-hoz vármegyebérletet váltani, bár havi egyetlen agglomerációs kiruccanásnál ez már jobban megéri majd.

Ha összeadjuk ezeket a tételeket, alsó hangon 20 milliárd forintos éves, tartós bevételkiesést jelent mindaz, amit Lázár János és Karácsony Gergely az elmúlt 24 órában bejelentett. Ez körülbelül az összes fővárosi jegybevétel egyharmadának elvesztésének felel meg márciustól rendszerszinten. A járatritkításnál, hat nappal ezelőtt, még 250 millió forint vélt megtakarítása jelentett “pénzügyi kényszert”. Ez az összeg ennek nyolcvanszorosa

- fejtette ki Vitézy, hozzátéve: "mindez nem elszámolási kérdés, nem attól függ, hogy a MÁV és a BKK hogyan osztja fel a vármegyebérlet-bevételeket, hanem összességében ennyivel csökken a jegyárbevétel a szolgáltatóknál együttesen. "

A bevételcsökkenés nagyságrendjét így érzékeltette: több, mint duplája annak, mint amennyi évente jut BKV teljes beruházási programjára, a villamospályák és a járműpark megújítására. " Vagy másképp fogalmazva, ez lényegében akkora tétel, amiből az összes hév-vonal régóta cserére váró, 40-50 éves járműparkjának teljes cseréje finanszírozható lenne vadonatúj vonatokra (éves törlesztőrészletek és kamatterhek) és még maradna is mellette másra" - magyarázta.

Vitézy Dávid hangsúlyozta: ez a kieső bevétel szabad szemmel is látszik és hiányozni fog a közösségi közlekedés költségvetéséből, ha nem pótolják vissza. "Ugyanis, ha ez nem történik meg, a budapesti közösségi közlekedés minősége fogja a kárát látni ekkora forráskivonásnak."

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés