Hirdetés

Elon Musk foghatja a fejét: nagy a baj a Tesla körül

Garai Kitti portré Garai Kitti

Az elmúlt negyedévben a Tesla hatalmas visszaesést könyvelhetett el. A cég a gyenge kínai gazdaságot, a németországi gyárában történt gyújtogatást és a közel-keleti konfliktus eszkalálódása miatti ellátási korlátokat okolta. De mi az igazság?

Bár ezek a tényezők valóban nem segítettek a Tesla helyzetén, azonban nem lehet mindenért csupán a külső tényezőket okolni. Az is visszaeséshez vezetett, hogy új versenytársak léptek piacra, amik idővel lenyúlták az eladásokat a Teslától. A vállalat pedig könnyű célponttá tette magát azzal, hogy nem tudott elég gyorsan új termékeket bevezetni ahhoz, hogy fenntartsa a vásárlók érdeklődését. Emellett a vezérigazgató, Elon Musk olyan emberré vált, akivel sokan nem szívesen társulnak, még egy jó autó miatt sem - írja a CNN

Eközben az Egyesült Államokban az elektromos járművek eladásai az elmúlt hónapokban jelentősen elmaradtak a várttól. A növekedés már egy ideje lassul, de a Cox Automotive becslései szerint az elmúlt két negyedévben az eladások már egyáltalán nem nőttek. Közelebbről megvizsgálva azonban az elektromos járművek iránti széles körű érdektelenségnek tűnő jelenség nagyrészt a Tesla iránti kisebb érdeklődést tükrözi.

Néhány autógyártó, köztük az Audi, a BMW, a Mercedes és a Rivian, az elmúlt évben több mint 50%-os növekedést jelentett az elektromos autó eladások terén - jegyezte meg Stephanie Valdez Streaty, a Cox Automotive elemzője az új év iparági trendjeit összefoglaló prezentációjában. A Ford később azt közölte, hogy az elektromos autó eladásai 86 százalékkal nőttek. Valdez Streaty megjegyezte, az adatokat tekintve az eladások lassulása a Tesla lassulának tűnik. 

A Tesla nem az áldozat, hanem az ok

Hivatkozás másolása

A Tesla részvényárfolyama 2024-ben közel harmadával esett, mivel a vállalat értékesítési számai és nyeresége csalódást okozott. Idén eddig az S&P 500-as index egyik legrosszabbul teljesítő részvénye volt. Bár tavaly a Tesla eladásai 38%-kal nőttek 2022-hez képest, de a befektetők többet vártak. A Tesla januárban pedig már arra figyelmeztetett, hogy az idei évben még lassabb lesz az értékesítés növekedése.

Mostanra már kiderült az is, hogy az eladások idén egyáltalán nem nőttek, sőt, a Tesla globális első negyedéves eladásai több mint 20%-kal estek vissza a tavalyi év azonos időszakához képest. Ez az első alkalom a koronavírus-járvány óta, hogy az eladások egy év alatt csökkenek. 

A Tesla azonban nem csak az elektromos autók iránti érdeklődés általános visszaesésének áldozata lett. Az Egyesült Államokban a Teslák 2023-ban még mindig az összes eladott elektromos jármű 56%-át tették ki.

2023 első negyedéve és 2024 első negyedéve között az amerikai elektromos járművek eladásai a Cox Automotive nemrég kiadott jelentése szerint becslések szerint 15%-kal nőttek. De ha kihagyjuk a Teslát az adatokból, akkor ez a növekedés 33 százalékos. 

A Tesla Model 3 és Model Y -  messze a legnépszerűbb modellek - már hét-, illetve ötévesek. Más autógyártók, például a Ford, az Audi és a Hyundai sokkal újabb, versenyképes elektromos autó modelleket kínálnak a piacon. "A Tesla két alapterméke kiváló jármű, de az autóipar az "új" modellek körül forog, és a versenytársak frissebb alternatívái valószínűleg lassítják a Tesla-keresletet" - magyarázta Valdez Streaty. Bár az új Tesla Cybertruck nagy figyelmet kap, azonban még csak most jelent meg, és egyelőre kis példányszámban gyártják és értékesítik. A Tesla a Model 3 frissített változatát is a piacra dobja, azonban ez alapvetőleg ugyanaz az autó marad. 

Az olyan kínai autógyártók, mint a BYD, szintén komoly fenyegetést jelentenek globálisan, de az amerikai piacon még nem szálltak be a versenybe. 

A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk is problémákat okozhat a vállalatnak az egyre ellentmondásosabb kijelentéseivel. Sokan vádolták azzal, hogy az elmúlt években támogatott rasszista támadásokat és egyetértett antiszemita kijelentésekkel. Emellett a Tesla a pénzügyi jelentéseiből törölte a diverzitást és befogadást támogató részleteket, miközben az X újraaktiválta az ismert rasszisták fiókjait.

A Caliber, egy dán hírnévkezelő cég felmérési adatai azt mutatják, hogy a Tesla hírneve és a járművekre vonatkozó vásárlói megfontolások 2022 eleje óta - amikor Musk átvette az eredetileg Twitternek nevezett közösségi médiaplatformot - meredeken zuhantak, és azóta is folyamatosan csökkennek. Bár a Caliber adatai nem állítanak határozott összefüggéseket konkrét okokkal, a vállalat kutatásai magáról Muskról is negatív véleményeket tártak fel. "Musk és a Tesla a közvélemény megítélésében messze szorosabban kapcsolódik egymáshoz, mint más vezérigazgatók és az általuk vezetett vállalatok - mondta Søren Holm, a Caliber ügyfélszolgálati vezetője.

Talán nem is lehetne fényesebb csillag a Tesla csúcsán, mint amilyen ő. Az év embere, a leggazdagabb élő ember. Egyszerűen mindenhol hirdetik. És aztán ezt az egész, egyébként pozitív figyelmet arra használja fel, hogy negatív fényben tüntesse fel magát" - fogalmazott Holm. 

A Caliber elemzései szerint Musk és a Tesla is alacsony bizalmi indexszel rendelkezik. A közelmúltban az X bizalmi pontszámainak csökkenése is azt sugallja, hogy Musknak köze lehet a csökkenő közmegbecsülésükhöz. 

Holm megjegyezte azt is: ahogy a konkurens modellek piacra kerülnek - amelyek árban, minőségben és teljesítményben hasonlóak a Tesla kínálatához - a Musk által a márkához hozzáadott nyilvános imázs elriaszthatja a vásárlókat. 

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés