Hirdetés

Taylor Swift beállt volna Donald Trump mögé? Megszólalt az énekesnő

Virág Sára portré Virág Sára

Egészen elképesztő fake news hadjárat övezi a közelgő amerikai elnökválasztást, amelynek egyik eszköze a mesterséges intelligencia segítségével hamis támogató üzeneteket adni különböző hírességek szájába. Ez történt Taylor Swifttel is, aki tudta nélkül állt be Donald Trump kampánya mögé.  

Nem, Taylor Swift nem állt be Donald Trump mögé, ahogy Ryan Reynolds sem feszített egy Kamala Harris arképét ábrázoló pólóban, az Egyesült Államok kommunista pártja pedig soha nem támogatta Joe Biden korábbi kampányát. A News Literacy Project kutatói azonban ezek mellett még számtalan egyéb hamis állítást tartalmazó bejegyzéssel is találkoztak a közösségi médiában. A csoport egy adatbázist is közzétett csütörtökön, amelyben a választásokkal kapcsolatos félretájékoztatások és fake news-ok 550 formáját sorolták fel – írja a CNN

Ennek a legújabb és talán legmeghökentőbb verzióját maga Donald Trump osztotta meg vasárnap Truth Social platformján. A republikánus elnökjelölt által közzétett bejegyzésben olyan MI által generált képek szerepeltek, amelyeken látszólag Taylor Swift és a rajongói áltak ki Trump mellett. A megosztott képeken többen is "swifties for Trump" feliratú pólóban szerepelnek, aki pedig azzal a szöveggel kísérte a bejegyzést, hogy "elfogadom". 

Ehhez képest Taylor Swift korábban kifejezetten negatívan nyilatkozott Trumpról, a fehér felsőbbrendűség és a rasszizmus támogatójának nevezve őt. Az énekesnő 2020-ban Joe Biden mellett emelt szót, idén azonban még nem foglalt állást senki mellett sem. És bár a Trump átal közétett bejegyzésben néhány fotó jól láthatóan hamis volt, olyanok is akadtak köztük, amelyek valódinak tűntek. A News Literacy Project ezért indította útnak a figyelemfelhívó kampányát csütörtökön, hogy a lehető legtöbb ilyen és ehhez hasonló hazug és manipulált tartalmat le tudják leplezni. 

Szerintük az ilyen jellegű tartalmak egyértelműen egzisztenciális veszélyt jelentenek a demokráciára nézve, és a széleskörű elemzés a leghatékonyabb fegyver ellenük. Az adatbázis, amelyet rendszeresen frissítenek, a politikai dezinformáció számos kategóriáját tartalmazza - az összeesküvés-elméleteket vagy a jelöltek nézeteiről és a támogatásairól szóló hazugságokat -, azt azonban nem mérik, hogy hányszor osztják újra ezeket a bejegyzéseket. A csoport CNN számára eljuttatott elemzésében 10-ből egy bejegyzés ilyen "hamis ajánlásokat" tartalmazott, többek között Aaron Rodgers-ét, Morgan Freeman-ét, Bruce Springsteen-ét vagy Michelle Obama-ét. 

Sőt, az elemzők olyan bejegyzésekkel is találkoztak, hogy ugyanaz a személy az egyikben támogatta, a másikban pedig elítélte ugyanazt az elnökjelöltet. 

Dan Evon, a News Literacy Project vezető menedzsere egyenesen úgy fogalmazott: "általánosan követendő szabály, hogy ha egy hírességet valamely elnökjelölt arcát ábrázoló pólóban látunk valahol, akkor az nem a valóság". Ez a mértékű és formájú dezinformáció ráadásul épp akkor kap szárnyra, amikor a technológiai platformok jelentette fenyegetés is kezd kicsúszni az irányításunk alól. A lap szerint a legsúlyosabb moderálási probléma egyértelműen az Elon Musk tulajdonolta X esetében jelentkezik, a milliárdos üzletember ugyanis semmit nem tesz a gyűlöletbeszéd és a dezinformáció ellen, sőt, mindenkitől megszabadult a cégnél, akinek korábban ez volt a munkája. 

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés