Hirdetés

Súlyos állítás Kozma Zsuzsa haláláról: nem volt képesítése a magyar férfinek, aki a túrát szervezte - Nyilvánosan beszélt a tragédiáról

Győrik Ferenc portré Győrik Ferenc

Nem ez az első tragédia a férfi által szervezett túrákon - értesült a Naphire.hu. Ugyanakkor a Magyar Hegy- és Sportmászó Szövetség szerint nincs megnyugtató törvényi szabályozás itthon.

A Naphire.hu elsőként írta meg: egy jordániai szervezett túrán szenvedett balesetet Kozma Zsuzsanna fitnesztréner: az 53 éves nő megcsúszott egy sziklán és a mélybe zuhant. Halála megrázta az egész országot, a Fittmóka programjával ugyanis Zsuzsa szinte az egész országot bejárta, óvodáktól idősek otthonáig. A tragédia kapcsán a Magyar Hegy- és Sportmászó Szövetség egy közleményt adott ki, amiből az is kiderült, hogy a jordániai túrát szervező magyar férfinek nem volt szakirányú képesítése, sőt, korábban is előfordult már hasonló tragédia által szervezett túrán.

“Kozma Zsuzsanna Jordániában, szervezett túra közben zuhant le egy magas szikláról, ennek következtében élettel összeegyeztethetetlen sérüléseket szenvedett. A túrát Hencz G. Tamás szervezte, akinek hegyi túravezetői vagy hegyivezetői képesítése nincs. Sajnos Hencz G. Tamás által szervezett túrán korábban is történt a mostanihoz nagyon hasonló szintén tragikus kimenetelű baleset” - írja az MHOK a honlapján, és hozzáteszik: álláspontjuk szerint mindkét baleset elkerülhető lett volna, amennyiben a túrákat egy kompetens, képzettséggel és jogosultsággal rendelkező szakember vezeti.

A MHOK ugyanakkor arról is ír, hogy egyelőre ezek a tevékenységek Magyarországon szerintük egyelőre nincsenek megnyugtatón törvényi szinten szabályozva: “Meggyőződésünk, hogy ameddig a hazai törvényhozás nem alkotja meg a magasban végzett szabadidős sporttevékenységek oktatását, valamint az ezzel kapcsolatos szolgáltatásokat szabályozó jogi kereteket, addig a mostanihoz hasonló tragikus balesetek száma csak növekedni fog.” A Naphire.hu úgy tudja, hogy az MHOK feltehetően a férfivel kapcsolatban arra a hat évvel ezelőtti túrára gondolhat, amit az Alpokban található Matterhorn csúcs meghódítására szervezett. A 9 fős társaság egyik tagja azonban a halálba zuhant.

Hencz Tamás a Facebook-on pénteken este nyilvánosan osztotta meg a világgal, indulnak haza Jordániából - “Zsuzsa nélkül”. Terjedelmes bejegyzésében pedig azt is leírta, mi történt az ominózus napon az ő olvasatában. “A baleset Jordaniában, hétfői hajnali órákban történt. A társaságunk egy fennsíkon várta a napfelkeltét, fotóztunk, pihentünk, beszélgettünk. Zsuzsanna -valószínűsítem-, csendre vágyhatott, szerette volna egyedül élvezni a látványt, ezt a pillanatot. A csoporttól eltávolodott, majd egy távolabbi sziklaformátumra kapaszkodott fel. Itt többen láttuk, hogy fotókat készít, talán meditál, jógázik, mint ahogy azt tette egyéb napokon is” - kezdi bejegyzésében a férfi, majd a balesetről is részletesen ír.

“A visszaút során a sziklaformátumról lemászva érhette a baleset, nem láttuk pontosan, de mintha csak egy kézzel támaszkodott volna a sziklafalnál. Valószínűsíthető, hogy egyensúlyát vesztette, megbotlott és nem tudott korrigálni. A sikítást hallottuk, azonnal abba az irányba fordultunk, néhányan láttuk a mozdulatait de a fennsík terep adottságai miatt nem volt követhető mi történt vele. Volt, aki szaladt hogy lássa hogy van, volt aki összeesett, más mozdulni sem tudott.  Azonnal tárcsáztuk a 911-et, de mire a mentők helyszínre érték már nem tudtak segíteni. Mi mindannyian a tragédia hatása alatt vagyunk, a történtek feldolgozásához időre lesz szüksége mindenkinek. A Jordan hatóságok vizsgálják a baleset körülményeit” - olvasható a férfi bejegyzésében, aki részvétét nyilvánította ki minden érintettnek.