Hirdetés

A lefejezett király is látta a léghajót, amin nem emberi lények utaztak

Morvay Péter portré Morvay Péter

240 éve emelkedett magasba az első olyan légi jármű, ami már emberek szállítására is alkalmas volt. A Montgolfier testvérek hőlégballon-repülése a saját korában hasonló szenzáció volt, mint a 20. században a holdraszállás.

A Montgolfier-testvérek, Joseph-Michel és Jacques-Étienne nem készületek arra, hogy világhírű felfedezők lesznek. Sikeres papírgyártó vállalkozásuk volt a franciaországi Annonay-ban. 

Azonban feltűnt nekik, hogy a gyárkéményeikből felszálló füst a hamut is felfelé hajtja, és ez inspirálta őket arra, hogy megalkossák a hőlégballon koncepcióját. 

A fivérek a megfigyeléseik nyomán tudatos felfedezők lettek, sikeres repüléseiket megelőzően számos kísérletet és bemutatót végeztek, hogy megértsék a léggömbös repülés elveit. 

Kisméretű modelleket teszteltek, és füsttel töltött kamrákkal végeztek kísérleteket, hogy megfigyeljék a forró levegő viselkedését.

1783. június 4-én a Montgolfier testvérek sikeresen felengedték első teljes méretű léggömbjüket Annonay-ban. 

Ezt a kezdeti konstrukciót „Montgolfière”-nek nevezték el, és a felhajtóerőt a felmelegített levegő biztosította. 

A léggömb papírból és selyemből készült, és az alján tűzzel hevítették a benne lévő levegőt. 

Mielőtt megpróbálkoztak volna azzal, hogy emberek emelkedjenek a magasba, a Montgolfier testvérek egy állatokat szállító léggömböt engedtek fel – jó 150 évvel később Lajka kutya volt a kísérleti alany az emberi űrrepüléshez.

A nyilvános bemutatót tartottak a franciaországi Versailles-ban tartották, a tíz évvel később a forradalmi terrorban lefejezett XVI. Lajos király és felesége, Marie Antoinette, valamint nagyszámú közönség előtt.

XVI. Lajos is megcsodálta a repülési kísérletet Versailles-ban, a tömeg itt még ünnepelte a királyt
XVI. Lajos is megcsodálta a repülési kísérletet Versailles-ban, a tömeg itt még ünnepelte a királyt Science Photo Library

Az utasok egy birka, egy kacsa és egy kakas voltak. 

A repülés 8 percig tartott, és a ballon mintegy 2 kilométert tett meg.

Az első kísérleti, tízperces repüléssel 1600 méteres magasságig jutottak. 

A bemutató sikere nyomán a Montgolfier testvérek továbbfejlesztették a léggömbtechnológiát.

1783. november 21-én sor került a történelmi repülésre, amikor Párizs központjából két ember, Jean-François Pilâtre de Rozier és François Laurent d'Arlandes felemelkedett, és 

hőlégballonjukkal 25 perc alatt mintegy 9 kilométert tettek meg.

A Montgolfier testvérek léggömb kísérletei igazi médiaszenzációnak számítottak a saját korukban. 

Az emberek özönlöttek, hogy szemtanúi legyenek a látványosságnak, és ballonrepüléseikről az újságok és folyóiratok is beszámoltak, így találmányuk híre egész Európában elterjedt. 

Ez más feltalálókat is arra ösztönzött, hogy folytassák a kísérleteket a repülés terén.

A Montgolfier-léggömb magassági rekordja 3000 méter volt, amit 1784. június 19-én ért el a feltalálók barátja, Jean-Baptiste Réveillon Párizsban.

Az első nő, aki magasba emelkedett, Élisabeth Thible volt, aki pontosan egy évvel a Montgolfier fivérek siekres kísérlete után, 1784. június 4-én Lyonban szállt fel egy hasonló léggömbbel. 

A Montgolfier-fivérek történelmi jelentősége, hogy az ő léggömb kísérleteik jelentették az emberi repülés kezdetét, és ezzel megteremtették a légiközlekedés későbbi fejlődésének alapjait. 

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés