Hirdetés

Beyoncé erről a csodálatos úttörőről írt dalt, aki country-projektjét insporálta

Horváth Fanni portré Horváth Fanni

Beyoncé várva várt új albumán szerepel egy dal, amely egy olyan nőről kapta a nevét, aki úgy tűnik, inspirálta a projektet.

Az "Act II: Cowboy Carter" pénteken jelenik meg. Bár a szupersztár énekesnő azt mondta: "Ez nem egy country album. Ez egy 'Beyoncé' album", az első két megjelent kislemez, a "Texas Hold 'Em" és a "16 Carriages" azonban egyértelműen ezt a zenei stílust adja át a hallgatók számára.

Ahogy a szerdán kiadott tracklista is. Az új albumon szereplő 27 cím között szerepel a "The Linda Martell Show" is. A CNN pedig összegyűjtötte, hogy az úttörő művészről, aki Beyoncé múzsájaként szolgált, mit is lehet pontosan tudni.

Beyoncé nemrég úgy fogalmazott, hogy az új albuma "egy évekkel ezelőtti tapasztalatomból született, amikor úgy éreztem, hogy nem látnak szívesen... és nagyon egyértelmű volt, hogy ez így is van".

Ez egy olyan érzés, amivel Martell valószínűleg azonosulni tud.

Az 1941-ben Thelma Bynemként Dél-Karolinában született énekesnőnek óriási akadályokkal kellett szembenéznie az 1960-as években, amikor fekete nőként próbált sikert aratni a countryzenében.

A szegregált délen felnőve Martell R&B és soul zenét énekelt. Amikor megpróbálta kiterjeszteni a zenei hangzását a countryra, ellenállásba és rasszizmusba ütközött.

"Énekeltél, és ők neveket kiabáltak, és tudod, milyen nevekkel illettek" - mondta a Rolling Stone-nak egy 2020-as interjúban.

William "Duke" Rayner, aki egy bútorboltot vezetett, hallotta, hogy Martell csinált néhány country-feldolgozást, és összehozta őt Shelby Singleton Jr.-ral, aki a zeneiparban dolgozott, és akinek akkoriban progresszív elképzelései voltak.

"Az R&B és a country között nagyon sok a hasonlóság" - idézték Singletont. "Mindkettőnek a dolgozó emberek alkotják a hallgatóságát".

A trió gyorsan dolgozott. Napokon belül, miután leszerződött Singletonnal, Martell elkészült egy albummal, amelyen a The Winston "Color Him Father" című dalának feldolgozása szerepelt. A dal a country zenei listán a 22. helyig jutott.

"A country zene történetet mesél" - mondta Martell a Rolling Stone-nak. "Amikor kiválasztasz egy dalt, és átérzed, ez az, ami miatt jól éreztem magam abban, amit énekeltem. Rengeteg country dalt csináltam, és mindegyiket imádtam. Mert egyszerűen csak elmesélnek egy történetet".

Martell további sikereket ért el a "Bad Case of the Blues", a "Before the Next Teardrop Falls" és a "You're Crying Boy, Crying" című kislemezeivel. Ő lett az első fekete nő, aki 1969-ben felléphetett a countryzene csúcsán, a Grand Ole Opryban.

És bár Martell emlékszik, hogy azon az estén kétszer is felállva éljenezték, a countryzenei sikerhez vezető út korántsem volt zökkenőmentes.

A lemezkiadó elhagyása

Hivatkozás másolása

Martell elmondta, hogy továbbra is elviselte a csúfolódásokat és a hecceléseket, amikor fellépett, de ott volt a csapaton belüli harc is, amikor Singletonnal dolgozott, aki tudatta vele, hogy nem az SSS International kiadója alatt fogja kiadni a zenéjét, hanem a Plantation Records kiadónál.

Martell és zenei vezető összeütközésbe kerültek, mert Martell úgy érezte, hogy társa rasszista alapon hozott döntést, amit Singleton tagadott. Martell azt is sértelmezte, hogy a kiadó egy fehér előadót, Jeannie C. Rileyt, aki leginkább az 1968-as "Harper Valley P.T.A." című slágeréről ismert, erősebben népszerűsítette, mint őt.

Martell felidézett más eseteket is, amikor rasszizmussal találkozott, például amikor a Hee Haw című country varietéműsor egyik vezetője megpróbálta "kijavítani" a kiejtését egy dalban, amelyet a műsor egyik előadásán énekelt.

Végül 1970-ben szakított Singletonnal, és Martell azt mondta, hogy úgy érezte, hogy a férfi befeketítette őt az iparágban. Karrierje a countryzenében megfeneklett, de a következő évtizedekben Martell továbbra is énekelt, ahol csak tudott, visszatérve az R&B és a soul felé.

Történelmi hely

Hivatkozás másolása

Mickey Guyton, aki napjaink legsikeresebb fekete női előadója lett a countryzenében, a Rolling Stone-nak elmondta, hogy Martell munkásságára azután bukkant rá, hogy a Google-ban rákeresett a műfajban más fekete nőkre.

"Nagyon rosszul éreztem magam, amikor felfedeztem, hogy nem ismerem. Hogy min ment keresztül, hogy heccelték és az n-betűs szóval illették" - mondta Guyton a kiadványnak. "Ki akartam lépni az iparágból, mert olyan nehéz. Engem is megszóltak, nevekkel illettek.... Annyira hasonló, még akkor is, ha nagyon különböző időkben voltak".

Martell unokája, Marquia Thompson dokumentumfilmet készített Martellről "Bad Case of the Country Blues" címmel. A film 1969 és 1975 között dokumentálja a countryzenében folytatott küzdelmeit.

"A kisebbségi, női és marginalizált művészek megérdemlik, hogy egyenlő feltételek mellett játszhassanak a countryzenei iparban" - mondta Thompson tavaly a The Tennessean című lapnak. "A nagymamám bátor művész volt, aki kihívást jelentett egy iparágnak azzal, hogy követte a szenvedélyeit. Azoknak, akik a nagymamám vágyait akarják tükrözni, tagadhatatlanul ismerniük kell a történelmét".

Úgy tűnik, Beyoncé készen áll arra, hogy elmesélje.

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés

Kapcsolódó cikkek

Hirdetés
Hirdetés