Az influenszereket követő fogyasztók és a tiszta piaci verseny elősegítése érdekében a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárásokat indított hat magyar influenszerrel, számos hirdető céggel, közreműködő reklámügynökséggel szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt - közölte a hatóság kedden az MTI-vel.
Kiemelték, a GVH 2023 novemberében online ellenőrzést (sweepet) tartott a magyar influenszerek reklámozási gyakorlatának áttekintésére, amelyben 28 magyar véleményvezért vizsgált különböző közösségi platformokon (Instagram, YouTube, Facebook, TikTok).
A GVH feltárta, hogy mindössze az influenszerek 20 százaléka tartja be minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat, 54 százaléka általában jelzi a promóciós tartalom tényét, de nem mindig, míg a véleményvezérek mintegy negyede soha, vagy csak nagyon ritkán tesz közzé bárminemű tájékoztatást. A vizsgált tartalmak fizetett jellegének feltüntetési módjában is tapasztalt hiányosságokat a GVH.
A tájékoztatás szerint a gyorselemzés tapasztalatai, az észlelt valószínűsíthetően jogsértő kereskedelmi gyakorlatok miatt a versenyfelügyeleti eljárások Dancsó Pétert ("Videómánia"), Forstner Csengét, Fördős Zoltánt ("Fördős Zé"), Halmi Bencét, Kása Rolandot ("Rolix"), Strenner Antalt ("Whisper Ton") érinti.
![](https://storage.googleapis.com/naphire/dancso-peter-youtube-pressman-video.inbox800x450.jpg)
A GVH közölte, az influenszerek mellett a valószínűsíthető közreműködői szerep miatt több reklámügynökséget, megrendelőt, hirdető vállalkozást is eljárás alá vontak.
A hatóság hangsúlyozta, a versenyfelügyeleti eljárások megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy az eljárásokban érintett személyek, vállalkozások jogsértést követtek el. Az eljárás a tények és a felelősség tisztázására, a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárások lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.
A GVH közleményében - egyebek közt - a véleményvezérek figyelmébe ajánlja a 2022 végén frissített influenszer marketing tájékoztatót, amely gyakorlat-központúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak. A GVH podcast csatornáján elérhető beszélgetésben is hasznos tanácsokat kapnak a vállalkozások, véleményvezérek arról, hogyan tudnak jogszerűen reklámozni a közösségi média felületeken.
Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!
Kapcsolódó cikkek
- Dráma a Duna-parton: szabadnapos rendőr mentette meg egy férfi életét A 60 év körüli férfi munka közben lett rosszul egy Duna-parti kempingben még szerda délután.
- Újabb szörnyű tragédia történt Magyarországon A férfi életét már nem lehetett megmenteni.
- Borzalmas autóbaleset történt Parádnál, mentőhelikopter landolt a 24-es főúton Egy ember életét vesztette a balesetben.
- Van minek örülni péntek este: ennyit ér most a pénzünk Erősödött pénteken a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.