Hirdetés

Ez nagyon fog fájni: Brutálisan drágul januártól a magyarok élete

Nap Híre portré Nap Híre

Mindjárt átlépünk a 2024-es évbe, aminek alapvetőleg akár örülhetnénk is, de sajnos az év elején nagyot drágul az élet ismét. Január elsejétől átalakuló díjrendszerekkel, növekvő költségekkel és új adókkal kell számolnunk.

A Pénzcentrum számolt be arról, hogy a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének előrejelzése szerint közel 20-25 százalékkal drágulhatnak jövőre a logisztikai, valamint az áruszállítói díjak. Ennek fő oka az uniós jogharmonizációs intézkedések, valamint a környezetvédelmi költségek, illetve az inflációs hatások. 

Drágulnak az útdíja, emelkedik az üzemanyag jövedéki adója

Hivatkozás másolása

2024 elejétől jelentősen emelkednek az útdíjak, valamint változik az üzemanyag jövedéki adója is. Emellett az ágazatban várható két számjegyű bérnövekedés szintén növelni fogja a logisztikai vállalkozások költségeit. Ezt valószínűleg a díjaikba is be fogják építeni. Jó hír azonban, hogy az energiaárak csökkenése valamelyest mérsékelheti a raktárlogisztikái költségeket.

Elsejétől literenként 41 forinttal emelkedik majd az üzemanyagok jövedéki adója, de érdemben nőnek még a közúti áruszállítást terhelő útdíjak. Nem beszélve arról, hogy 2024-ben jelentősen bővül az útdíjköteles szakaszok száma is - részletezték. 

A díjemelések hátterében főleg az európai uniós jogharmonizációs okok állnak. A tagállamok folyamatosan emelik az úthasználati díjakat, ennek hatására Németországban jövőre kétszeresére növekszenek a költségek.

Átalakul a magyar útdíjrendszer

Hivatkozás másolása

Az áruszállító járművek egy új rendszer szerint kötelesek megfizetni a környezeti-, valamint a zajterhelés után számított külsőköltség-díjat. Ez a levegő- és zajterhelés esetében az utak fajtájától függően változó lehet. Emellett a szén-dioxid-kibocsátás esetében a tengelyszám és környezetvédelmi kategóriánként fix díjtételnek számít majd.

Minden áruszállítónak fizetnie kell továbbá az infrastruktúra használati díjat. Az új rendszer szerint ezek egy éven belül ráadásul többször is módosulhatnak majd. Növelik még az útdíjköteles szakaszok számát, így az M0-s körgyűrű M5 és M1/M7 közötti szakasza is fizetőssé válik jövőre.

Brutális emelkedésről beszélünk

Hivatkozás másolása

Az MLSZKSZ szerint hazánkban átlagosan nagyjából 59 százalékkal emelkedik meg az útdíjköltség, ami a fuvardíjak esetében 8-10 százalékot jelenthet. Erre jön rá a jövedékiadó miatti drágulás, illetve a bérköltségek növekedése. Ezek további 15-20 százalékot jelentenek majd, így minimum 25 százalékos díjnövekedésre számíthatunk.

Emellett a raktárlogisztikai költségek is emelkednek, aminek az oka az idei magas infláció, valamint a munkabérek és a bérleti díjak emelkedése. Az energiaárak csökkenése valamelyest javít majd a helyzeten, de teljes mértékben nem képes kompenzálni a költségek növekedését. Ezek a cégek legalább 15-20 százalékkal fogják növelni a díjaikat.

"A költségek növekedése az egész logisztikai ágazatot érinti, a díjak emelése nélkülözhetetlen a fuvarozási kapacitások fenntartásához, főként egy olyan időszakban, amikor a csökkenő fogyasztás miatt visszaesőben vannak az áruszállítási volumenek" – mondta el Bíró Koppány Ajtony, az MLSZKSZ főtitkára. Aki hozzátette, hogy amennyiben nincsen díjemelés, akkor a vállalatok kénytelenek lesznek kapacitást csökkenteni, ami idővel a gazdaság minden szereplőjét érintené.

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés