Hirdetés

Valami nagyon furcsa dolog történik a repülőgépeken

Szabó Bianka portré Szabó Bianka

Ha valaki az 1960-as években felszállt az American Airlines valamelyik járatára, akkor az utasosztályon marhahús és borban sült csirkemell közül választhatott. Ma már örülhetünk, ha kapunk egy darabka kekszet.

Manapság ha a turistaosztályra veszünk jegyet, a legtöbb esetben nincs semmilyen étkezés, kivéve, ha mondjuk hosszú, kontinensek közötti útra megyünk. A rövidebb járatokon esetleg választhatunk valamilyen kekszet vagy perecet - sokszor plusz pénzért.

A repülőgépeken felszolgált menü ma már szinte köszönőviszonyban sincs azokkal a napokkal, amikor az ételt még fehér abroszon szolgálták fel, és a stewardessek frissen készítették a rántottát - a levegőben. A fedélzeti étkeztetés megszűnése a kormányzati szabályozások, a repülőgépek kialakítása, az iparági adókedvezmények, valamint a fokozott egészségügyi és biztonsági aggályok miatt következett be - írja a CNN

Első a biztonság

Hivatkozás másolása

A légitársaságok biztonsági protokolljai és előírásai a szeptember 11-i tragédia óta nagyot változtak, már az sem mindegy, hogy az étkezésekhez szükséges evőeszközök milyenek. A repülőgépek konyhái kisebbek, hogy több utasférőhelyet lehessen elhelyezni a gépen. A légitársaságok pedig az allergiások védelme érdekében nem szolgálnak fel bizonyos ételeket, például mogyorót. A menük gyakran kisebbek, silányabb minőségűek vagy egyáltalán nem léteznek.

A légitársaságok már régóta keresik a módját annak, hogy csökkentsék az élelmiszer-előállítás költségeit és a fedélzeten dolgozó légiutas-kísérők számára az ételek elkészítési idejét. Mindez fontosabb, mint az ételek íze. 

Az olyan légitársaságok, mint a Singapore Airlines vagy a Delta, ugyan együttműködnek Michelin-csillagos sztárszakácsokkal, de a legtöbb cég az ételek készítését kiszervezi catering-szolgáltatóknak, akik akár órákkal előre megfőzik azokat.

„Az emberek hajlandóak lemondani az ételről az olcsó jegyekért cserébe” - mondta Blaise Waguespack, a floridai Daytona Beachen található Embry-Riddle Aeronautical University légitársasági marketing professzora. 

Azzal, hogy az utasoknak a fedélzeti étkezésért díjat kell fizetniük - akár csak néhány dollárt egy szendvicsért, vagy egy sajttálért -, a légitársaságok szintén adót takaríthatnak meg. Az Egyesült Államokban például a belföldi repülőjegyekre 7,5%-os szövetségi jövedéki adó vonatkozik, de ez az adó nem vonatkozik a poggyászdíjakra és a fedélzeti élelmiszerekre, amelyek mindegyike egyre drágább.

Kaviár és ingyen rágógumi

Hivatkozás másolása

A repülőgépeken való étkezés már majdnem egy évszázada létezik, amióta az 1920-as években a légiutas-kísérők rágógumit osztogattak az utasoknak, hogy enyhítsék a füldugulást. Az 1960-as és 1970-es években a légitársaságok már szinte profi konyhákat építettek a repülőgépek fedélzetére, hogy ezzel is elcsábítsák az utasokat.

Később a légitársaságok elkezdték csökkenteni a jegyárakat. A kieső bevételeket azonban valahonnan pótolni kellett, így szépen lassan az ételválaszték is kisebb lett. A szeptember 11-i támadások felgyorsították az ingyenes légi étkeztetés visszaszorulását. A légitársaságok a kereslet jelentős csökkenésével szembesültek, és válaszul csökkentették a fedélzeti étkeztetést. 

Kevés légiszakértő gondolja úgy, hogy az étkeztetés a közeljövőben visszatérne a turistaosztályokon.

Az üzleti és az első osztályon utazók esetében azonban egészen más a valóság. Molly Brandt, a Gategroup fedélzeti étkeztetéssel foglalkozó vállalat észak-amerikai kulináris innovációért felelős vezető séfje szerint „a légi étkezés aranykora még csak most érkezett el”. Ez csak attól függ, hogy melyik légitársasággal repülünk és melyik kategóriában.

Ha például egy amerikai járaton az első osztályon utazunk, akkor ebédre választhatunk mediterrán tálból, csirkemellből mojo mártással, poblano fekete babos rizsből és plantainsból, vagy penne tésztából növényi raguval és ricottával. A Delta esetében választhatunk a sajtburger, a spenótos-sajtos agnolotti vagy a Hempler's füstölt, borsozott csirkemell saláta közül. Néhány légitársaság még kaviárt is kínál az első osztályon utazóknak. De a legtöbb utas manapság még az ingyenes rágógumit sem kapja meg.

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés