Sokan figyelmeztetnek arra. hogy a mesterséges intelligencia a jövőben az emberek ellen fordulhat, de már most számos áldozata van a robotoknak, ami miatt sürgős törvényeket sürgetnek lobbiszervezetek.
Mint az Atlantic magazin összeállítása írja, a robotforradalom első halottja 1979-ben vesztette életét, amikor a Ford Motor Company egyik öntőüzemében meghibásodott egy robot.
A kezelők egyike, a 25 éves Robert Williams azt a feladatot kapta, hogy másszon be egy raktártérbe és segítsen a mozgatásban.
Az egytonnás robot azonban egyszer csak újraindult és bezúzta Williams fejét, aki azonnal meghalt.
A Kawasaki egyik üzemében Kenji Urada hasonló körülmények között halt meg1981-ben. Ellenőrizni akart egy hibásan működő robotot, ami megölte őt, amikor elállta az útját. A vizsgálat megállapította, hogy a robot egyszerűen úgy döntött, miszerint
„a leghatékonyabb módja az akadály leküzdésének az, ha a munkást egy szomszédos gép elé löki”.
1992 és 2017 között a munkahelyi robotok 41 regisztrált halálesetért voltak felelősek az Egyesült Államokban.
A katonai célú mesterséges eszközök is gyilkoltak már. Egy robotizált légvédelmi ágyú 2007-ben kilenc dél-afrikai katonát ölt meg, amikor egy szoftverhiba miatt a gép hirtelen működésbe lépett, és egy másodperc alatt több tucat halálos lövést adott le.
A mesterséges intelligencia fejlődése pedig csak növeli a gépek veszélyességét.
2016 januárja óta a Tesla önvezető rendszere több mint 40 halálesetben volt érintett.
Az Autopilot üzemmód zavarai miatt a Teslák hirtelen önpusztító módon kezdtek működni: rosszul értelmezték az útburkolati jeleket, hirtelen más autóknak vagy fáknak hajtottak, jól jelzett közúti szervizjárműveknek ütköztek, vagy
figyelmen kívül hagyták a piros lámpákat, a stoptáblákat és a zebrákat.

Az amerikai lap emlékeztet arra, hogy a múlt század elején az automatizálással felmerülő munkahelyi balesetek elvezettek a szigorú biztonsági előírások megalkotásához.
Az Atlantic példáként említi a Grover cipőgyár 1905-ös katasztrófáját, amikor egy ipari robbanás elvezetett a gőzkazánok biztonságos üzemeltetésére vonatkozó szabályozáshoz.
A ma már általánosan előírt tűzvédelmi szabályok, a kötelezően előírt vészkijáratok és a mennyezeti automata szórófejek bevezetését szintén egy textilüzemben 1911-ben bekövetkezett tűzvész kényszerítette ki.
Egy évvel később pedig a Titanic elsüllyedése a mentőcsónakokra, a biztonsági ellenőrzésekre és a hajón lévő rádiókra vonatkozó új szabályokat eredményezett, ahogy a repülésbiztonsági törvényeket is több halálos baleset előzte meg.
Ezért amerikai és európai szakemberek, valamint civil szervezetek most azért lobbiznak, hogy szülessenek meg a robotokra és a mesterséges intelligenciára vonatkozó új, biztonsági szabályok, mielőtt még több áldozata lenne az elszabadult gépeknek.
Kapcsolódó cikkek
- Nagy lesz a felfordulás a Margit hídon, de higgye el, megéri Szombat reggel szokatlan mozgolódást láthat, aki arra jár: a híd megtisztul.
- Tündéri oroszlánkölyköt találtak Szabadka mellett Néhány hónapos oroszlánkölyköt találtak csütörtökön egy Szabadkához közeli autóúton - közölte a szabadkai Pannon RTV.
- Egészen elképesztő felfedezésre bukkantak a régészek a szomszédban A régészek egy kétezeréves gyermekcipőre bukkantak.
- Sokkoló vallomás egy embercsempésztől: "mindenki sok pénzt akar keresni, ilyen egyszerű ez" Az embercsempész úgy fogalmazott: "Mi csak elvisszük a migránsokat Európába, hogy mit csinálnak, miután odaértek, az az ő dolguk."