105 évvel ezelőtt, 1918. július 17-én Írország partjainál süllyedt el a Carpathia utasszállító, amely hat évvel korábban az elsőként ért a Titanic katasztrófájának helyszínére.
A brit személyszállító gőzhajót a Swan Hunter & Wigham Richardson hajógyár építette az angliai Newcastle upon Tyne-ban.
A hajót 1902-ben bocsátották vízre, és a Cunard Line tulajdonában volt.
A Carpathia 169 méter hosszú volt, 13 500 tonna vízkiszorítású.
Végsebessége a tervek szerint 14,5 csomó (kb. 27 kilométer/óra) volt, ám amikor a Titanic vészjelzését észlelték, a kapitány teljes gőzt adott, és így ennél is gyorsabban, 17 csomós (34 kilométer/óra) sebességgel érték el a katasztrófa helyszínét, a sűrű jéghegyek között.
Bár méretében kisebb volt a Titanicnál, a Carpathia transzatlanti útvonala, a Liverpool-Boston és New York népszerű járatnak bizonyult, amihez hozzájárult
a hajó közismert kényelme és fényűző felszereltsége.
1912. április 14-én éjjel a Carpathia New Yorkból úton visszafelé Nagy-Britanniába tartott, amikor vészjelzéseket kapott a Titanicról, amely jéghegynek ütközött és süllyedni kezdett.
Arthur Rostron, a Carpathia kapitánya azonnal irányt változtatott, és
a veszélyes jégmezőkön keresztül navigált, hogy elérje a Titanic helyzetét.
A Carpathia április 15-én a kora reggeli órákban, mintegy két órával a Titanic elsüllyedése után érkezett meg a tragédia helyszínére.
A legénység azonnal mentőcsónakokat bocsátott vízre, és hősies erőfeszítésekkel sikerült 705 túlélőt kimenteni a jeges óceánból, akiknek a fedélzeten orvosi segítséget, élelmet és meleg ruhát biztosítottak.
A Carpathia által megmentett utasok között volt a Titanic tulajdonos vállalat, a White Star Line alapítója, Bruce Ismay, aki a következő táviratot küldette el a White Star New York-i irodájába:
„Mély sajnálattal közlöm, hogy a Titanic ma reggel jégheggyel való ütközés következtében elsüllyedt,
súlyos emberi veszteségeket okozva. További részletek később. Bruce Ismay”.
Ebből a táviratból értesült először a közvélemény az elsüllyeszthetetlennek gondolt csodahajó katasztrófájáról.
A roncsokat 1985-ben fedezték fel, és azóta extrém turistalátványosság is lett, ami a múlt hónapban újabb katasztrófához vezetett a Titan merülőhajó összeroppanása következtében.
Ismay minden bizonnyal felelős volt a Titanic elsüllyedésért, mert a túlélők beszámolói szerint ő adott utasítást a kapitánynak a sebesség növelésére, a jéghely veszély ellenére.
A mentőakciót követően a Carpathia a Titanic túlélőivel a fedélzetén három nappal később érkezett meg New Yorkba.
A Titanic megmentése után a Carpathia egészen az első világháború kitöréséig folytatta az utasforgalmat.
1918-ban, miközben Liverpoolból Bostonba tartott, a hajót megtorpedózta és elsüllyesztette egy német tengeralattjáró az Atlanti-óceánon. A támadásban a legénység öt tagja életét vesztette.
Kapcsolódó cikkek
- Fehér lesz az idei karácsony? Kiderült, amire mindenki kíváncsi volt Rengetegen vágynak idén is fehér karácsonyra. Most végre kiderült, hogy beteljesedik-e sokak kívánsága.
- A pokoli fájdalom már a mindennapjait is megkeseríti: műteni kell Kecskés Enikőt A modellt már korábban is műteni kellett, hiszen sokszor olyan erős fájdalmak gyötrik, hogy a hétköznapjait sem tudja élni.
- Csodálatos bejelentés: nagypapa lett a magyarok kedvenc séfje Vomberg Frigyes most osztotta meg a nagyvilággal a csodálatos hírt: bizony nagypapa lett.
- Veszélyes vetélytársa akadt a karácsonyi bejglinek: ez még a trónról is letaszíthatja az édességet A TikTok-nak köszöneti a közel-keleti édesség, hogy Magyarországon is egyre többen megismerik, sőt akár otthon el is készítik.