Hirdetés

"Szellemállásoktól" hemzsegnek az állásbörzék, de mégis mi értelme van ezeknek a hirdetéseknek?

Horváth Fanni portré Horváth Fanni

Egyre több munkáltató olyan látszólag nyitott pozíciókat hirdet meg, amelyeket valójában soha nem is akarnak betölteni.

A munkaerőpiac szűkül - és egyre nehezebb állást találni. A Great Resignation-nek nevezett jelenség (amikor a COVID-járvány idején, 2021 elejétől tömegesen mondtak fel munkahelyükön az amerikai munkavállalók) nyomán, amely több álláslehetőséget teremtett, mint amennyit a munkáltatók be tudtak tölteni, a munkavállalók gyakran válogathattak a nyitott pozíciók között. Most az elbocsátások és a költségvetési megszorítások miatt ez az időszak véget ért, és ezek a nyitott pozíciók egyre ritkábbak - írja a BBC.

Mégis, vannak nyitott pozíciók - vagy legalábbis úgy tűnik, hogy vannak. Az olyan állásportálok, mint a LinkedIn és az Indeed továbbra is hirdetik a nyitott pozíciókat, és a munkavállalók pedig benyújtják a jelentkezéseiket. A magasan képzett jelöltek beáramlása ellenére azonban rengeteg kívánatos álláshirdetés lappang a digitális platformokon, egyre gyakoribb címkével: "30+ nappal ezelőtt közzétéve". 

Bár a hirdetések lehetnek régiek, az álláskeresők általában még mindig azt feltételezik, hogy a vállalatok még mindig keresnek embert az adott pozícióra. Az igazság azonban ennél bonyolultabb. A szóban forgó hirdetések egy részét egyszerűen még nem törölték, pedig az állást már betöltötték - de vannak olyanok is, amelyeket soha nem is akartak betölteni. Ezek a "szellemállások" egyre gyakoribb - és problémásabb - akadályt jelentenek az álláskeresők számára.

Tehetség és kockázatvállalás

Hivatkozás másolása

A szellemállások különböző változatai már régóta részei a munkaerőpiacnak. Az állásbörzék például híresek arról, hogy olyan vállalkozásokat vonzanak, amelyek pusztán promóciós céllal állítanak fel standokat, vagy tömegesen gyűjtik az önéletrajzokat, anélkül, hogy egyértelmű feladatot kínálnának a jelentkezőknek. A probléma a digitális korszakban egyre súlyosabbá vált, annak ellenére, hogy a technológiának elméletileg minden fél számára javítania kéne az álláskeresési folyamatot, különösen mivel az elmúlt néhány évben a gazdaság lassulásával párhuzamosan világszerte megugrott az egyes szerepkörökre jelentkezők száma.

A jelentkezők áradata ellenére azonban a hirdetések megdöbbentően nagy része nem vezet felvételi ajánlathoz. A Revelio Labs, egy amerikai munkaerő-elemző cég kimutatta, hogy az álláshirdetésenkénti felvételi arány 2023-ban 0,5 alá esett, ami azt jelenti, hogy a hirdetések több mint fele egyáltalán nem vezetett egy jelentkező felvételéhez sem.

A Clarify Capital, egy New York-i székhelyű üzleti hitelszolgáltató 1000 munkaerő-felvételi menedzsert kérdezett meg, és megállapította, hogy 10-ből közel 7 álláshely több mint 30 napig, 10 százalékuk pedig több mint fél évig marad betöltetlen. A válaszadók fele arról számolt be, hogy azért tartja határozatlan ideig nyitva az álláshirdetéseket, mert "mindig nyitott az új emberekre". Több mint minden harmadik válaszadó azt mondta, hogy azért tartják aktívan a hirdetéseket, hogy a fluktuáció esetére elegendő jelentkezőt gyűjtsenek - nem pedig azért, mert a pozíciót időben be kell tölteni.

A meghirdetett pozíciók a vállalat belső és külső megítélése alakításának eszközei is. A felvételi vezetők több mint 40 százaléka azt mondta, hogy olyan állásokat listáznak, amelyeket nem próbálnak aktívan betölteni, hogy azt a benyomást keltsék, hogy a vállalat folyamatosan növekszik. Hasonló arányban mondták, hogy az álláshirdetésekkel motiválni akarják a munkavállalókat, míg 34 százalékuk szerint az álláshirdetések célja a túlterhelt alkalmazottak megnyugtatása, akik esetleg további segítségben reménykednek. 

"Szellemállások mindenhol jelen vannak" 

- mondja Geoffrey Scott, a Resume Genius nevű amerikai cég vezető tartalommenedzsere és munkaerő-felvételi menedzsere, aki segít a munkavállalóknak az önéletrajzok megtervezésében. "Csak az Egyesült Államokban 1,7 millió potenciális szellemállás-ajánlatot fedeztünk fel a LinkedIn-en" - mondja Scott. Az Egyesült Királyságban a StandOut CV, egy londoni székhelyű vállalat 2023-ban az álláshirdetések több mint egyharmadát találta szellemállásoknak, amelyeket úgy definiáltak, mint 30 napnál régebben közzétett hirdetéseket.

"Nagy időrablás"

Hivatkozás másolása

A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy nem minden szellemmunkának tűnő álláshirdetés az. "Nem hiszem, hogy széles körben elterjedt gyakorlat lenne, hogy a vállalatok olyan állásokat hirdetnek, amelyeket nem szándékoznak betölteni" - mondja Annette Garsteck, amerikai karrier-tanácsadó. Ehelyett a felvételi erőforrások hiánya és a szerepkörönként elképesztő mennyiségű jelentkező azt jelentheti, hogy a felvétel nem tud gyorsan haladni - és ennek következtében a toborzók nem tudnak minden jelentkezésre válaszolni.

De akár szellemállásokról van szó, akár csak annak tűnnek, az eredmény hasonló. Az álláskeresők végül elkedvetlenednek és kiégnek.

"A szellem-álláshirdetések nagy időveszteséget okoznak az álláskeresőknek" - mondja Scott. "Egyetlen álláspályázat kitöltése több órát is igénybe vehet, mivel egy komoly pályázó időt szán arra, hogy utánanézzen a vállalatnak, személyre szabja önéletrajzát és kísérőlevelét, majd átugorja az olyan akadályokat, mint az összes eddigi munkahelyének felsorolása és az átvilágítási kérdések megválaszolása."

A piac miatt - és annak ellenére, hogy ez sok áldozatot követelhet - egyes jelöltek továbbra is a lehető legtöbb jelentkezést küldik ki a cégek számára, remélve, hogy választ kapnak. Más álláskeresők azt mondják, hogy a rengeteg szellemállás miatt változtattak stratégiájukon.

Samantha, az Egyesült Államokban élő vezető grafikus három hónapja keres állást. Azt mondja, kezdetben rengeteg helyre beadta az önéletrajzát, de a legtöbb cégtől érkező válaszok hiánya miatt mostanra már jobban megválogatja, hogy hova jelentkezik. Ehelyett inkább olyan, a profiljához illeszkedő, hiánypótló szerepköröket céloz meg, amelyekre valószínűleg kevesebb jelentkező lesz.

Ugyanakkor azonban még mindig nem tudja, mi a helyes megközelítés. "Nem tudom, hogy az a legjobb-e, ha "lövöldözni" kezdek és remélem, hogy eltalálom a célt" - mondja -, "vagy inkább üljek ott és célozzak, és hetente egy vagy két lövést adjak le".

A szellemállások lehetőséget adhatnak a munkáltatóknak arra, hogy rövid távon erősítsék imázsukat és önéletrajzokat gyűjtsenek, de az előny nem biztos, hogy tartós. Ha egy potenciális munkavállaló úgy érzi, hogy megégette magát egy olyan céggel, amelytől soha nem kapott választ, akkor elriadhat attól, hogy a jövőben jelentkezzen az adott cégnél. 

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés