Hirdetés

Már csak pár lépésre vagyunk attól, hogy pilóta nélküli repülőgépekkel utazzunk?

Garai Kitti portré Garai Kitti

Hamarosan automatikusan fognak felszállni az utasszállító repülőgépek. 

1965 végén a mai London Heathrow repülőtéren egy Párizsból érkező kereskedelmi járat történelmet írt azzal, hogy elsőként szállt le automatikusan. A repülőgép - egy Trident 1C, amelyet a BEA, a későbbi British Airways üzemeltetett - a robotpilótát kiterjesztő rendszerrel volt felszerelve, amelyet "autoland"-nek neveztek. Ma már a legtöbb kereskedelmi repülőgép fel van szerelve automatikus leszállórendszerrel, amelyek abban segítenek, hogy biztonságosabb legyen a leszállás, ha durva az időjárás vagy rosszak a látási viszonyok. 

Most, közel 60 évvel később a világ harmadik legnagyobb repülőgépgyártója, a brazil Embraer hasonló technológiát vezet be, csak a felszállásokhoz. Az "E2 Enhanced Take Off System" (E2 továbbfejlesztett felszállási rendszer) elnevezésű technológia nem csak a biztonságot javítaná a pilóták munkaterhelésének csökkentésével, hanem a hatótávolságot és a felszállási súlyt is növelné, lehetővé téve az Embraer szerint, hogy az azt használó repülőgépek messzebbre jussanak.

"A rendszer jobb, mint a pilóták" - jelentette ki Patrice London, az Embraer vezető teljesítménymérnöke, aki több mint egy évtizede dolgozik a projekten. "Ez azért van, mert mindig ugyanúgy teljesít. Ha 1000 felszállást végzünk, akkor 1000 pontosan ugyanolyan felszállást kapunk" - tette hozzá. 

London hozzáteszi, hogy az Embraer már megkezdte a repülési teszteket, azzal a céllal, hogy 2025-ben jóváhagyást szerezzen a légiközlekedési hatóságoktól, mielőtt néhány kiválasztott repülőtéren bevezetik.

Az Airbushoz hasonlóan az Embraer is kihasználta a Boeing közelmúltbeli nehézségeit, és egyre nagyobb piaci részesedést szerzett, jelenleg a legfeljebb 150 férőhelyes utasszállító repülőgépek vezető gyártója.  A 2004-ben bevezetett, népszerű E-Jet családból eddig közel 1700 repülőgépet szállított le. Az év elején az American Airlines bejelentette, hogy 90 darab E175-ös gépre - egy körülbelül 80 utas befogadására alkalmas regionális repülőgépre - adott le megrendelést, azzal a szándékkal, hogy 2030-ig teljes regionális flottáját átállítja Embraer gépekre.

2018-ban az Embraer néhány modelljét új hajtóművekkel, szárnyakkal és avionikával turbózott fel, E2 néven. ét változat áll most szolgálatban: az E-190-E2 és a kissé nagyobb E-195-E2, amelyek körülbelül 140 utas befogadására képesek, így közvetlen versenytársai az Airbus A220-asnak - írja a CNN. 

Eddig valamivel több mint 120 E2-es repülőgépet szállítottak le, amelyek közül jelenleg a kanadai Porter Airlines, a brazil Azul és a holland KLM Cityhopper a legnagyobb üzemeltetők. Az Embraer további mintegy 200 gépre rendelkezik megrendeléssel.

A vállalat ezeken a repülőgépeken fogja bevezetni az új automatizált felszállási rendszerét. "Egy hete volt szerencsém repülni a rendszerrel az igazi repülőgépen, és ez elképesztő” - mondta Luís Carlos Affonso, az Embraer műszaki és technológiai fejlesztési vezető alelnöke. "Úgy gondoljuk, hogy a pilóták képzése nagyon korlátozott lesz, mert nem igazán változtatjuk meg az eljárást" - fogalmazott.

Affonso szerint az automatizált felszállás során csak egyetlen fontos eltérés van a jelenlegi eljárásoktól. "Nem te emeled fel a gépet. A kezed a kormányon van, és a repülőgép magától elfordul” - mondja, utalva arra a műveletre, amikor visszahúzod a kormányt, hogy a repülőgép orra felemelkedjen.

"Az automatikus leszállásnál is a kezedet a kormányon kell tartanod, és a repülőgép magától leszáll. Itt is ugyanaz a helyzet. Minden más marad ugyanolyan, és amikor a repülőgép átlép a 200 láb magasságot, a rendszer visszaáll a normál robotpilótára és robotgázra" - magyarázta.

Azonban mielőtt elérné azt a magasságot, a rendszer lehetővé tenné, hogy a repülőgép korábban felszálljon, így kevesebbet kell gurulnia a kifutópályán. Ennek eredményeként a felszállási távolság – amelyet a fékek elengedésétől számítanak, amíg a repülőgép eléri a 35 láb magasságot – rövidebb lesz a kézi felszálláshoz képest.

Lényeges, hogy a rendszer lehetővé teszi a repülőgép számára, hogy a lehető leghamarabbé s legmeredekebben emelkedjen fel, úgy, hogy a gép hátsó része sosem érinti a földet. "Ha pilóta vagy, hagynod kell némi teret a hibának. De mivel ez a rendszer annyira pontos és következtetes, így nincs szükség ugyanolyan biztonsági határokra. 

Az Embraer szerint ez az optimalizálás lehetővé teszi a felszállási súly növelését, ami vagy több utast, vagy nagyobb hatótávolságot jelent — akár 350 tengeri mérföldet. Ez olyan célállomásokat nyit meg, amelyek ugyanazzal a repülőtér- és repülőgép-kombinációval nem voltak elérhetők az automatikus felszállási rendszer nélkül. Az Embraer egyelőre három repülőtéren tervezi bevezetni a rendszert: a londoni, a firenzei, valamint a brazíliai Santos Dumont repülőtéren. 

Mi történik vészhelyzet esetén? A rendszer ugyanúgy reagál, mint a normál robotpilóta, riasztást ad, és visszaadja az irányítást a pilótáknak. "Teszteltem a rendszert meghibásodási esetekben, különösen, ha elveszítjük az egyik hajtóművet” - mondja Affonso. "Elképesztő, hogy mennyire csökken a munkaterhelés, különösen meghibásodáskor. Amikor csökkentjük a munkaterhelést, biztonságosabbá tesszük az üzemeltetést” - ismertette. 

Affonso azonban hozzáteszi, hogy ez nem az első lépés a teljes automatizálás felé, vagy afelé, hogy csak egy pilótára legyen szükség egy repüléshez. "Mi csak egy fázist adunk hozzá, de ez még messze nem autonóm, mert a pilóta ott van, és ha meghibásodik, a pilóta veszi át az irányítást" - mondta. 

Gary Crichlow, az Aviation News Limited légiközlekedési elemzője szerint egyelőre túl korai lenne megmondani, hogy az Embraer által a rendszerrel kapcsolatban hirdetett előnyök hogyan érvényesülnek majd a valós üzemben. "Elvileg az, hogy a rendszer automatikusan kiválasztja és végrehajtja az optimális felszállási profilt, inkább tűnik a repülési terület más részein már bevett gyakorlat kiterjesztésének, mintsem radikális lépésnek a teljesen autonóm repülőgépek felé” - mondja. De, mint minden más rendszerfejlesztés esetében, ő is hozzáteszi, hogy az egész a megvalósításon múlik.

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés