Egy felmérés szerint sokan vannak, akik úgy gondolják, irányítás mellett simán le tudnának tenni egy gépet, ha a pilóták erre valamiért nem lennének képesek. Ám ez nem ilyen egyszerű: ahhoz, hogy egyáltalán egy kereskedelmi járat pilótaülésébe ülhessen valaki, nagyon sokat kell tanulnia.
"Hölgyeim és uraim, mindkét pilóta munkaképtelen. Van-e olyan utas, aki a légiforgalmi irányítás segítségével le tudna szállni a géppel?" - valószínűleg a legtöbb ember pánikba esne, ha ezt hallaná utazás közben, ám érdekes módon sokan vannak azok is, akik úgy gondolják, meg tudnák csinálni.
Egy januárban közzétett felmérés szerint a felnőtt amerikaiak körülbelül egyharmada gondolja úgy, hogy egy ilyen helyzetben helytállna pót-pilótakánt. A férfi válaszadók körében ez az arány 50 százalékos volt - írja a CNN.
Persze vannak helyzetek, amikor ez tényleg így van: tavaly például Darren Harrisonnak - miután a pilóta elájult - sikerült letennie egy kéthajtóműves repülőgépet Floridában egy légiforgalmi irányító utasításai alapján, aki történetesen egyben repülésoktató is volt.
Az ilyen incidensek azonban általában kis, egyszerű repülőgépeken történnek. Egy sokkal nagyobb és nehezebb kereskedelmi járat vezetése teljesen más tészta.
Nem oldható meg minden robotpilótával
Hivatkozás másolásaA pilóták repülési idejük 90 százalékát a robotpilóta-rendszerek ellenőrzésével töltik, és meggyőződnek arról, hogy minden rendeltetésszerűen működik. A fennmaradó 10 százalékban a problémák kezelésével, gurulással, felszállással foglalkoznak.
A fel- és leszállások vitathatatlanul a legnehezebb feladatok, amelyeket a pilóták végeznek, és amelyeket mindig manuálisan hajtanak végre. Csak nagyon kevés esetben, és csak néhány repülőgéptípus esetében használhatja a pilóta a robotpilótát a repülőgép leszállásához.
A leszállás megköveteli a repülőgép irányának és süllyedési sebességének pontos ellenőrzését. A pilótának emellett figyelnie kell a hajtómű teljesítményét, a szárnyak csűrőlapjainak beállítását, közben folyamatos kapcsolatban kell lennie a légiforgalmi irányítással, és rengeteg ellenőrzőlistán kell végigmennie.
Sok tanulás előzi meg a repülést
Hivatkozás másolásaA pilótáknak, mielőtt egyáltalán beülhetnének a gépbe, aerodinamikát, repülési jogot kell tanulniuk, és rengeteg szabályt kell a fejükbe vésni. Meteorológia, navigáció, hajtóműfelépítés - csak néhány azok közül, amiben mind járatosnak kell lenniük. Ha ez megvan, jöhet a gyakorlati rész - persze nem egyből a nagy gépeken, hanem általában kicsi sportrepülőkön. Csak évekkel később kezdhetnek kereskedelmi járatokon dolgozni, ehhez addig sok vizsgát kell letenniük.
Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!
Kapcsolódó cikkek
- Rendkívüli hírek érkeztek Noszály Sándorról: így van most a sportoló Noszály Sándort heteken keresztül kezelték egy kórházban a bipoláris zavara miatt. Az elmúlt néhány hét valóban kritikus volt, a sportoló állapota azonban szerencsére jobbra fordult, annyira, hogy már ki is engedték a kórházból.
- Nem, nem viccelünk: több mint hatmillió dollárért kelt el egy falra ragasztott banán Maurizio Cattelan igencsak provokatívnak nevezhető műalkotása, amely egy falra ragasztott banánt ábrázol, 6,2 millió dollárért kelt el a New York-i Sotheby's árverésén. A végső eladási ára négyszerese volt annak, amit korábban jósoltak.
- Nincsenek szavak: szívszorító módon emlékeztek meg Hadas Krisztáról a diákjai A budapesti Metropolitan Egyetem diákjai megható módon búcsúztak Hadas Krisztától. A megemlékezésről a műsorvezető lánya osztott meg egy fotót.
- Rendkívüli bejelentést tett a Vatikán: erre az új évezredben még nem volt példa Ferenc pápa szerdán, heti általános vatikáni audienciáján bejelentette, hogy áprilisban szentté avatja a 2006-ban, 15 évesen leukémiában elhunyt Carlo Acutist; a néhai honlaptervező ezzel az új évezred, illetve a digitális kor első és legfiatalabb katolikus szentje lesz.