Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az áruk elvándorlása a magyar vasútról – állítja a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület.
Drámai hangú közleményt adtak ki: év közben, szeptember 1-től emelik több mint 14%-kal a folyamatosan romló állapotú magyar vasúti pálya használatáért fizetendő díjat, ahelyett, hogy a nemzetgazdaság egésze szempontjából kiemelt fontossággal bíró vasúti árufuvarozási ágazat versenyképességét kiszámítható és fenntartható módon növelnék, a pályahasználati díjstruktúra vasúti teherfuvarozás ösztönzését célzó átalakításával - írja a Propeller.
A HUNGRAIL szerint a hirtelen emelés az eddig alkalmazott gyakorlattól eltér, hiszen a vasúti pályahálózat-működtetőknek (MÁV Zrt., GYSEV Zrt.) két évre előre kell meghirdetni díjaikat, éppen azért, hogy kiszámítható feltételeket és szolgáltatásokat kínáljanak a hazai vasúthálózaton közlekedő több mint 56 vállalkozó vasúti társaság részére. Az emelés éppen emiatt felborítja a fuvarozó cégek éves költségvetésének tervezését, miközben megrendelői oldalról, tendereknél, egyértelmű elvárás a stabil, éves szinten előre rögzített árazás. Mindezt tetézi az egyre romló pályaállapotok menetrendre gyakorolt negatív hatása, tovább csökkentve a vasút megbízhatóságát, fenntarthatóságát.
Az egyesültet egyenesen azt állítja:
Az emelés nagy valószínűséggel nagyobb károkat fog okozni az állami költségvetés számára, mint amekkora bevételre számítanak tőle. Fel fog gyorsulni a honos vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése a hazánkat elkerülő útirányokon fuvarfeladatot teljesítő vasúti társaságokkal szemben, valamint további forgalmak helyeződnek át a túlterhelt közútra, ahelyett, hogy a kamionok kerülnének vasútra, intermodális fuvarozási megoldásokkal.
Az előre nem tervezett költségnövekedés miatt a cégek kénytelenek lesznek szerződéseiket felülvizsgálni, ami a szállítási díjak emelkedéséhez vezet és az. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület leszögezi: a vállalkozó vasúti társaságok nem az extraprofit reményében fogják emelni évközben díjaikat a döntés hatására, hanem a megnövekedett valós költségeket igyekeznek fedezni.
Kapcsolódó cikkek
- Most kaptuk: azonnal lezárták az M6-os autópálya egyik alagútját Egy veszteglő, műszaki hibás tehergépkocsi miatt lezárták az M6-os autópálya "A" jelű, bátaszéki alagútját a Pécs felé vezető oldalon - közölte honlapján a rendőrség.
- Nagy a baj: eltűnt egy ötéves kislány Budapesten A rendőrök nagy erőkkel keresik a gyermeket.
- Nemzetközi ügy lett a magyar RTL vezetőváltásáról szóló cikksorozatból A német Manager Magazin és Közép-Európa egyik meghatározó televíziós szakportálja, a CEE TV is viszonylag nagy terjedelemben foglalkozik a Média1 cikksorozatával, amely a magyar RTL 2015-ös vezetőváltásáról szól. Az RTL Magyarország akkor leváltott vezérigazgatója, Dirk Gerkens azzal vádolja a cégcsoportot, hogy egy állítólagos politikai alku keretében vált meg tőle.
- Rendkívüli hír: megkéseltek egy utast a Tokaj InterCity-n Egy zavart állapotú mongol állampolgárságú férfi minden előzmény nélkül megszúrt egy jordániai utast hétfő délután a Tokaj InterCityn Szerencsen - közölte Janasóczki Attila, a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtószóvivője az MTI-vel.