Hirdetés

A gazdaság egyre nagyobb bajban van, aranyba fektetik pénzüket a fiatal kínaiak

Gavra Gábor portré Gavra Gábor

Ahogy a kínai gazdaság körül gyülekeznek a viharfelhők és az ingatlanszektor is bajba kerül, a kínai fiatalok egyre nagyobb számban menekülnek az egyik leghagyományosabb megtakarítási formához, az aranyhoz. 

A dél-kínai ékszerészműhelyt finom kopogás hangja töltötte be, miközben egy mesterember fenyőlevélmintákat kalapált egy puha aranylapra a régi kínai tintafestmények stílusában. Az aranyműves mesterek által készített bonyolult, hagyományos darabok mindig is népszerűek voltak Kínában, és különleges alkalmakra, például a holdújévre vagy egyszerűen befektetésként vásárolták őket. Az ékszerészeknek azonban most egy új és gyorsan növekvő fogyasztói réteggel kell számolniuk - a fiatalabbakkal, akik egyre szívesebben vásárolnak aranyat, mivel a bizonytalan gazdasági időkben biztonságos befektetésnek tekintik.

Bajban az ingatlanpiac, irány az arany!

Hivatkozás másolása

Elemzők szerint az arany jelenlegi népszerűségének kulcsa a kínai gazdaság covid-válság utáni gyenge teljesítménye, amely különösen a fiatalokat sújtja, mivel a fiatalok munkanélkülisége az egekbe szökött, és az olyan hagyományos befektetési lehetőségek, mint az ingatlanszektor, továbbra is nehezen találnak magukra.

"A múltban csak az idősebb generáció vásárolt arany ékszereket" - mondta Tan Ruikun, a Chow Tai Fook ékszeripari óriáscég mesterembere az AFP-nek Guangdong tartományi műhelyében. "Most már a fiatalok is megveszik, mert az arany megőrzi az értékét" – teszi hozzá.

Kollégái kis fülkékben ülve, koncentráltan ráncolva a homlokukat, bonyolult mintákba csavarták a csillogó fémhurkokat, és mikroszkópon keresztül nézegették az arany medálokat, hogy csillogó drágaköveket illesszenek beléjük – ezeket az ékszereket már a fiatalabb vásárlók visszajelzései nyomán fejlesztették ki. "Ha fiatalosabb elemeket adunk a dizájnhoz, az még jobban vonzza a fiatalokat" - magyarázta Tan.

Egy nyüzsgő sanghaji ékszerpiacon a 30 éves szabadúszó Zhang Jie az AFP-nek elmondta, hogy "a fiatalok nagyon nehezen tudnak pénzt megtakarítani". Ugyanakkor az arany vásárlása azt jelenti, hogy "a pénz más módon még mindig veled van" - mondta.

A millenniumi és a Z generáció beindult

Hivatkozás másolása

A millenniumi és a Z generáció "hatalmas hajtóerővé válik" az arany növekvő népszerűségében, mondta Nikos Kavalis, a Metals Focus munkatársa az AFP-nek. "Az elmúlt néhány évben drámaian megváltozott a hozzáállás" - mondta. Ez tükrözi a Chow Tai Fook nemrégiben végzett fogyasztói kutatása, amely szerint a Z generáció jobban vonzódik az aranyvásárláshoz, mint bármely más 40 év alatti korosztály.

"A tiszta arany ékszerek továbbra is biztonságos menedékként szolgálnak a kínai fogyasztók számára a közelmúlt gazdasági körülményei közepette" - jegyezte meg a jelentés.

Az arany ékszerek tavaly a legjobban teljesítő fogyasztási cikkek közé tartoztak Kínában, mivel a pandémiát követő fellendülés lendületét vesztette a lanyhuló belföldi fogyasztás és a csökkenő üzleti bizalom miatt. Az ingatlanszektor hosszú ideje tartó válsága és a közelmúltban bekövetkezett tőzsdei visszaesés tovább rontotta a befektetők lehetőségeit.

A Sanghaj központjában lévő piac, ahol az AFP találkozott Zhanggal, a holdújév előtt zsongott a vásárlóktól. Az arany világpiaci ára decemberben történelmi csúcsot ért el, így "az emberek talán stabilabb eszközértéket látnak benne" - mondta.

Feng Ningnek, egy 24 éves egészségügyi ipari dolgozónak hasonló motivációi voltak. "Amikor anyagilag saját lábra álltam, más luxustermékeket is vettem, de azok sokat veszítenének értékükből, ha készpénzre akarnánk váltani őket" - mondta. "A barátaim (és én) áttértünk arra, hogy az aranyat válasszuk."

A labirintusszerű piac egyik kis boltja feltűnően forgalmasabb volt a többinél, szinte minden pultja zsúfolt volt.

Egy másik bolt tulajdonosa szerint ennek az volt az oka, hogy az üzlet népszerű volt az Instagramhoz hasonlító Xiaohongshu platformon, ami a fiatalabb vásárlókat vonzza.

A fiatalok körében menő lett a nemzeti hagyomány

Hivatkozás másolása

A Chow Tai Fook a közösségi médiát is kihasználta, hogy alkalmazkodjon a fiatalok arany iránti, újkeletű érdeklődéséhez, mondta Kent Wong ügyvezető igazgató az AFP-nek. A 95 éves cég igyekszik úgy pozícionálni magát, hogy ne csak az idősek, gazdagok és hagyománytisztelők márkája legyen.

A tipikus ékszerek közé tartoznak a kilenc, egymáshoz kapcsolódó disznót ábrázoló hatalmas lógó nyakláncok. Ez a nyaklánc termékenységi szimbólum, Dél-Kínában jellemző esküvői ajándéknak számít.

Az Arany Világtanács (WGC) szerint azonban tavaly Kínában az aranyfogyasztást a "10 grammnál könnyebb vagy 2000 jüannál (278 dollár) olcsóbb termékek" hajtották, ami a millenniumi és a Z generációs vásárlók kisebb költségvetését tükrözi.

A Xiaohongshu felhasználói videókat osztanak meg aranybabokkal vagy más apró ékszerekkel teli üvegpalackokról, bemutatva megtakarításaikat. A nagy múltú ékszerészek szekrényei tele vannak ilyen arany amulettekkel, de terveznek nagyobb, a fiatal vásárlóknak szánt darabokat is.

A WGC és Wong által is észlelt jelenség a "guochao" (magyarul kb. „nemzeti hullám”), a kínai kulturális identitást ünneplő márkák felemelkedése.

"A fiatalok egyre magabiztosabbak a kínai kultúrával kapcsolatban" - mondta Wong. A vállalat nemrégiben egy népszerű sorozatot indított, amely a Tang-dinasztia múzeumi darabjait modern ékszerként képzelte el. "[A múlt] megelevenedik a jelenlegi divaton keresztül" - mondta Wong. "Azt hiszem, így adjuk tovább a hagyományos dolgainkat" – teszi hozzá.

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés