Hirdetés

Elon Musk mindenkinek hazudik? Kitálalt a Tesla volt alkalmazottja

Garai Kitti portré Garai Kitti

A Tesla egyik volt alkalmazottja azt állítja, hogy a cég önvezető járműveit meghajtó technológia nem elég biztonságos a közutakon való használathoz.

Lukasz Krupski adatokat szivárogtatott ki májusban a Handelsblatt német lapnak, köztük a Tesla fékező és önvezető szoftverével kapcsolatos vásárlói panaszokat - írja a BBC. A volt alkalmazott azt mondta, a cégnél figyelmen kívül hagyták őt, amikor az aggodalmaira próbálta meg felhívni a figyelmet. 

Krupski elmondása aszerint amiatt aggódik, hogy hogyan használják az AI-t a Tesla robotpilóta szolgáltatásának működésében. "Nem hiszem, hogy a hardver és a szoftver készen áll" - jelentette ki. "Ez mindannyiunkat érint, mert lényegében közutakon kísérletezünk. Még ha nincs Teslája, akkor is, ugyanis a gyermekei akkor is a gyalogúton járnak" - tette hozzá. 

A volt alkalmazott azt állítja: olyan bizonyítékokat talált a vállalat adataiban, amelyek arra utalnak, hogy nem tartották be a bizonyos szintű autonóm vagy segédmotoros technológiával felszerelt járművek biztonságos üzemeltetésére vonatkozó követelményeket. Hozzátette, hogy még a Tesla alkalmazottai is beszéltek neki arról, hogy a járművek véletlenszerűen fékeztek nem létező akadályokra válaszul. Ez szintén előkerült az általa kapott ügyfélpanaszos adatokból.

A Tesla saját adatai szerint 2022 végén az Autopilotot használó amerikai ügyfelek átlagosan minden 5 millió megtett mérföldön történt egy olyan baleset, amelyben a légzsák kioldott. A Tesla állítása szerint a rendszert nem használó Tesla-vezetőket átlagosan körülbelül 1,5 millió mérföldenként egyszer ért ilyen baleset, míg az amerikai sofőrök átlagosan 600 000 mérföldenként egyszer szenvedtek olyan balesetet, balesetet. A BBC nem tudja független forrásból ellenőrizni a Tesla adatait.

Elon Musk szombaton az X-en tett közzé egy bejegyzést, melyben az önvezető technológiát próbálta népszerűsíteni. "A Tesla rendelkezik messze a legjobb valós világban alkalmazható mesterséges intelligenciával" - írta a vezérigazgató. 

Az Amerikai Igazságügyi Minisztérium január óta vizsgálja a Tesla állításait a vezetéstámogató funkciókkal kapcsolatban. A Tesla hasonló vizsgálatokkal és kérdésekkel nézett szembe többek között a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivataltól. 

Kiderült azt is, hogy a holland adatvédelmi hatóság - ahol a Tesla európai központja is található - vizsgálja a bejelentést az adatvédelmi incidensekről, amelyeket a német Handelsblatt újság tett közzé - Tesla Files néven - Krupski belső adatai nyomán.

Krupski elmondta, hogy az elmúlt hat hónapja és a kiszivárgóként szerzett tapasztalai félelmetesek voltak, néha alig alszik éjszaka.

Jack Stilgoe, a University College London önvezető járműveket kutató docense szerint Krupski állításai aggályokat vetnek fel a technológiával kapcsolatban. "Ez a mesterséges intelligencia egyfajta tesztje a vadonban, a nyílt úton, körülvéve mindannyiunkkal" - mondta.

A Tesla nem reagált a történtekre.

Lapunk nemrégiben arról is hírt adott, hogy Elon Musk olcsó Teslát dob a piacra: A Tesla egy 25 ezer eurós (közel 9 és félmillió forint) autó gyártását tervezi a Berlin melletti gyárában.

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés