Hirdetés

Magunk sem hittük volna, de úgy tűnik, megfékezték az élelmiszer-inflációt Magyarországon

Nap Híre portré Nap Híre

A Privátbankár cikke szerint a hipermarketekben már most megvalósult a kormányzati vágy, az egyszámjegyű áremelkedés. A havi árcsökkenés viszont több hónap után megtorpant, a családoknak pedig pont egy tízezressel kell többet hagynia a kasszánál most, mint két évvel ezelőtt. Több árstopos termék ára a júliusi szint alá bukott, azonban a cukor brutál nagyot drágult.

Azt írják: továbbra is egyre többet kell kiadnunk a családi nagybevásárláskor az élelmiszerekért, de a drágulás tempója jóval alacsonyabb, mint egy évvel ezelőtt. A portál három áruház közül kettőben csak minimális árcsökkenést mért, míg a harmadik áruházban 3,6 százalékos havi áremelkedést, így átlagban 0,8 százalékkal drágult a családi nagybevásárlás az előző hónaphoz képest.

Ez nem jelentős áremelkedés, a kosárérték egy hónap alatt 280 forinttal nőtt, de egy negyedéve tartó trendet tört meg. A lap szerint a havi áremelkedés hátterében az áll, hogy míg egyes termékek ára hatalmasat csökkent, addig például a kávé, a tea, a csokoládé, a szénsavas üdítő és a tömény szeszesital esetében 10 és 20 százalék közötti áremelkedést, a túródesszert és az ásványvíz esetében pedig még nagyobb, 20 százalék fölötti átlagos áremelkedést mértek egyetlen hónap alatt.

A családi nagybevásárlás a Privátbankár szerint 7,9 százalékkal drágult egy év alatt. Ezzel együtt már hatodik hónapja csökken a Privátbankár Árkosár árindexe, az éves áremelkedés mértéke. Megjegyezték, a három hipermarketben átlagosan 33 907 forintba került a családi nagybevásárlás. 

Megvizsgálták azt is, hogyan áll a korábban árstoppal érintett élelmiszerek köre. Olcsóbban lehet most megvenni ezeket az élelmiszereket, mint az árstop idején, a legnagyobb árcsökkenést pedig a krumplinál mérték, 22,9 százalékkal olcsóbb, mint eddig. A kristálycukor ára viszont egyenesen kilőtt, 64,1 százalékkal többet kell most fizetni érte, mint júliusban.

A jó hír viszont, hogy bővült azoknak a termékeknek a köre, amelyek egy év alatt jelentősebben olcsóbbak lettek. A sajt például több mint 30 százalékkal olcsóbb lett, de a margarinért is 26 százalékkal kevesebbet kell adni, mint egy évvel ezelőtt. 

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés