Hirdetés

Óriási a hype ChatGPT körül, mégsem használják az emberek - Miért?

Garai Kitti portré Garai Kitti

Egy felmérés szerint nagyon kevesen használják rendszeresen az olyan felkapott mesterséges intelligencia termékeket, mint például a ChatGPT. A kutatók 12 ezer embert kérdeztek meg hat országban - köztük az Egyesült Királyságban - arról, hogy mennyit használják a népszerű eszközöket, és döbbenetes eredmények születtek. Például a brit válaszadók mindössze 2 százaléka mondta azt, hogy napi rendszerességgel használja ezeket a termékeket. 

A Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem felméréséből az is kiderült, hogy a fiatalok "ellene" mennek ennek a trendnek, olyannyira, hogy a 18-24 évesek a leglelkesebb felhasználói a technológiának. 

Dr. Richard Fletcher, a jelentés vezető szerzője a BBC-nek elmondta, hogy „nincs összhangban” a mesterséges intelligencia körüli "hype” és a "közérdeklődés”.

A tanulmány a generatív mesterséges intelligencia eszközökről - a termékek új generációjáról, amelyek egyszerű szöveges kérésekre emberi hangzású válaszokkal, valamint képekkel, hanggal és videóval tudnak reagálni - alkotott véleményeket vizsgálta. A generatív mesterséges intelligencia a ChatGPT 2022-es bevezetésével robbant be a köztudatba. Az OpenAI chatbotja által felkeltett figyelem hatalmas fegyverkezési versenyt indított el a technológiai cégek között, amelyek azóta dollármilliárdokat ölnek saját generatív MI-funkcióik kifejlesztésébe.

A kutatás azonban azt jelzi, hogy a generatív mesterséges intelligenciára fordított sok-sok pénz és figyelem ellenére a termékek még nem váltak az emberek rutinszerű internethasználatának részévé. "A lakosság nagy részét nem érdekli különösebben a generatív mesterséges intelligencia, az Egyesült Királyságban az emberek 30%-a állítja, hogy még nem is hallott a legismertebb termékekről, köztük a ChatGPT-ről" - mondta Dr. Fletcher. 

Remények és félelmek

Hivatkozás másolása

A mesterséges intelligencia termékek új generációja heves vitát váltott ki amiatt, hogy pozitív vagy negatív hatásai lesznek-e. Az optimista vélemények szerint a gazdasági növekedés fellendülésétől kezdve az új, életmentő gyógyszerek felfedezéséig sokféle eredmény várható. Korábban a naphire.hu is beszámolt arról, hogy nemrégiben Elon Musk azt mondta, hogy a mesterséges intelligencia előbb-utóbb megszünteti az emberi munka szükségességét, miközben általánosan magas jövedelem lesz, nem lesz hiánycikk árucikkekből vagy szolgáltatásokból, és az embereknek mindenük meglesz, amire csak szükségük lehet.

A pesszimistább forgatókönyvekben pedig egyesek azt állították, hogy a technológia fenyegeti az emberiséget.

A kutatás megpróbálta felmérni, hogy mit gondol a közvélemény, és megállapította:

  • A többség arra számít, hogy a generatív mesterséges intelligencia a következő öt évben nagy hatással lesz a társadalomra, különösen a hírek, a média és a tudomány területén.
  • A legtöbben úgy vélik, hogy a generatív mesterséges intelligencia jobbá fogja tenni a saját életüket.
  • Azonban az emberek általában pesszimistábban válaszoltak arra a kérdésre, hogy a generatív mesterséges intelligencia a társadalom egészét jobbá vagy rosszabbá teszi-e.

„Az emberek reményei és félelmei a generatív mesterséges intelligenciával kapcsolatban ágazattól függően nagyon eltérőek” - mondta Dr. Fletcher a BBC-nek. "Általában optimisták a generatív mesterséges intelligencia tudományos és egészségügyi felhasználásával kapcsolatban, de óvatosabbak a hírekben és az újságírásban való alkalmazásával, valamint a munkahelyek biztonságára gyakorolt hatása miatt is aggódnak" - tette hozzá. 

Szerinte a kutatás azt mutatja, hogy mindenkinek - beleértve a kormányokat és a szabályozó hatóságokat is - fontos, hogy árnyaltan kezeljék a mesterséges intelligencia körüli vitát. 

A felmérés eredményei egyébként egy hat országban kitöltött online kérdőívre adott válaszokon alapulnak: a kutatók Argentínában, Dániában, Franciaországban, Japánban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban kérdezték az embereket. 

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés