Hirdetés

„Nehéz harc lesz” – Hollywood után Bollywood is a harcba száll a tisztességtelen szerződések ellen

Horváth Fanni portré Horváth Fanni

A forgatókönyvek írása magányos vállalkozás, ráadásul az indiai Bollywoodban sokak számára egyáltalán nem nevezhető jövedelmezőnek. Kivéve, ha egy forgatókönyvírónak korábban már sikerült sikeres filmet készítenie, amivel díjat is nyert. Azonban a pénz és a lehetőségek gyakran hiányoznak a szakmából.

A bollywoodi írók szerint ennek az egyik fő oka az, hogy „kemény szerződéseket” kell aláírniuk, amelyek állításuk szerint inkább a producerek érdekeinek védelmét szolgálják.

„A legtöbb szerződés önkényes felmondási záradékokat tartalmaz, és csekély honoráriumot kínál, különösen az újoncoknak” – mondta Anjum Rajabali, a forgatókönyvírók szövetségének (SWA) - az amerikai Writers Guild of America (WGA) indiai megfelelőjének - egyik vezető tagja, amelynek országszerte több mint 55 000 tagja van.

„Nem fizetnek az íróknak a forgatókönyvek átdolgozásáért sem, miközben a producereknek jogot adnak arra, hogy eldöntsék, jóváhagyják-e az író munkáját vagy sem” – emelte ki Rajabali, hozzátéve, hogy egyes szerződések még azt is megtiltják az íróknak, hogy a szakszervezetekhez forduljanak, ha vita alakult ki közte és a producer között.

Az SWA évtizedek óta kiáll a tagok jogaiért, de az utóbbi időben határozottabb módszereket keres a producerek és az írók közötti hatalmi egyensúlyhiány csökkentésére.

A tagok decemberben találkozót tartottak, hogy megvitassák a szerződéseikben elérni kívánt változtatásokat. Több mint 100 író, köztük olyan nagy bollywoodi nevek, mint Abbas Tyrewala és Sriram Raghavan vettek részt a találkozón – írja a BBC.

„A terv az, hogy meghívjuk a producereket is, hogy leüljenek velünk egy asztalhoz és együtt tegyük igazságosabbá a szerződéseket” – mondta Rajabali, és kiemelte azt is, hogy a legtöbb producer egyetért abban, hogy az íróknak jobb fizetésre és munkahelyi biztonságra van szükségük.

A tavalyi, hónapokig tartó amerikai írósztrájk sikeres kimenetele megerősítette az indiai forgatókönyvírók önbizalmát, hogy felvázolják a követeléseiket. Mint ismert, a sztrájk, amely teljes egészében megállította Hollywoodot, arra kényszerítette a filmstúdiókat és a streaming-szolgáltatásokat, hogy jobb feltételekbe egyezzenek bele az írók számára.

Az indiai mozgalom azonban még mindig csak kialakulóban van, és a szakértők szerint nem valószínű, hogy egyhamar bekövetkezne egy olyan drasztikus dolog, mint a sztrájk. Ez részben az iparág működésének módja miatt van így, ahol a jó kapcsolatok kulcsfontosságúak a munkához jutás szempontjából, valamint azért, mert rengetegen várnak arra, hogy szerencsét próbáljanak.

Ráadásul az írók egészen a 2000-es évek közepéig semmiféle szerződéssel nem rendelkeztek Indiában, ugyanis teljesen a producerekre voltak utalva, hogy pénzhez juthassanak. Mindent szóban beszéltek meg és a producerek általában rendszertelenül fizettek a forgatókönyvíróknak, tehát a szerződések új jelenségnek számítanak Bollywoodban.

Miután a nagyvállalatok elkezdték finanszírozni a stúdiókat, elkezdtek szerződéseket adni az íróknak is. De ahogy a producerek megpróbálták növelni a profitot és csökkenteni a pénzügyi kockázatokat, a szerződések egyre keményebbek és ésszerűtlenebbek lettek

– emelte ki Rajabali, aki arra az igazságtalan záradékra is rámutatott, amelyet egyre több producer ír bele a szerződésekbe: az íróknak kártalanítania kell a producert a film által kiváltott tiltakozások vagy viták miatt keletkezett veszteségekért.

Rajabali szerint ez azért van így, mert egyre többször előfordul, hogy csoportok veszik célba a filmeket, mert azok „sértik a vallási nézeteiket”. A tüntetők sokszor plakátokat tépnek le, lerombolják a filmdíszleteket, illetve panaszt tesznek az általuk sértőnek tartott párbeszédek, jelenetek miatt.

Ráadásul a producerek elővigyázatosságból ügyvédeket bíznak meg a forgatókönyvek jóváhagyásával. Rajabali kiemelte, egyáltalán nem tisztességes az íróktól azt kérni, hogy ők fizessenek a veszteségekért, miután a producerek megvásárolták a forgatókönyvet. Az írók szerint az ilyen záradékok kiszolgáltatott helyzetbe hozzák őket, és a bizonytalanság kihat a kreativitásukra.

Hitesh Kewalya, egy Mumbaiban élő forgatókönyvíró emlékszik arra, milyen nehéz volt az élete, mielőtt sikerült megvetnie a lábát az iparágban. Otthagyta a reklámszakmában végzett munkáját, hogy forgatókönyvírással foglalkozhasson, de közben küszködött a lakbér kifizetésével.

„Egy időben hét forgatókönyvet írtam, de mivel a filmeket végül nem forgatták le, így egyikért sem kaptam pénz” – hangsúlyozta Kewalya, és hozzátette: a mai írók számára nem sokat változtak a dolgok, és sokan azért hagyják ott az iparágat, mert nehéz megélni belőle.

De van egy kis pozitívum is, mivel néhány producer elkezdett korrekciós lépéseket tenni.

Nikhil Taneja, aki korábban vezető beosztásban dolgozott Bollywood egyik legnagyobb filmgyártó cégénél, azt mondja, hogy saját cégével, a Yuvával dolgozó íróknak a projekt nagyságrendjével arányos díjazást kezdett kínálni. Ez azt jelenti, hogy ha egy platform megnöveli egy projekt költségvetését, akkor az írói honorárium is emelkedik - ez pedig ritkaságnak számít a szórakoztatóiparban. Taneja elismerte, hogy az írói szerződések kizsákmányolóak, de mint mondja, ez inkább a filmkészítés természetéből adódik.

„A filmkészítés kockázatos üzlet, egy film a legjobb rendezővel és a legnagyobb sztárokkal is megbukhat. A veszteséget pedig a gyártónak kell benyelniük” – mondta.

Igaz, hogy a producerek élvezik a profit legnagyobb részét, ha egy film jól megy, de ha nem, akkor is fizetniük kell az embereknek. A szakember szerint a streaming platformok elterjedése még nehezebbé tette a filmek felfedezését és megtekintését, nemhogy azt, hogy sikerfilmekké váljanak.

A másik ok a filmek készítésének módja - gyakran a forgatás alatt változik a forgatókönyv a színészek, a rendezők vagy a párbeszédek íróinak közreműködésével. Ráadásul a vágás során is drasztikusan megváltozhat a végeredmény. „Így a kész termék nagyon eltérhet az eredeti forgatókönyvtől” – mondja Taneja.

Szerinte azonban ez nem jelenti azt, hogy a dolgoknak így kellene tovább folytatódniuk, és az írók - akiknek a forgatókönyvei a film építőkövei - jobb bánásmódot érdemelnek. „De ez csak akkor fog megtörténni, ha az írók összefognak és követelik a jogaikat. Csak akkor fog felfigyelni a problémákra az iparág” – emelte ki.

Addig is Rajabali szerint az SWA továbbra is fenntartja a követeléseit, amelyek között szerepel az is, hogy minden írónak legalább minimális alapdíjat, megfelelő elismerést és megfelelő szerződéseket adjanak, amelyekben nem szerepelnek a kizsákmányoló felmondási és kártérítési záradékok.

„A harc hosszú lesz, de az írókról köztudott, hogy kitartó emberek” – zárta gondolatait a szakember.

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés