Az Apple eladásai világszerte szinte minden piacon csökkentek a technológiai óriás legfrissebb adatai szerint.
A vállalat közölte, hogy az okostelefonjai iránti kereslet több mint 10 százalékkal csökkent az idei év első három hónapjában, egyedül Európában nem mutattak csökkenést az eladások.
Az Apple közölte, hogy összességében a bevételek a vállalaton belül 4 százalékkal 90,8 milliárd dollárra csökkentek, ami több mint az egy évvel ezelőtti visszaesés.
Ennek ellenére az eredmények nem voltak olyan rosszak, mint várták, és az Apple részvényeinek árfolyama emelkedett a New York-i kereskedés utáni órákban – írja a BBC.
A vállalat szerint a számokat torzították a Coviddal kapcsolatos ellátási zavarok, amelyek a tavalyi év azonos időszakában szokatlanul erős eladásokat eredményeztek.
Közölték azt is, hogy az elkövetkező hónapokban várhatóan ismét növekedni fognak az értékesítések, utalva a közelgő termékbevezetésekre és a mesterséges intelligenciába (AI) történő beruházásokra.
A kritikusnak számító kínai piacon összességében 8 százalékkal csökkentek az eladások. Cook azonban igyekezett megnyugtatni a befektetőket a világ második legnagyobb gazdaságának helyzetével kapcsolatban, megjegyezve, hogy az iPhone-eladások valójában növekedtek a „szárazföldi” Kínában.
„Hosszú távon továbbra is nagyszerű véleményem van Kínáról” – mondta. Ezen a piacon a helyi riválisok, például a Huawei által támasztott verseny egyre erősödik.
Gil Luria, a DA Davidson vezető szoftverelemzője szerint az olyan vállalatok, mint a Huawei azért teljesítenek jól Kínában, mert „ez a hazai márka”.
„De a funkciók, a funkcionalitás és a presztízs tekintetében az iPhone még mindig előnyben van bármely más mobiltelefonnal szemben”
– mondta a BBC Today című műsorában. „Tehát bármikor, amikor a fogyasztóknak lehetőségük van választani, és megvannak a forrásaik, iPhone-t fognak vásárolni – ez Kínában sincs másként”.
A Canalys piackutató cég szerint az év első három hónapjában globálisan 10 százalékkal nőtt az okostelefon-szállítások száma, ami hosszú, gyenge időszakot követően bővülést jelentett.
Luria elmondta, hogy az Apple esetében az iPhone 12 majdnem négy évvel ezelőtti megjelenése óta nem történt „jelentős fejlesztés a készülékeknél”, „amikor az Apple bevezette az 5G csatlakozást, ami sok fogyasztót arra kényszerített, hogy frissítse a telefonját”.
Hozzátette: „Most abban reménykednek, hogy elég új AI funkciót tudnak bevezetni az iPhone 16-ba, amely még idén megjelenik, hogy végre egy nagy iPhone-frissítési ciklust indíthassanak el”.
Azonban az Apple jogi csatákba keveredett az amerikai és az európai szabályozó hatóságokkal is az alkalmazásboltok díjai miatt.
Egy, az Egyesült Államokban a Google ellen folyó monopóliumellenes per fenyegeti a kifizetéseket, amelyeket az Apple kap a keresőóriástól cserébe azért, hogy a Google az Apple internetes böngészőjének, a Safarinak az alapértelmezett keresőmotorja.
A bírósági beadványok szerint ezek a kifizetések 2022-ben mintegy 20 milliárd dollárt tettek ki, ami hozzájárult az Apple profitjának növekedéséhez.
Előre tekintve Angelo Zino, a CFRA Research vezető részvényelemzője elmondta: „Kína a vártnál jobban tartja magát, és számos olyan közelgő esemény/katalizátor van a láthatáron, amely javíthatja a befektetői hangulatot”.
Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!