Hirdetés

A háború után éledező Afganisztán lakói új szenvedélynek hódolnak

Gavra Gábor portré Gavra Gábor

Zabiullah Momand szerelő felpörgeti sportkocsija motorját az afgán fővárosban, Kabulban található garázsa előtt, majd hagyja hagyja lelassulni. A cseresznyepiros, ikerturbós gépezet – Mercedes kaszniba épített Toyota motorral – Momand büszkesége.

"Enyém az egyetlen 2JZ motor Afganisztánban" - mondta Momand az AFP-nek, miközben a saját maga által átalakított autó mellett állt – ez valójában egy kibelezett Mercedes karosszériából készült Frankenstein, amelyet egy kanárisárga bukókerettel és egy Toyota Suprából származó 420 lóerős motorral szereltek fel.

A Kabul forgalmas utcáit elárasztó, mindenütt jelenlévő Toyota Corollák tömegében Momand felturbózott Mercedese feltűnő jelenség - egy olyan autópark része, amelyet az afganisztáni motorsportok híveinek kis, de egyre növekvő csoportja használ.

Éledezés a háború után

Hivatkozás másolása

Az Afganisztánt évtizedeken át gyötrő háború után az autósok, kihasználva a tálibok időnként hajmeresztő abszurditásokat produkáló diktatúrája által hozott stabilitást, versenyeken mérik össze felújított autóikat egymással, vagy bemutatják driftelési képességeiket. A rajongók közössége az elmúlt évtizedben nőtt meg, de több versenyző is elmondta, de az elmúlt két évben ugrásszerűen megnőtt az érdeklődés a versenyek iránt.

Bár egyre több eseményre kerül sor, a helyszínek messze vannak attól, hogy hasonlítsanak a más országokban található, tömegekkel és reklámokkal teletűzdelt profi pályákhoz.

"Hiányoznak a létesítmények" - mondta Hashmatullah Rahbar, az Afganisztáni Nemzeti Sportkocsiverseny Szövetség alapítója. A szövetséget ország sporthatóságai éppen most ismerték el hivatalosan. A szövetség februárban rendezte meg első versenyét, a Victory Cup versenyt, amelynek célja az ország motorsportjának hivatalos formába öntése volt. A szövetség tagjai saját pénzükből finanszírozzák szenvedélyüket.

A versenyt kétszer elhalasztották, nincs szponzoráció vagy pénzdíj. Rahbar szerint bár az országban még nincs motorsport-kultúra, az érdeklődés egyre nő.

"Most látok először ilyesmit" - mondta Khalid Kaihan kabuli lakos, aki egy kisebb tömeggel együtt csodálta meg az autókat, amikor Rahbar és egy maroknyi barátja a verseny előtt Kabul utcáira ment, hogy népszerűsítse az eseményt.

Tálibok és driftelők

Hivatkozás másolása

A promóciós körök során Rahbar egyik, aranyszínű kalapot viselő barátja fényképezőgéppel a kezében néha kihajolt ezüstszínű Chevrolet Camarója ablakán, miközben Rahbar driftelt egy Kabul központjában lévő körforgalom körül, vagy éppen köröket vájt a földbe egy városon kívüli tó mellett.

Az eseményeket lovasok, koldusgyerekek és tálibok nézik együtt, utóbbiak AK-47-esekkel a vállukon pózoltak a kocsik mellett.

A sofőrök elmondták, hogy a tálib kormány hatóságai részéről lényegesen kevesebb zaklatást szenvednek el, mint a megbuktatott köztársaság hatóságaitól. "Régen macsónak hívtak, de most már csak lelkeseknek tartanak minket, nem okoznak gondot" - mondta Momand.

A tálib hatóságok természetesen ellenőrizni igyekeztek a Victory Cup első versenyére összecsődült több száz fős tömeget, és néha botokat lóbáltak, hogy kordában tartsák az utcára kiözönlő, telefonjaikkal fotózó lelkes nézőket.

Egy maroknyi nő is szurkolt a versenyzőknek, akik élvezték a számukra ritka kikapcsolódási lehetőséget az országban, ahol a nők széles körben ki vannak zárva a közéletből. A tizennyolc éves Zuhal Mohammadi elmondta, hogy a nőknek kevés lehetőségük van a volán mögé ülni, de reméli, hogy ez egy nap megváltozik. "Már fiatal korom óta érdekel (a motorsport)" - mondta.

"Remélhetőleg a lányok is részt vehetnek benne."

Drága szenvedély

Hivatkozás másolása

A sofőröknek azonban nem sok lehetőségük van arra, hogy megmutassák a járgányukat. Nemcsak a nagy teljesítményű autók vásárlása vagy (át)építése drága szenvedély, de a használatuk is az.

"Általában nem sokat járunk az autóinkkal, mert nagyon költségesek - több üzemanyagot fogyasztanak, mint a hétköznapi autók" - mondta Amin Sangin sportautó-tulajdonos.

Ezért a drága autók gyakran vesztegelnek a hullámpala fészerek alatt a repülőtérhez közeli telken, ahol Sangin és barátai összegyűlnek, és néha driftelnek. Ez azonban nem akadályozta meg őket abban, hogy az elmúlt két évben versenyeket és kiállításokat rendezzenek, gyakran több ezer dollárt fizetve ki saját zsebükből a rendezvények költségeire.

Momand úgy döntött, hogy nem vesz részt a Victory Cup versenyen, mivel aggódik amiatt, hogy az ad hoc pályák körül nincsenek korlátok, amelyek a nézők biztonságát szolgálnák. A közelmúltban egy súlyos balesetben nézők sérültek meg.

Momand a versenyt kihagyja, de szenvedélyesen driftel. "Amikor kiszállsz az autóból, és a nézők éljeneznek, csak ez számít."

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés