Hirdetés

Elon Musk atomot robbantott: bemutatta a Tesla régóta várt robottaxiját, a Cybercabot

Garai Kitti portré Garai Kitti

A Tesla vezére, Elon Musk csütörtök este a kaliforniai Burbankben található Warner Bros stúdióban mutatta be a cég régóta várt robottaxiját, a Cybercabot.

A futurisztikus megjelenésű, két szárnyszerű ajtóval ellátott, pedálok és kormánykerék nélküli járművet Musk egy olyan közönség előtt mutatta be, amely nagyon kíváncsi volt a Tesla következő fejezetének kulcsfontosságúnak tartott projektjének részleteire. A "We, Robot" címmel meghirdetett eseményen a multimilliárdos megismételte azt a nézetét, hogy a teljesen önvezető járművek biztonságosabbak lesznek, mint az emberek által működtetett járművek, és még pénzt is kereshetnek a tulajdonosuk, ha bérbe adják a járműveket fuvarozásra - írja a BBC. 

Elon Musk kijelentette, hogy a Cybercab gyártása valamikor 2027 előtt kezdődik, azonban ez az előrejelzés kérdéseket vetett fel, hogy Musk vajon ismét túllépi-e a saját határidejét, hogy egy olyan teljesen önvezető járművet szállítson le, amely képes felvenni a verseny a riválisokkal, például az Alphabet tulajdonában lévő Waymóval. „Hajlamos vagyok optimista lenni az időkeretekkel kapcsolatban” – jegyezte meg tréfásan az eseményen, miközben a Cybercabról beszélt, amelyről azt mondta, hogy kevesebb mint 30 000 dollárba (körülbelül 10 989 945 forintba) kerül majd. 

Musk azt is elmondta, hogy várhatóan jövőre a Tesla Model 3 és Model Y modellekben elérhető lesz a "teljesen autonóm, felügyelet nélküli” technológia Texasban és Kaliforniában, "ahol a szabályozó hatóságok engedélyezik”. Ez az engedélyezés azonban korántsem garantált. "Ez egy nagy darab fém, amely nagy sebességgel közlekedik az utakon, így a biztonsági aggályok nagyok” - mondta Samitha Samaranayake, a Cornell Egyetem mérnöki docense.

A Tesla önvezető ambíciói a radarnál olcsóbb kamerákon és a Lidar (fényérzékelő és távolságmérő) érzékelőkön alapulnak, amelyek számos versenytárs járművének technológiai gerincét képezik. A Tesla azt tervezi, hogy az autóit vezetésre tanítva mesterséges intelligenciát (AI) használ, amelyet a több millió járművéről gyűjtött nyers adatok alapján képez ki. Samaranayake azonban azt mondta, hogy a kutatók nem biztosak abban, hogy a Tesla olyan biztonsági garanciákat tud nyújtani, amilyeneket szeretnének. 

Elon Musk megint késik

Hivatkozás másolása

A Cybercab projekt egyébként már most késésben van, ugyanis az eredeti tervek szerint augusztusban kellett volna elindítani azt. Idén nyáron Musk azt közölte, hogy a fontosnak tartott tervezési változtatások miatt kellett ennyit várakozni. Eközben a konkurens robottaxik már közlekednek néhány amerikai úton. 

Mindeközben nagyon úgy néz ki, hogy a Teslának az éves eladások csökkenésére kell készülnie, ugyanis a versenytársak az elektromos járművek piacán egyre nagyobb teret hódítanak, még akkor is, ha összességében kevesebb elektromos autót lehet most eladni. 

Musk a keddi eseményen egyébként egy másik prototípust is beutatott, a Robovan-t, amely egyszerre akár 20 utast is képes szállítani.

Dan Ives, a Wedbush Securities ügyvezető igazgatója azt mondta, a Robovan az elkövetkező években a Tesla által hasznosított közlekedési mód lehet. Egy másik elemző, Jessica Caldwell szerint Musk fantasztikusan festette le a közlekedés ideális jövőjét, amely egyszerre ígéri, hogy felszabadítja az időnket és növeli a biztonságot. Caldwell ugyanakkor megjegyezte, hogy sok kérdés marad azzal kapcsolatban, hogy ezt gyakorlati szempontból hogyan lehet majd megvalósítani. 

A robotaxi piac helyzete

Hivatkozás másolása

Mint ismert, a robottaxik elterjedése kudarba fulladt, miután a General Motors leányvállalata, a Cruise által üzemeltetett vezető nélküli autókat San Franciscóban felfüggesztették, mert a robottaxi elütött egy gyalogost. Az ágazat azonban tovább bővül. A Waymo október elején közölte, hogy a Hyundai Ioniq 5-t felveszi robotaxi flottájába. Emellett az Uber is bejelentette, hogy több autonóm járművet kíván a flottájába illeszteni, hogy bővítse az ügyfelek számára kínált szállítási és fuvarmegosztási lehetőségeit. Az Uber augusztusban többéves megállapodást jelentett be a vezető nélküli autókat fejlesztő Cruise-szal. 

A kínai technológiai vállalat, a Baidu állítólag szintén szeretné kiterjeszteni robotaxi részlegét, az Apollo Go-t Kínán kívülre. Kínában egyébként a járművek már több városban is aktívak.

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés