Hirdetés

A választások tönkreteszik a mentális egészséget, főleg a Z generáció érintett

Garai Kitti portré Garai Kitti

Sokan feszültnek érzik magukat a választások közeledtével, nincs ez másképp az Egyesült Államokban sem. A Forbes Health friss felmérésben résztvevők több mint 60%-a állította, hogy mentális egészségét enyhébb, mérsékelt vagy jelentős mértékben negatívan befolyásolja a közelgő elnökválasztás. Sőt, 46%-uk szorongásról, 37%-uk stresszről, 31%-uk pedig félelemérzetről számolt be. A választási szorongás különösen az amerikai fiatalok érinti.

A generációk között a Z generáció (66%), az Y generáció (64%) és az X generáció (63%) nyilatkozott leginkább úgy, hogy a választások legalább enyhe negatív hatással voltak a mentális egészségükre. A baby boomerek 56%-a érez hasonlóképpen. 

Bár a felmérés szerint a 2024-es választással kapcsolatos leggyakoribb érzések a szorongás, a stressz és a félelem voltak, nem minden érzés bizonyult negatívnak. Valójában a résztvevők 27%-a optimistán tekintett a választásokra, 22% izgatottságot, 16% boldogságot, 12% pedig megkönnyebbülést érzett.

A férfiak nagyobb valószínűséggel számoltak be pozitív érzelmekről, mint az izgatottság (27%) vagy az optimizmus (32%), míg a nőknél ezek az arányok 19% és 24% voltak. A nők körében viszont magasabb volt azok aránya, akik szorongást, stresszt és félelmet éltek át - írja a New York Post. 

Mi több, a felmérés szerint egyes résztvevők esetében a politikai stressz nem korlátozódik a szavazófülkére, hanem hatással van az iskolai és munkahelyi teljesítményükre is. Amikor megkérdezték őket, mennyire befolyásolja negatívan az iskolai vagy munkahelyi teljesítményüket a közelgő választás (például a féken nem tartható aggodalom vagy szorongás miatt), a válaszadók 28%-a állította, hogy teljesítményük legalább enyhe negatív hatást szenvedett emiatt.

A Z generáció és az Y generáció körében volt a leggyakoribb, hogy a választások miatt negatív hatásokról számoltak be munkahelyi vagy iskolai teljesítményükkel kapcsolatban: előbbiek 53%-ban, utóbbiak 42%-ban érezték ezt, míg az X generációnál ez az arány 24%, a baby boomereknél pedig csupán 10%.

"Úgy gondolom, hogy a választásokkal kapcsolatos szorongás természetes reakció azokra a jelentős döntésekre, amelyeket meg kell hoznunk” – mondja Dr. Rufus Tony Spann, okleveles iskolapszichológus és tanácsadó, a Forbes Health Tanácsadó Testületének tagja.

"Úgy vélem, hogy egyes emberek szorongása a korábbi választási eredményekből fakad, ugyanis azok miatt egyes közösségek úgy érezhetik, hogy fel kell készülniük a választások kimenetele miatti visszahatásokra. Szerintem a szorongás megnyilvánulhat a testünkben, a döntéshozatalban és az érzelmeinkben. Az egyik módja annak, hogy észrevegyük, hogy a szorongás megjelenik a testünkben, az az, hogy figyelünk arra, hogyan reagálunk a politikai döntéshozatalra. Megfeszül a tested, nehezebben lélegzel? Bár ezek nem feltétlenül pontos jelek, lehet, hogy a politikai helyzetre adott válaszok" - magyarázta Dr. Spann. 

A választási szorongás kezelésére az amerikaiak 44%-a próbálja elkerülni a híreket, míg 35% barátokkal és/vagy családtagokkal beszélget. Ezenkívül 29% a közösségi médiától is távol marad. Néhány esetben a politikai nézetek megosztása a családdal vagy barátokkal nem mindig garantálja a hasonlóan gondolkodó közönséget, és a különböző álláspontok közötti viták intenzitása a választási időszakban fokozódhat.

A válaszadók közel fele (44%) arról számolt be, hogy a közelgő ünnepi időszakban szorong a családdal és barátokkal való időtöltés miatt, ugyanis az közvetlenül a választások előtt van. 

A Z generáció körében a legmagasabb arányú válaszadók (60%) éreztek legalább enyhe szorongást a családdal vagy barátokkal való ünnepi időtöltés miatt, ezt követte az Y generáció 54%-a, az X generáció 44%-a és a baby boomerek 28%-a.

A felmérés szerint a 2024-es választási ciklusban fokozott szorongást és túlterheltséget okoz a közösségi médián elérhető információk áradata is. Amikor arról kérdezték a válaszadókat, hogy mely platformok zavarják őket a közelgő elnökválasztásokkal kapcsolatos tartalom mennyiségével, a következőket emelték ki: a híroldalak (26%), a YouTube (23%), a TikTok (19%) és az Instagram (16%). Fontos megjegyezni, hogy a válaszadók 40%-a azt állította, hogy egyik említett platform sem okozott számukra túlterheltséget.

A közösségi média platformjain megjelenő politikai tartalom valójában elriaszthatja a felhasználókat, mivel a válaszadók 26%-a csökkentette közösségi médiahasználatát a választások előtt, míg 6% teljesen abbahagyta a közösségi média használatát.

Amikor arról kérdezték őket, hogy a közösségi média segíti vagy hátráltatja-e a demokratikus folyamatot, a felmérés résztvevőinek 40%-a úgy vélte, hogy az legalább valamennyire árt a folyamatnak, míg 29% azt mondta, hogy legalább valamennyire segít. A Z generáció (45%) és az Y generáció (36%) körében volt a legmagasabb azok aránya, akik szerint a közösségi média legalább valamennyire segíti a demokratikus folyamatot.

A baby boomerek (51%) és az X generáció tagjai (41%) nagyobb valószínűséggel állították, hogy a közösségi média árt a demokratikus folyamatnak, míg az Y generáció körében ez az arány 33%, a Z generáció esetében pedig 24% volt.

Dr. Ho szerint a közösségi média, a politika és a személyes kapcsolatok kereszteződése szintén szerepet játszhat a választási szorongásban. "A választási szorongás kiváltó okainak felismerése kulcsfontosságú” – mondja, hozzátéve "Szerintem a korábbi választások, a jelenlegi politikai légkörrel kapcsolatos tapasztalatok, valamint a családtól, barátoktól, médiától és közösségi médiától érkező üzenetek mind kiválthatják ezt a szorongást.”  Dr. Ho azt javasolja, hogy a szorongás kezelésének érdekében állítsunk határokat a politikai hírek fogyasztásának időtartamára.

"A választási szorongás kezelése azt jelenti, hogy aktívan részt vehetsz a választás lehetőségében. Ha regisztrálsz szavazásra, tájékozódsz a jelöltekről és részt veszel a szavazáson, aktív szerepet vállalsz ebben a folyamatban. Ez a megerősödés segíthet enyhíteni a szorongást" - mondta Dr. Spann, hozzátéve, hogy ha túlterheltnek érezzük magunkat a választás vagy a politikai miatt, fontos, hogy távol tartsuk magunkat a politikai üzenetektől. 

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés