Hamarosan megoldódhat a Titan tengeralattjáró robbanásának rejtélye.
Ahogy arról korábban a Naphire.hu beszámolt, a Titan tengeralattjáró tavaly júniusban indult útnak a Titanic roncsaihoz. A Polar Prince kutatóhajó, amelyről a Titant a vízbe bocsátották, a merülőhajó indulása után 1 óra 45 perccel veszítette el vele a kapcsolatot. Az OceanGate, a tengeralattjárót birtokló vállalat nem sokkal később megerősítette a híreket, miszerint a levegő elfogyott és az utasok odavesztek. A feltételezések szerint a Titan a nagy nyomás következtében összeroppant, így a fedélzetén lévő öt utas közül mindenki életét vesztette.
Egy új tanulmány szerint azonban megvan, mi okozhatta a Titan-tragédiát: eszerint a mikrohajlítás vezetett a tragédiához. A vékonyfalú szerkezet apró hibái fokozatosan sérülhettek meg minden alkalommal, amikor a hajó útnak indult a Titanichoz. És ez így történt egészen addig, amíg végül meg nem adta magát az óceán hatalmas nyomásának 2023. június 18-án – állítják a Houstoni Egyetem kutatói.
A hónap elején jelent meg a Proceedings of the National Academy of Sciences című folyóiratban egy tanulmány, amelyben a szakértők azt vizsgálták, hogy hogyan teszi ki a vékony héjú, véletlenszerű hibákkal rendelkező félkör alakú burok – hasonlóan magához a tengeralattjáróhoz – magát a hajlítás által okozott összeomlásnak.
„A hajlítás a legegyszerűbb magyarázat: fogsz egy hosszú spagettit, és megnyomod két ujjal. Mi fog történni? Lényegében meghajlik, el fog törni” – mondta a The Postnak Roberto Ballarini, a tanulmány egyik szerzője. „Ez a hajlítás lényege. Az, amikor valamit összenyomunk, és az jelentős mértékben deformálódik, mert instabilitásról van szó” – tette hozzá Ballarini, hangsúlyozva: a tanulmány nem azt vizsgálta közvetlenül, hogy a mikro-horpadás hozzájárult-e a Titan meghibásodásához, hanem hasonló alakú és anyagú hajókat vizsgált.
A katasztrófának még számos más lehetséges oka is lehet – többek között a hajótest szénszálas kompozit anyagával kapcsolatos problémák -, de a hajlítás-hatás lehet az egyik. Hasonlóan egy autóhoz vagy egy repülőgéphez, a tengeralattjáró gömb alakú burkolatát is nagy terhelésekre tervezték, ám az apró – szemmel láthatatlan – hiányosságot gynege pontot jelentenek a nyomás összegyűjtéséhez, végül összeomlást okozva a hajó vékony falainak.
A Titan tengeralattjáró több mint 50 merülést hajtott végre minden probléma nélkül az összeomlás előtt – de minden egyes merülés egyre nagyobb károkat okozhatott a hajótestben, míg végül elvesztette integritását. Ballarini azt mondta a The Postnak, hogy a szakértők azt a lehetőséget is figyelembe kell venniük, hogy a hajótest – amely szénszálas kompozit anyagból készült – valamilyen módon lebomlott.
A Houstoni Egyetem csapata számítógépes szimulációkkal határozta meg, hogy a Titán alakja alapján mennyire hajlamos a mikrorepedésre. Bár a szimulációk nem vizsgálták, hogy a mikro-hajlítás okozta-e a Titan összeomlását, a kutatás segíthet felfedni, mi okozta a katasztrófát.
A csavarodás a legsúlyosabb hiba helyén kezdődhetett, de mivel a hibák véletlenszerűen oszlanak el egy olyan hajó burkolatán, mint a Titan, így még mindig nem lehet tudni, hol következhetett be a hiba. „Ennek a véletlenségnek mélyreható következményei vannak a héj kritikus hajlítási nyomásának statisztikájára” – mondta Ballarini.
A tragédiában életét vesztette az OceanGate vezérigazgatója és a Titan pilótája, a 61 éves Stockton Rush, a 77 éves Paul-Henri Nargeolet francia Titanic-szakértő, az 58 éves Hamish Harding brit milliárdos, a 48 éves Shahzada Dawood neves pakisztáni üzletember és 19 éves fia, Sulaiman Dawood. A hatóságok még vizsgálják a tengeralattjáró roncsaiból előkerült bizonyítékokat.
Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!