Hirdetés

Mindkét pilóta elaludt az óriásgépen, perceken múlt a katasztrófa

Morvay Péter portré Morvay Péter

Az Ethiopian Airlines Addisz Abebáta tartó járatán 11 ezer méter magasban mindkét pilóta elaludt. A Boeing 737-800 utasszállító negyedórát körözött a repülőtér felett, míg végül a robotpilóta riasztást adott ki, hogy lekapcsol. A pilóták csak ekkor ébredtek fel, és végül sikerült lenniük a gépet.

Az etiópiai légitársaság Afrika egyik legnagyobb szolgáltatója, ezért felkészült pilótákkal dolgoznak. Mégsem ez az első ilyen incidens. Tavasszal szintén előfordult, hogy Franciaország felett egy nemzetközi járaton mindkét pilóta elaludt a gépen, de akkor a légiirányítás gyorsan közbe tudott lépni.

A mostani esetben a járatnak meg kellett volna kezdeni az ereszkedést az etióp főváros nemzetközi repülőterére. A robotpilótát azonban nem kapcsolata ki senki, mert mind a kapitány, mind az első tiszt mélyen aludt.

A légiforgalmi irányítás megpróbált kapcsolatba lépni a pilótákkal, de sikertelenül. A pilóták végül arra ébredtek fel, hogy a repülőgép robotpilótája kikapcsolt és riasztást adott ki. Ezt követően a pilótáknak sikerült biztonságosan leszállniuk.

Az esetet megerősítő adatok azt mutatják, hogy a repülőgép egyszer már ereszkedés nélkül túlrepült a kifutópályán, mielőtt megszólalt volna a vészjelzés.

Az esetről Alex Macheras légiközlekedési elemző számolt be a Twitteren. Mint írta, az eset „mélyen aggasztó”, mert csak perceken múlt a katasztrófa.

A repülési térképen látszik hogyan keringett a Boeing az alvó pilótákkal
A repülési térképen látszik hogyan keringett a Boeing az alvó pilótákkal Twitter / Aley Macheras

A Twitter-posztot kommentáló egyik légirányító azt állítja, hogy nem egyedülálló az ilyen incidens, mert a repülőgép társaságok rendszeresen túlhajszolják a pilótákat.

Egy ilyen eset történt idén áprilisban, amikor az ITA Airways New Yorkból Rómába tartó járatának mindkét pilótája aludt az út során. Az Airbus 330-as repülőgép már Franciaország felett repült, amikor a légiforgalmi irányítók elvesztették a kapcsolatot a géppel.

A kommunikáció megszakadása terrorcselekménytől tartottak, ezért a légiforgalmi irányítás megkezdte a vadászgépek felkészítését a gép elfogására. A pilóták azonban végül válaszoltak a hívásra, így a riadót lefújták. A vizsgálat során a kapitány azt állította, hogy a rádió nem működött, ezért maradt el a válasz, azonban kiderült, hogy ez nem igaz, így mindkét pilótát elbocsátották.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés