Hirdetés

Durván drágulhat az üzemanyag és hiánycikk lehet a gázolaj

Barsi Zoltán portré Barsi Zoltán

Ez fájna a magyaroknak

Hivatkozás másolása

Európában 32,5 forinttal emelnék a gázolaj és a benzin jövedéki adóját. Magyarország, ha ez bekövetkezik, 2023 végéig felmentést kér az Uniótól - írja a Világgazdaság.

A lap szerint derogációs kérelmet nyújtott be Magyarország, amelyben 2023 végéig kér felmentést az uniótól az adóminimumok teljesítése alól, vagyis azon kötelezettség alól, hogy emelje az üzemanyagok jövedéki adóját. 

Ha az Európai Bizottság nem fogadja el a magyar fél kérését, akkor az adó mértéke 32,5 forinttal emelkedhet. Ami azt jelentheti, hogy esetleg tovább, mondhatni brutálisan drágulna az üzemanyag.

Jelenleg a gázolaj ára 699 forint, míg 95-ös benzinhez 641 forintos áron lehet hozzájutni. Arról korábban a Naphire.hu is írt, hogy milyen folyamatok vannak a világban és mi jöhet.

A kormány a héten jelentette be, hogy a továbbiakban már nem tuja biztosítani a több mint egy évig fenntartott 480 forintos hatósági árat az üzemanyagoknál. Ráadásul, mint azt a Mol vezérigazgatója, Hernádi Zsolt is jelezte, az igazán nagy bizonytalanságot majd a jövő év februárjában életbe lépő uniós szankció fogja hozni, amely megakadályozza az orosz olajból készült üzemanyag exportját.

Kifejtették: a kétféle üzemanyagra eltérő uniós adómértékek vonatkoznak. Magyarország a benzin esetében évek óta a minimumértékre állítja be a magyar adószintet és fix távolságot tart a benzin és a gázolaj adómértéke között.

Ezen elvek alapján a benzin esetében az adó a mostani literenkénti 0,28 euróról 0,6 euróra emelkedne, a dízelé pedig 0,26-ról 0,33 euróra - közölték, megjegyezve: ez eredményezné a 32,5 forintos adóemelkedést, mivel a számításnál a 2022. október 3-i hivatalos árfolyamot kellene figyelembe venni.

Utaltak arra, az Európai Bizottság még 2022. július 8-án küldött adminisztratív megkeresést a kormánynak az adóminimum alatti üzemanyag-adómértékek vonatkozásában. Ezzel párhuzamosan az ismert körülményekre - a háborúra és az energiaválságra - tekintettel a bizottság gyakorlatilag felajánlotta a tagállamoknak a legfeljebb hat hónapra szóló derogáció lehetőségét. Ezzel két tagállam (Portugália 2022 végéig, Svédország három hónapos időtartamra, azaz szintén gyakorlatilag év végéig) már sikeresen élt.

"Kedvező elbírálás esetén a hatályos jövedékiadó-mértékeket akár jövő év végéig fenntarthatnánk, mindazonáltal van rá esély, hogy a bizottság nekünk is legfeljebb csak hat hónapot engedélyez" - írták.

A magyar kormány a hat hónapnál hosszabb időtartamot azzal indokolta, hogy a kedvezőtlen októberi forintárfolyam miatt egész jövő évben fenn fog állni a drasztikus emelés szükségessége, az energiaadó-irányelv pedig akár hatéves derogációra is lehetőséget ad - ismertette a lap.

A derogációs kérelem elbírálásának határideje az összes megfelelő és szükséges információ beérkezését követően három hónap.

Az Agroinform közben arról írt, hogy gázolajhiány fenyegeti az EU-t. Az olajársapka életbelépését követően nem csak ellátási problémákkal kell szembenéznünk, hanem azzal, hogy ez még nagyobb recesszióba sodorja az EU gazdaságát - erről az M1 Híradó számolt be korábban.

Összeszedtük, melyik országban most éppen mennyibe kerül az üzemanyag.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés