A kávéfogyasztók számára hamarosan drágább lesz a kedvenc reggeli élvezetük, mivel a kávé ára a nemzetközi nyersanyagpiacokon a legmagasabb szintre emelkedett.
A kávékereskedők a termés csökkenésére számítanak, miután a világ két legnagyobb termelőjét, Brazíliát és Vietnamot rossz időjárás sújtotta, és az ital népszerűsége tovább növekszik.
Egy szakértő pedig elmondta, hogy a kávémárkák fontolgatják az árak emelését az új évben.
Míg az elmúlt években a nagy kávépörkölők képesek voltak elviselni az áremelkedéseket, hogy a vásárlók elégedettek legyenek és megőrizzék piaci részesedésüket, Vinh Nguyen, a Tuan Loc Commodities vezérigazgatója szerint úgy tűnik, hogy ez hamarosan megváltozik.
"Az olyan márkák, mint a JDE Peet (a Douwe Egberts márka tulajdonosa), a Nestlé és mindezek, [korábban] magukra vonták a magasabb nyersanyagárakból eredő csapást” - mondta. "De most szinte már fordulóponthoz érkeztek. Sokan közülük 2025 [első negyedévében] áremelést fontolgatnak a szupermarketekben”.
Egy novemberi befektetői rendezvényen a Nestlé egyik vezetője azt mondta, hogy a kávéipar "nehéz idők” előtt áll, és elismerte, hogy vállalatának módosítania kell az árakat és a csomagolási méreteket.
"Nem vagyunk immunisak a kávé árára, távolról sem” - fogalmazott David Rennie, a Nestlé kávémárkákért felelős vezetője.
Aszály és heves esőzések
Hivatkozás másolásaA kávé árának legutóbbi rekordja 1977-ben született meg, miután szokatlan havazás pusztított a brazíliai ültetvényeken.
"A 2025-ös brazíliai termés miatti aggodalom a fő hajtóerő” - jelentette ki Ole Hansen, a Saxo Bank árupiaci stratégiáért felelős vezetője. "Az országban augusztusban és szeptemberben az elmúlt 70 év legsúlyosabb aszálya volt tapasztalható, amit októberben heves esőzések követtek, ami felvetette a félelmeket, hogy a virágzó termés elmaradhat.”
Nem csak a brazil kávéültetvényeket, amelyek többnyire arabica babot termelnek, sújtotta a rossz időjárás.
A robusta kávé kínálata is csökkenni fog, miután a legnagyobb termelőnek számító Vietnamban az ültetvények szintén a szárazsággal és a heves esőzésekkel szembesültek.
A kávé a nyersolaj után a világ második legnagyobb mennyiségben forgalmazott árucikke, és népszerűsége egyre csak nő. Kínában például az elmúlt évtizedben több mint kétszeresére nőtt a fogyasztás.
- mondta Fernanda Okada, az S&P Global Commodity Insights kávéár-elemzője.
"A kávéárak emelkedő tendenciája várhatóan még egy ideig fennmarad” - tette hozzá.
Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!
Kapcsolódó cikkek
- Megszólalt az orvos: íme 4 egyszerű módszer, amivel csökkentheted a demencia kockázatát Az agyunk elkerülhetetlenül zsugorodik az életkor előrehaladtával – ez a változás a leggyorsabban és leglátványosabban a közel 7 millió demenciával élő amerikai esetében figyelhető meg. Bár nincs mód az agytérfogat csökkenésének visszafordítására, potenciálisan lassíthatjuk ezt a folyamatot, ha előtérbe helyezzük mentális és fizikai egészségünket.
- Riadót fújt a Müller: visszahívták ezt a népszerű terméket, semmiképp ne egyen belőle Fémreszelék előfordulása miatt többféle ízesítésű MadeGood Bio Granola müzliszeletet hívott vissza a forgalomból a Müller Drogéria Magyarország Bt. - hívta fel a figyelmet a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih).
- Borzalmas betegség terjed az európai csecsemők körében, a felelőst pedig ott kell keresni, ahol nem is gondolnánk Egyre több európai csecsemőnél diagnosztizálnak túlzott szőrnövekedést, vagyis farkasember-szindrómát, ami a szüleik által használ hajnövesztő szerek mellékhatásaként jelentkezhet.
- Megkongatta a vészharangot a Nébih, nagy a baj a Lidl népszerű termékével A Lidl Magyarország visszahívta és kivonta a forgalomból a 75 grammos kiszerelésű Adventi kalendáriumát (csokoládé) érzékszervi probléma miatt - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szombaton az MTI-vel.