Hirdetés

Irgalmatlan pénzt dobott ki Kamala Harris kampánycsapata a popmilliárdos celebek koncertjeire a választás előestéjén

Gavra Gábor portré Gavra Gábor

A Harris-kampány akár 20 millió dollárt is elkölthetett a hétfő esti koncertekre, órákkal azelőtt, hogy az alelnök látványos választási vereséget szenvedett Donald Trumptól. 

A milliárdos celebek ingyen vállalták a fellépést, ami aggodalomra ad okot, az az, hogy a hétköznapi férfiakból és nőkből álló személyzet és a beszállítók esetleg nem kapnak fizetést, mivel a kudarcos kampány kifutott a pénzből – írja a New York Post.

Mint arról beszámoltunk: Donald Trump lett az Egyesült Államok 47. elnöke, miután legyőzte Kamala Harrist az elnökválasztáson. A vereséget szenvedett Harris csapatának tagjai a lapnak elmondták, hogy a koncertek romboló hatással voltak a demokrata kampány kasszájára, és ez a tény nem volt titok - az egyik tervezett fellépést, a '90-es évek alt-rock istennőjéne, Alanis Morissette-nek a koncertjét törölték is, hogy pénzt takarítsanak meg.

A választások előestéjén a hét csatatérállamban adtak koncertet a Harrist támogató sztárok –  többek között Jon Bon Jovi Detroitban, Christina Aguilera Las Vegasban, Katy Perry Pittsburghben és Lady Gaga Philadelphiában –  2 Chainz pedig november 2-án, három nappal a választás előtt csatlakozott Harrishez egy nyolcadik koncertre Atlantában.

Obama-veteránok ötlete volt

Hivatkozás másolása

Két forrás szerint Stephanie Cutter, az Obama-kampányban részt vevő Stephanie Cutter azért erőltette a koncert koncepcióját, hogy az alacsonyabb választási hajlandóságú csoportok tagjait a szavazóhelyiségekbe csalogassa.

Bár az előadók nem kértek pénzt a fellépésükért, a koncertek megrendezése mégis hatalmas emberi és pénzügyi erőforrásokat igényelt.

Egy forrás szerint Cutter tervét támogatta az Obama-kampányok másik veteránja, David Plouffe is. Harris nem sokkal azután vette fel Cuttert és Plouffe-ot a kampányába, hogy júliusban Biden elnök visszalépése után ő lett a demokraták elnökjelöltje, ami belső feszültségeket generált a demokrata kampányt addig menedzselő Biden-kampánycsapattal, mivel az újonnan érkezők Obama 2008-as sikeres kampányának újrajátszására törekedtek.

Harris és Beyoncé. Az Obamától örökölt kampányszakemberek a celebek meggyőző erejében hittek
Harris és Beyoncé. Az Obamától örökölt kampányszakemberek a celebek meggyőző erejében hittek

Tétovázó kampányfőnök, duplázódó költségek

Hivatkozás másolása

A Harris-Walz elnökjelölti-alelnökjelölti páros kampányfőnöke, Jen O'Malley Dillon végül jóváhagyta a koncertekre vonatkozó terveket, de később – az erősödő belső kritikákra reagálva - azt mondta kollégáinak, hogy nem akarja megcsinálni őket, és hetekig ült az ötleten - mondta egy forrás a New York Postnak.

Ha ez így volt - mutatott rá egy másik forrás -, akkor O'Malley Dillon tétovázása a gyártási költségek növekedéséhez vezetett, mivel végül megrendezett koncertek költsége az utolsó pillanatban megszületett döntés miatt megduplázódott.

A második forrás megkérdőjelezte, hogy Dana Rosenzweig, a kampány operatív vezetője jól tette-e, hogy aggodalmát fejezte ki a tervezés során, bár egy harmadik forrás megvédte őt, és azzal érvelt, hogy a méregdrága koncertek lebonyolításának felelőssége a kampány költségvetési csapatára hárult. 

Fölösleges pénzkidobás

Hivatkozás másolása

„Azt mondták, hogy ’nullára hozzák ki’ [a kampány költségvetését]. Azt hiszem, túllőttek a nullán” – viccelődött a második forrás.

Ráadásul a választás előtti estén megtartott koncertek alig keltettek feltűnést a hírfolyamban - a philadelphiai gyűlés kivételével, ahol Oprah Winfrey ellopta a show-t azzal, hogy azt állította, Trump győzelme azt jelentheti, hogy „nem lesz lehetőségünk újra szavazni”. A választók pedig a koncertek másnapján mind a hét ingadozó államban elmentek szavazni – többségükben Donald Trumpra.

„Hatalmas erőkkel készültek ezekre a koncertekre, egyes városokban 40-60 emberrel” - mondta egy bennfentes, aki szerint aggodalomra ad okot a Harris-kampány pénzügyi szálainak elvarrása. A forrás megjegyezte, hogy a kampánycsapa személyi kifizetései egyelőre nincsenek veszélyben, bár a költségtérítések kifizetése még várat magára.

A választások előtti héten, amikor a kampányfőnökök tudatára ébredtek annak, hogy a több mint egymilliárd dolláros kampánykassza majdnem teljes egészében kiürült, igyekeztek csökkenteni a koncertek költségeit - amelyek várhatóan 15-20 millió dollár között mozogtak, de egyes esetekben túllépést tapasztaltak.

„A végén már biztosan tudták, hogy szűkös a költségvetés, mert a költségek miatt néhány városban lemondták a tervezett koncerteket” - mondta a forrás, hozzátéve, hogy Morissette show-ját mindössze két nappal a tervezett fellépés előtt törölték.

Egy másik Harris-kampányforrás azt mondta, hogy a pénzügyi munkatársak jelenleg a mérlegek egyeztetésén dolgoznak, és végül mindenkit ki fognak fizetni.

Nem működött a Harris-kampány
Nem működött a Harris-kampány

Húszmilliós mínuszban zárt a kampány

Hivatkozás másolása

Egy másik forrás „a pénzeszközökkel való valódi visszaélésnek” nevezte az eseményeket, amelyeket jobban el lehetett volna költeni az infláció és a magas kamatlábak miatt feldühödött választóknak szóló hirdetésekre.

„Nem számított, hogy egy csomó híresség beszélgetett egy emberrel, mert egyrészt 75 millió választó már leszavazott [addigra], másrészt az emberek a saját pénzügyi problémáik miatt aggódtak, nem pedig azért, hogy Oprah azt mondja nekik, hogy Amerika nem fog létezni” - mondta ez a forrás.

Annak ellenére, hogy a 107 napos kampány elején Harrisék hatalmas adománygyűjtést hajtottak végre, Harris kampánya legalább 20 millió dolláros adóssággal zárta a versenyt - jelentette csütörtökön a Politico. Az adományozói weboldalak továbbra is aktívak, abban a nyilvánvaló reményben, hogy az utólagos pénzcsorgás pótolja a hiányt.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés